Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Serier

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-21 11:42

Tänkte höra med er vilka serier ni gillar, kan vara intressant och man kanske kan få upp ögonen för några nya att läsa.
Själv gillar jag vissa av serierna i tidningen Larsson, somliga är riktigt bra medan andra uppriktigt sagt är skit enligt mig. Uppskattar även en del "Action-serier" som Modesty Blaise och annat.
Vad säger ni?
Vilka serier tycker ni är bra och vilka serier tycker ni är så dåliga att de borde stoppas från publicering?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-21 12:18

Rocky står ju högst upp på listan. Måste erkänna att jag är helt besatt. Har tavlor, alla album. Brukar boka nästa upplaga månader i förväg.
Elvis som går i Metro är också ganska bra. Men inget kommer i närheten av Rocky

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-21 12:37

Jag samlar inte och prenumerera har jag aldrig gjort, men jag har alltid älskat serier. Gillade Knasen och 91:an som barn men ser inte mycket i dem nu, framför allt inte i Knasen. Rocky och Elvis är utmärkta serier, socialrealism i serieformat:D . I övrigt måste jag tillägga att jag är ganska förtjust i TinTin, Gaston och dylikt, jag vet ej riktigt varför men jag gillar dem. Vad jag däremot inte gillar är Grimmy (ungefär som Knasen) och FoxTrot, FoxTrot som är seriernas motsvarighet till TV-serien Huset fullt. I 91:an fanns två serier som hette Uti vår hage och Vi och pappa, jag har inte läst dem på flera år men misstänker att jag skulle uppskatta dem än idag.

Samlade på Action Force (G.I. Joe), Tin Tin och Lucky Luke när jag var liten, men nu blir det mest Get Fuzzy och Dilbert.

Läser 91:an och Uti vår Hage primärt. Jag har även länge prenumenerat på Kalle Anka, men dom sista åren var det endast Don Rosas serier som underhöll (han är en mästare utan like i dagens tecknarvärld, se bara avsnittet "Brev hemifrån, eller Den gamla borgens nya hemlighet") Dessutom så köper jag ibland lösnummer av Hälge, Lilla Fridolf, Åsa-Nisse och Knasen. Jag har även läst en hel del seriealbum med Tinitin, Asterix och Lukcy Luke.

När det gäller biserier så är jag väldigt förtjust i Kronblom, Livet Hemmavid, Vi å Pappa, Zits och Elvis.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-09-21 19:43

http://ctrlaltdel-online.com/ är en serie som handlar om en dataspelstokig tonåring, hans kompisar och flickvän. Kanske inte just vad du syftade på utan mer Zits/Elivs-lik. Heter det "biserier" ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 20:05

Jag är uppvuxen med Tintin, och det är faktiskt fortfarande en favorit.

1) Socker-Conny
2) Tintin
3) Rocky
4) Modesty Blaise

Conny är kung!

  • Medlem
  • 2006-09-21 20:56

Neil Gaiman, Roman Dirge, Frank Miller

Ursprungligen av SirN:

Frank Miller

Alla Sin City-serier!
The Dark Knight Returns! (med efterföljare)

Djävlar vilka serier!

Måste passa på att tipsa er om Susanna och Bo av David Liljemark. En alldeles utmärkt skön svensk serie om en kille och en tjej som blir ihop. Och gör slut. Och allt däremellan. Lysande seriebok. Kostar 43 spänn på Bokus.

Ingen som tar upp The Serie of all Serier: The Watchmen av Alan Moore.
Samt naturligtvis V for Vendetta av samme författare.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-22 00:43

De serier jag helst läser nuförtiden är Ernie och Dilbert. Helt underbara!

Då jag var yngre läste jag det mesta - allt från tidningarna Agent X9, Fantomen och 91:an till album med Tintin, Asterix och Jetpiloterna*.

* hette även Jaktfalkarna, och var - liksom Asterix - tecknad av Albert Uderzo.

Sen är ju Pondus, Nemi, Bergelin och Larson utan inbördes ordning även de klockrena serier.

jag har alltid varit så förtrollad av Modesty Blaise.. Vilken kvinna..
Annars läser jag gärna:
1) Pondus
2) Larson
3) Berglin (fantastisk)

Ernie har tappat i skärpa tycker jag.. Hagbard är väl ändå ett riktigt lågvattenmärke

Mina favoritserier:
Hellboy av Mike Mignola
Tank girl av Jamie Hewlett
Lobo (innan han blev en mes) av Simon Bisley
Rocky av Martin Kellerman
Spirou helst när den var tecknad av Franquin, men en del av de andra är också duktiga. Inte munuera dock. Han suger.
Gaston av Franquin

Jag läser också OK/Cancel, men det är en ganska obskyr humor ibland.

Förr läste jag mycket X9 och främst Modesty Blaise i den tidningen. Jag läste också en massa Marvel - främst XMen men även Daredevil. Fantomen slutade jag helt att läsa när tidningen gick över till färgtryck. Numer föredrar jag humorserier och satsar mest på att köpa de riktigt tjocka specialnumren av Knasen. Mina favvoserier förutom Knasen är: Betty, B.C, Zits, Sam & Silo, Trollkarlen från ID mfl. Jag har en "liten" samling med tidningar och seriealbum också samt självklart böckerna: Knasen Det är jag, B.C En grottman för alla årstider samt Kalle o Hobbe det är vi.

På datorn läser Jag B.C med hjälp av widgeten "Say Cheese" samt Foxtrot. När Leopard finns i min dator ska jag göra widgetar av följande sidor om det går...

http://www.kingfeatures.com/features/comics/zits/about.htm
http://www.comics.com/comics/betty/

Gustaf, den feta katten som aldrig får nog av mat, tycker jag om sen liten, han har även utformat min lathet en aning

Skulle inte kalla det för en spännande serie, men de gamla tycker jag är rätt roliga att läsa och titta igenom.

De flesta serier i Serieparaden är rätt roliga med, vet ej om tidningen finns kvar eftersom jag oftast bara köper begagnat.

Kalle Anka tror jag att jag växt ifrån dock, de gamla Carl Barks Kalle Ankorna är dock rätt bra tycker jag, de nya saknar ofta charm tycker jag.

Vet inte riktigt om det är någon serie det är som jag tycker borde bannlysas från världen, kanske Teletubies om det nu finns som serie.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 19:06

Mina favoriter för tillfället är Hellboy (helt fantastisk) och the Goon. Annars gillar jag Johan Wanloo, Henrik Lange, Rocky och Tintin

1
Bevaka tråden