Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-r skivor till Macbooken.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-09-03 16:53

Hejsan.

Undrar vad folket använder för DVD-/+r skivor till sin Macbook (att bränna på då).
Själv använder jag Premier något 8x blanka, men vissa bränningar fungerar inte.

Så tänkte beställa nya, antingen från www.wesellcd.com eller www.discsonline.se
Så tips på bra DVD-/+r skivor från nån av dom två sidorna är varmt välkommna:)

Märket är ointressant, det är bara ett ord. Det viktiga är mediakoderna, det är de som säger vilken fabrik som gjort dem. Köp aldrig "AN31", undvik "PRINCO" (både märket och mediakoden) och köp inte skivor som de inte anger mediakod för. Här är en tråd på MacWorld som diskuterar saken:

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=28039&hl=mediakod

som pekar vidare på detta:

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

Jag köpte Sony och MCC senast, de var både billiga och listade i "klass 1". Den ena var av märket "Chromeline", den andra "Premium 8x Blank". Men märk väl att det finns andra "Premium" som är både CMC MAG AM3 och AN31, "pathetic garbage"-klass. Nu är det bara att hoppas att koderna stämmer.

Tidigare har jag gjort tabben att köpa både AN31 (kallades "WhiteTop") och PRINCO. WhiteTop 4x fick jag bränna på 1x för att ha en chans att lyckas, det var verkligen skräp. Princo klarade sig hyfsat med 2x, men bränna full fart var bäst att låta bli.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-09-03 21:11

Tackar så mycket:)
wesellcd.com har Premium DVD-R 8xspeed Blank (media kod: Sony 08D1) för 265:-/100-pack
och sony 08D1 är klassade som klass 1 enligt den sidan du gav.
Så får väll bli en sådan packe:)

Finns det något program till Mac OS X som man kan kolla vad det är för media kod på skivorna?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-09-04 13:25
Ursprungligen av brange:

Tackar så mycket:)
Finns det något program till Mac OS X som man kan kolla vad det är för media kod på skivorna?

I Toast 7 kan man kolla "Disc info". Då ser man koden, plus en vidarelänkning till videohelp.com.

Jajamen, det gör det. DVD Media Inspector, länk finns i MacWorlds tråd.

Jag kollade mina "Premium" och "Chromeline" och mediakoderna stämde.:D Jag tror att du lungt kan köpa Sony-Premium.

PS: Jag har inte 100% framgång med någon typ, men med de bra typerna så pajar bara enstaka, medan med Princo och WhiteTop så fick man fjäska rejält annars pajade det varje gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 15:21

Jag kör alltid Verbatim med MCC, har aldrig haft en misslyckad bränning med någon av min DVD-brännare. Helnöjd och betalar gärna lite extra för Verbatim.

Ursprungligen av odelsteken:

Jag kör alltid Verbatim med MCC, har aldrig haft en misslyckad bränning med någon av min DVD-brännare. Helnöjd och betalar gärna lite extra för Verbatim.

Med tanke på att MCC är första klass så har du ju gjort ett bra val, fast är det inte lite småkymigt när vi andra köper samma skivor med andra märken på för under tre kronor styck? För Verbatim kostar väl i bästa fall fem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 13:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Med tanke på att MCC är första klass så har du ju gjort ett bra val, fast är det inte lite småkymigt när vi andra köper samma skivor med andra märken på för under tre kronor styck? För Verbatim kostar väl i bästa fall fem?

Kan mycket väl tänkas, men när jobbet betalar mina skivor tar jag det jag vill ha och inte det billigaste. Betalade 129kr för ett 25-pack Verbatim 16x DVD-R senast.

1
Bevaka tråden