Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnant av privatperson och göra avdrag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror detta varit uppe förut men hittar det ej via sökning.

Om jag minns rätt är regeln om "fiktiv moms" borttagen sedan ngr år.
Så; om man köper utrustning beg av privatperson och vill göra avdrag i sitt företag, hur gör man? Gör man avdrag för det pris man betalar (dvs ingen moms registreras)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 09:29

Momsen är ju redan dragen en gång, så det går väl inte. Men varför ringer du inte bara skatteupplysningen på 0771-56 75 67 och frågar?

Ursprungligen av Mondo:

Men varför ringer du inte bara skatteupplysningen på 0771-56 75 67 och frågar?

It's Sunday...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 15:48

Du kan göra avdrag som vanligt men den fiktiva momsen får du alltså inte tillbaka. Dvs du skall jämföra totalpriset med priset ex. moms om du köper från ett företag. Det är därför som det i princip aldrig lönar sig att köpa begagnat från privatperson till företaget. De som säljer begade Macar privat utgår ju från ett "momsat" pris vilket är helt irrelevant ur din synvinkel. Dessutom är andra-hands-macmarknaden löjligt övervärderad IMHO.

Håller med rasta. Fast jag tycker att det var fånigt att ta bort det fiktiva momsavdraget. Tanken var ju att om någon privat köpt en dator för 20000 + moms (5000 kr moms) och sålde den vidare för 10000 + moms efter något år (2500 kr moms) så skulle momsskillnaden belasta privatpersonen, men företaget skulle få lyfta resterande moms. Med den ändrade regeln så får man anse att hela momsen är förbrukad dag 1. Det innebär i praktiken att det är lika dyrt att köra en dator en dag som en ny bil en dag... plus att vi företagare kan i princip glömma begagnade datorer, eftersom vi drabbas av en straffskatt på dem. Nja, lösningen är ju förstås att köpa en begagnad dator av någon som också har företag.

Jag tror "fiktiv moms"-avdraget togs bort för att minska fiffel; till nackdel för ärliga affärer.

Det blir kanske nytt ändå (bara Apple kan släppa en riktigt smidig=liten bärbar. Annars kommer 12-tummaren att få en marknad efter dess EOL som Ericssson "hajfena").

1
Bevaka tråden