Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leasing till enskild firma?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-09-29 11:33

Hejsan.
Har kollat tidigare inlägg om bil leasing men har fortfarande några funderingar.

Jag har kört enskild firma i några år nu som fotograf men skulle då behöva en ny bil eftersom driftsäkerheten på min nuvarande inte ligger på top.

Jag livnär mig helt och hållet på min verksamhet men plockar inte ut speciellt mkt lön (nästan ingen alls) eftersom jag kan ta ut en hel del traktamente (ca150´000/år) då jag tillbringar stora delar av året utomlands på jobb. Mina uppdragsgivare betalar alla mina bensin och övriga rese omkostnader.

Inser att det kan vara lite svårt att övertyga leasing firman att jag kan betala pengarna men det ordnar sig nog.

Till frågan:
Tror ni att leasing är ett bra alternativ för mig eller skjuter jag mig själv i foten?
Ska man sikta på att köpa ut bilen privat (och sälja den) efter leasing perioden går ut och i så fall vilken restvärde skall man ha då?

Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få..

MVH / Daniel

Du får dra halva momsen om du lesar vilket gör i teorin att räntekostnaden blir = 0

klart du skall leasa

Ursprungligen av PowerBookman:

Du får dra halva momsen om du lesar vilket gör i teorin att räntekostnaden blir = 0

klart du skall leasa

Kan du utveckla? Varför får man inte dra av hela kostnaden o momsen?

För att du aldrig får dra momsen på bil.

Om det inte är en tunglastbil eller buss.

ok, har inte tjänstebil så jag vet inte alls. (Funderar iofs på det)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-10-13 20:02

Ja, du kan leasa bil på enskild firma, det är absolut det bästa alternativet om man använder bilen mycket i företaget.

Du får dra av halva momsen av första förhöjda hyran och månadshyran men inte restvärdet.
Därför skall du försöka betala så mycket som möjligt i den förhöjda hyran och månadshyran.
Råder rätt olika meningar om hur mycket man kan ha som första förhöjda hyran, men ca 25-30% och så skall man sedan försöka ha en så hög månadshyra som möjligt.
Detta får du dra av halva momsen på, och sedan när de normalt 36 månaderna (eller 48) gått och du skall betala restvärdet så får du betala hela momsen på de beloppet.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-10-13 21:10

Enkelt råd med tanke på andrahandsvärdet på alla bilar, oavsett märke: Köp en begagnad bil privat. Debitera mil på firman upp till skattefria delen på den del du kör i jobbet.

Detta gäller så länge du inte ä desperatsugen på att köra en NY bil. Då kan det vara mer förmånligt att leasa på firman och ta förmånsvärde. Men bara så länge du behöver en ny bil varje eller vartannat år.

När bilen är 2-3 år ska man köra den privat enligt ovan.

Att få dra av halva momsen vid leasing är inte värt särskilt mycket sett till att man får betala det via inkomstskatt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-10-14 14:22

En bil behöver inte vara ny för att man ska kunna leasa den, så länge det finns avdragbar moms kvar på den. Alltså att tidigare ägare är företag.

1
Bevaka tråden