Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån har använt mitt kreditkort.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-09 21:09

Jag bryr mig inte så mycket. Det rör sig om 100 spänn, och banken betalade tillbaka inom ett par minuter utan krusiduller.

Men det jag undrar över är hur dom kan komma undan. Jag menar; betalningssajten som dom handlade från har ju deras IP-nummer, och det är ju en barnlek att ta reda på vem som hade just det numret vid just det klockslaget. Men på banken verkade det som om det inte var så enkelt.

Kan folk t.ex. "kapa" nån annans IP-nummer? Eller hur bär dom sig åt för att förbli anonyma?

Danne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-10 07:27

Jag hade ju satt mig på ett öppet wlan om jag skulle göra nått såntdära.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-08-10 12:48

Men vad gör man för pengarna?
Det är ju dumt att beställa en vara hem till sin adress
Man kan ju inte heller flytta in pengarna på ett annat konto

eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-10 13:29
Ursprungligen av Bokis:

Men vad gör man för pengarna?
Det är ju dumt att beställa en vara hem till sin adress
Man kan ju inte heller flytta in pengarna på ett annat konto

eller?

Det är just det jag menar. Hur i h-e kan dom lägga vantarna på degen? Det måste ju vara en barnlek att spåra pengarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 14:12
Ursprungligen av Bokis:

Men vad gör man för pengarna?
Det är ju dumt att beställa en vara hem till sin adress
Man kan ju inte heller flytta in pengarna på ett annat konto

eller?

Du får beställa till en annan adress än din egen. Tex en sommarstuga som du vet står tom eller något kontorshus.

Man kan tänka sig följande scenario.

1. Få tag i någons kreditkortsnummer.
2. Betsäll en vara. Ange leveransadress "Företaget Alfons, Stora kontorshuset 13, Stockholm"
3. Spåra paketet via nätet och när det börjar bli dags så sätt dig och vänta på budet någonstans i närheten av receptionen på kontorshuset. När budkillen kommer så hugger du honom och frågar "Har du leverans till företaget Alfons??".
4. Skriv under med tillgjord handstil och fejkat namn.
5. Åk hem och lek med din nya pryl.

Så skulle man kunna göra om man ville.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 13:25

Råkade ut för en liknande grej.

Det första jag gjorde var att spärra mina gamla kort och skaffa nya plus polisanmälan

fick pengarna ifrån fsb också på direkten

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 15:33

för mig var det nån som tog ut 15000:- på mitt konto via Bankomat. Ingen aning om hur det gick till. Hade precis fått mitt VISA & inte tappat det...

Ursprungligen av Danne V:

Kan folk t.ex. "kapa" nån annans IP-nummer? Eller hur bär dom sig åt för att förbli anonyma?

Det finns flera sätt. Ett populärt är att använda publika datorer på t.ex. arbetsförmedlingen eller anonyma anslutningar på internet-caféer. Ett annat alternativ är att använda kapade "zombiedatorer" (Windows-datorer, förstås) som proxy-servrar så alla spår slutar hos någon oskyldig person vars dator har blivit hackad.

Ursprungligen av rhesus:

Så skulle man kunna göra om man ville.

När de intervjuade en person som höll på med "carding" i P3 tidigare i år så sa han att de satte upp fejkade brevlådor också. Men det var vanligare att det användes för anonyma köp (som tågbiljetter i automat). Ett annat sätt som används mycket är pokersajter för att "tvätta" pengarna. En person spelar med ett stulet kreditkortsnummer och förlorar pengar till andra som är med på det.

De som håller på med det menar att inga enskilda individer blir drabbade eftersom kortföretagen ersätter alla. Men det är ju väldigt naivt att tro att folk inte blir drabbade eftersom kortföretagen måste ta ut pengarna ur sin verksamhet någonstans och i slutändan är det ju vi konsumenter som får betala. Så det är bara bullshit att det inte drabbar någon oskyldig.

Kortföretagens lösning på problemen är fler säkerhetsfunktioner i korten men även att lägga över bevisbördan på kunden istället. Idag måste säljaren/banken kunna bevisa att köparen verkligen köpt varan. Förslaget som ligger för framtiden är att kunden måste bevisa att de inte köpt varan, vilket kan göra det knepigare. Idag är det ganska lätt att få tillbaka pengar och det finns säkert folk som missbrukar det också.

1
Bevaka tråden