Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kunden har alltid fel...?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var i videobutiken i fredags. Skulle hyra några filmer till sambons döttrar. De kommer från Polen, och väljer alltid filmer där det finns polsk textning, eftersom de inte har bott i Sverige så länge, och inte riktigt hänger med i svensk textning ännu.

När de ska börja titta på den första filmen, visar det sig att där inte finns någon polsk text. Enligt DVD-omslaget ska filmen ha svensk, norsk, finsk, dansk, engelsk, hebreisk, ungersk, polsk, tjeckisk text (plus några till, jag tror det var 13 språk totalt). Men på DVDn finns endast svensk, norsk, finsk, dansk och engelsk.

Åker tillbaka till videobutiken, och påpekar att det var lite falsk marknadsföring. Att flickorna valde den filmen för att det stod att den hade polsk text, och att de inte vill se en film med svensk text.

Svaret fick mig att tappa hakan: "Det får du ta med SF. Jag har inget ansvar för att det står fel på omslaget."

Efter ett par minuters tjafsande - där hon stod på sig och hävdade att det inte var hennes ansvar, och jag hävdade att jag var kund i hennes butik och inte hos SF - så fick vi till slut välja en annan film med polsk text.

Och efter att vi hade fått den andra filmen och skulle gå därifrån, så säger hon, med en ton som dröp av irritation och avsky mot mig som besvärlig kund: "Jaha, var det något mer...?"

Jag skulle vilja säga att det var sista gången vi hyrde där, men det blir nog svårt att hålla, eftersom detta är ortens största och billigaste videobutik... Men det dröjer nog ett bra tag innan vi gynnar dem igen...

Lite samma sak som med Macoteket för min del. Personalen vägrade byta ut det trasiga tangentbord jag köpt där dagen innan utan hänvisade till Apple. För mig som kund spelar det inte den minsta lilla roll av vem butiken köper sina prylar. De är enligt konsumentköplagen skyldiga att sköta detta direkt med mig. Att sen detta framfördes på ett riktigt spydigt sätt gör ju inte saken bättre.

Gissa om jag handlar där längre?

Ja videobutiker är nog allmänt konstiga. Själv blev jag vid ett flertal tillfällen uppringd av min videobutik och blev uppmanad att lämna tillbaka alla möjliga konstiga filmer som jag aldrig hyrt. Till slut trodde de på mig så jag slapp betala några avgifter. Jag bad dem då att skriva in en kommentar på mitt konto att de ska ta legitimation. De gjorde de också. Sen varje gång jag skulle hyra film och sa mitt kontonummer så stod tjejen i kassan och bara stirrade som om jag tänkte mörda henne. När jag frågade om det stod i systemet att de skulle ta leg så kunde hon bara nicka, eftersom hon tappade talförmågan i ren skräck. Så gissa om jag hyr där nu..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-04 14:22

Usch... såna där handlare ska bort.

Själv har jag hade jag för ett gäng år sedan problem med en mobiltelefonbutik i Jönköping som inte förstod inte skyldigheter enligt konsumentköplagen. Då vi inte kom överens så sket jag i att hämta ut min telefon (så den fick de behålla). Efter detta har jag privat åt familjen köpt säkert 10-12 telefoner, men inte en enda hos skitbutiken.

Eftersom det var många år sedan och butiken kanske skärpt sig, så hoppar jag över att nämna deras namn.

Var inte rädda att KO-anmäla handlare som inte sköter sig. Det måste förstås gå så långt att de verkligen vägrar fullfölja sina skyldigheter.

Det är konstigt när fullkomlig asociala människor får jobb som kräver social kompetens. Det är alltid lika jobbigt, enstaviga svar och ohjälpsamhet. Det var dock länge sedan jag träffade sådana där tombollar i butik (en del dumhuvuden har jag mött men ganska tjänstvilliga dumhuvuden) men de värsta fallen på senare tid har varit datorsupport. Där finns det skräckexempel, och dem kan man inte hota med KO, och det är ofta svårt att gå någon annan stans.

Videobutiken kan faktiskt inte "ta ansvar" för att SF skriver att specifik textning finns men saknas. Det är SF som ger ut filmen. Vad ska butiken göra? Det enda i.s.f är att låta er hyra en annan film. De kan inte ta fram texten och inte heller kan de ändra fodralet.

Hyr eller köper jag en DVD med felaktig information på fodralet tar jag det med utgivaren eftersom det är den enda möjligheten att påverka i detta fallet.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Vad ska butiken göra? Det enda i.s.f är att låta er hyra en annan film.

Nej, de kan inte göra något annat än att låta oss ta en annan film. Och jag begärde inget annat heller. Men först ville hon inte låta oss ta en annan film. Jag fick tjata mig till det.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

De kan inte ta fram texten och inte heller kan de ändra fodralet.

Jo, de skulle faktiskt kunna ändra fodralet. De kan ta fram tuschpennan och stryka över de språk som inte borde stå på fodralet.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Hyr eller köper jag en DVD med felaktig information på fodralet tar jag det med utgivaren eftersom det är den enda möjligheten att påverka i detta fallet.

Jag är kund i videobutiken, och inte hos SF. Det är videobutikens sak att reklamera produkten hos SF.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Videobutiken kan faktiskt inte "ta ansvar" för att SF skriver att specifik textning finns men saknas. Det är SF som ger ut filmen. Vad ska butiken göra? Det enda i.s.f är att låta er hyra en annan film. De kan inte ta fram texten och inte heller kan de ändra fodralet.

Hyr eller köper jag en DVD med felaktig information på fodralet tar jag det med utgivaren eftersom det är den enda möjligheten att påverka i detta fallet.

Det beror ju på om du vill få dem att fixa det eller om du helt enkelt vill ha en produkt som passar dina behov. Du har rätt att returnera den felaktiga produkten till butiken som sålde den mot pengarna tillbaka eller likvärdig produkt som inte är fel på. En bra butik ska inte krångla med en så enkel sak. Det är ju inte konstigare än om man hyr en film och skivan är trasig eller om man hyr en VHS och bandet är helkasst. Vi vill se film nu och har betalt för det, fixa det eller pengarna tillbaka. Sedan kan ju butiken meddela utgivaren att de haft problem med filmen för att det står fel.

Affären sker mellan kunden och butiken – inte kunden och butikens leverantör. Butiken har således mycket väl ett ansvar för vad de säljer.

Kristofer har helt rätt , affären är mellan konsumenten och videobutiken.
Ev reklamationer får butiken ta med SF , det är inte konsumentens sak.

Butiken ska självfallet ge er en annan film eller pengarna tillbaka. Däremot är det SFs sak att åtgärda felet. Tyvärr får butikerna inte hyra ut eller sälja andra utgåvor (region 1 t.ex, region 2 får säljas men för att få hyras ut måste de ha tillstånd) vilket gör det svårt att ersätta en defekt svensk utgåva med en korrekt amerikansk. Europeisk utgåva går bra men den kan de inte hyra ut.

Dessvärre har utgivaren mest att säga till om i dessa fall, butiken kan möjligen informera om felet (efter att ha underrättats) men kan omöjligen känna till det i förväg. Om ingen informerat om det (vilket utgivarna sällan eller aldrig gör). Ni kanske känner till historien om Back to the Future II och III som hade felmaskad bild i vissa scener och det faktum att utgivaren i Sverige gav ut en nyutgåva som också led av felaktigheter. Men som inte åtgärdades.

1
Bevaka tråden