Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om prisvärd whisky!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Longmorn 15 år: 352 kr

Springbank 10 år: 431 kr

Dessa två är enligt mig otroligt goda för sitt pris! Alla som är intresserade av god whisky, och inte vill lägga en förmögenhet på att smaka det dyraste, bör testa dem. Det är prisvärd kvalitet enligt mig!

Om man söker efter ett litet mirakel i förhållande till priset, så ska man köpa Macleod's Islay 8 Years. Den kostar bara 295 kr, och är både balanserad och smakrik. Den kan mäta sig både mot Longmorn och Springbank i de versioner jag rekommenderar, och det är svårt att förstå att en så billig whisky kan bjuda på så mycket!

Naturligtvis så håller de mest kända märkena måttet: Laphroaig och Highland Park är väldigt goda och prisvärda. Men Longmorn, Springbank och Macleod's Islay borde vara lika kända och uppskattade!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-07 01:55

En rysligt billig & väldigt god single malt:
Glendronach
http://www.whiskyguiden.se/Speyside/Glendronach12.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-07 01:56

Bowmore´s 17y är dessutom fördjkla bra jämfört med äldre syskon som kostar skjortan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-07 01:57

fast prisvärd...
Den mest prisvärda flaska jag köpt kostade 2000:- En cask Ardbeg som var det ljuvligaste jag smakat... Cadenhead tappar bra grejjer.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-10-07 08:42

Redbreast, i Beställningssortimentet.
En irländsk maltwhiskey för 359 SEK. Kanonfynd för pengarna!

Senast redigerat 2006-10-07 08:54
Ursprungligen av Jonaz:

fast prisvärd...
Den mest prisvärda flaska jag köpt kostade 2000:- En cask Ardbeg som var det ljuvligaste jag smakat... Cadenhead tappar bra grejjer.

Jag har inte smakat whisky i den prisklassen. Men prisvärd måste ändå en 21-årig Springbank som jag har druckit några gånger vara. Tror att den kostade 7-800 kr på bolaget. Den 21-åriga finns inte på bolaget nu, tyvärr.

Men man ska inte vara för inriktad på skotsk whisky. Japaner kan också ta fram underbar malt. Nikka Yoichi 12 år är underbar!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-10-08 08:10
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men man ska inte vara för inriktad på skotsk whisky.

Bara för att smaken av bränd torv är uppskattad behöver det inte innebära att annan whiskey smakar illa.
(Modena kommer och modena går........)

Jag får väl lägga in min favorit också... prisvärd tycker jag att den är.
Caol Ila 18y - rysligt god måste jag säga. 499 kr.

Intressant tråd måste säga som nybliven whisky älskare...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-07 15:40

Håller med om att Springbank är en väldigt god Whiskey. Var på en provning där bl.a. denna presenterades. Utav de maltwhiskeys som serverades var just denna billigaste men ändå den godaste, men smaken är ju som röven......

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-07 15:45

Lord Calvert är inte så tokig den heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-07 15:48
Ursprungligen av Wire:

Lord Calvert är inte så tokig den heller.

och då helst blandat med krusbärssoda, mmmmumma.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-07 16:29
Ursprungligen av ylipaa:

och då helst blandat med krusbärssoda, mmmmumma.

Marodör!
Det skall ju vara päronsoda.

Seriöst: Jag har fastnat för Glenmorangie. Tycker den är "lagom" i rökighet, sötma mm.
Förvisso testat en del sorter men har förbaskat svårt att komma ihåg vad de heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 18:57

Om man är inne på Islays och lite rökigare varianter kan jag rekommendera att prova Laphroaigs Quarter Cask-tappning som är klart intressant.

Andra bra är Talisker 10 år och Knockando 12 år, den senare verkar tyvärr bara finnas i beställningssortimentet. Båda klart prisvärda under fyrhundringen.

Balvenie Double Wood (till hälften lagrad på sherryfat) är lite dyrare, men riktigt trevlig om man gillar fruktigare whiskys typ Macallan.

Springbanks specialtappning Longrow är i mitt tycke inte värd sitt extra pris, den går för nästan 800 kr på bolaget. Lägg hellre pengarna på två andra flarror.

Macallan 18 funkar men 12 gillar jag inte alls riktigt.
Men 18 är lite för dyr 899 kr på systemet.
Hittade Macallan 40y hittade jag på flygplatsen jag just passerade... 15000 kr gjorde att den fick stå kvar...

Lahphroig (hur det nu stavas) Distillers Edition är mycket trevligt också. Påminner inte alls så mycket om originalet.

Har även läst till mig via dessa länkar att Caol Ila finns som Destillers Edition. Måste jag ha tag på...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-07 21:09

Jag gillar rökigt så favoriten är Laphroaig... den 10åriga... den äldre smakar inte lika mycket tjära och rök... och så en bubblare är ju "Smokehead" som finns i systembolagets beställningssortiment... smakar mer rök och mindre tjära än Laphroaigen... lite starkare i smaken också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-07 22:39
Ursprungligen av kainen:

Jag gillar rökigt så favoriten är Laphroaig... den 10åriga... den äldre smakar inte lika mycket tjära och rök... och så en bubblare är ju "Smokehead" som finns i systembolagets beställningssortiment... smakar mer rök och mindre tjära än Laphroaigen... lite starkare i smaken också.

Gör dig en tjänst & prova Ardbeg...

Gör ett tilllägg till whiskyn med en whiskey... Jim beam black. smooooooth... som godis.
lagrad 8 år, massvis med vanilj & aprikos. Helt klart mycket prisvärd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-08 03:01
Ursprungligen av Jonaz:

Gör dig en tjänst & prova Ardbeg...

Gör ett tilllägg till whiskyn med en whiskey... Jim beam black. smooooooth... som godis.
lagrad 8 år, massvis med vanilj & aprikos. Helt klart mycket prisvärd.

Jo den är helt ok... men jag gillar både laphroaig och smokehead bättre
Min bror som lärt mig dricka whisky, han har en fin källare så det har blivit till att smaka på en hel del vanliga och ovanliga sorter

VAT69 någon?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-10-07 23:17

Statesman... eller visst ja, drickbart var ju ett krav. Aberlour A'bunadh är en ljuvlig skapelse. På den rökiga sidan gillar jag (bland andra) Ardbegs 10-åriga, Laphroaig QC och Bowmore 16. Highland Park är ett måste i alla seriösa samlingar. 18-åriga utgåvan är ett fynd på Systemet!

Springbank 21 var den första Whisky jag tyckte vad god.
Det var några år sedan den tog slut på systemet han som lät mig smaka den var den som köpte de två sista flaskorna och han vägrade sälja en till mig.

Så Springbank måste jag prova igen nu när jag faktiskt har förstrört mina smaklökar så passa mycket att jag kan dricka Whisky.

Köpte Mekong Whisky i Thailand... god? Nja... påminner om Whisky i början men försvinner illa kvick till ingen smak alls. En Whisky kompis ska få den... hehe.

Måste erkänna att jag sugen på att prova MacMyra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-08 10:03
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Köpte Mekong Whisky i Thailand... god? Nja... påminner om Whisky i början men försvinner illa kvick till ingen smak alls. En Whisky kompis ska få den... hehe.

Elakt. När mamma semestrade i Thailand för några år sedan frågade hon om jag ville ha något drickbart från tax-free:n. Gärna whisky, sa jag förväntansfullt. Jag tror att det var taktik för att slippa köpa hem något till mig, eftersom jag första året fick en halva Jim Beam i plastflaska och andra året en liten pava Meh Kong. Säkert billigt, men kunde lika gärna varit rävgift och lacknafta.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-10-08 15:55

En iakttagelse:
Whiskeyintresset var markant större igår.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-10-08 08:19

Håller med Le. Men samtidigt; bara för att whiskyn är skotsk single malt, behöver det inte innebära att den smakar bränd torv...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-08 18:26

Mekong kan man knappast klassa som whisky i ordets bemärkelse... det smakar aceton och är gjort på ris har jag för mig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-08 20:13

Annars kan man prova Mackmyra (Preludium 02 tror jag visst).

Cardu är en utmärkt whisky som tyvärr inte tas in i Sverige, ganska lik Springbank i karraktären.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-11 21:06

Skeppets Whiskey (om den finns kvar) var i alla fall mest prisvärd när man räknar PPK (Promille Per Krona). Visst smakar det gott och så med kvalitetsvirre och jag gillar ALL whikey fastän jag aldrig lägger namnen på minnet.

Men i förlängningen så är det ju trots all lite yrsel man är ute efter, och då är PPK viktigt.

EDIT: Förresten, för en massa år sedan när systemet började med "klockor" på vinflaskorna, så skojade vi en del om detta med PPK. Dom borde ha ungefär samma på all alkohol, men alltså hur full man blir per investerad krona.

Ett tag senare kom en av kompisarna med en systembolagskatalog och hojtade att dom minsann HADE börjat med en sån gradering, fast i smyg. "Hör här" sa han och slog upp whiskysorterna. "Famous Grouse, blended whisky, lätt rökig. Glennfiddich, maltwhisky, lätt rökig, Laphroaig, Skottland, mycket rökig. Det är klart man tar den där Laphroaig såklart så blir man mycket rökig".

10-årig Suntory Yamazaki är ganska intressant. Ligger en bit från huswhiskyn Glenmorangie i smak, men är inte alls dum. Tyvärr har jag bara en flaska kvar och den öppnar jag inte förrän nästa japanbiljett är bokad.

Annars är nog Glenmorangie Cellar 13 en av de bästa jag provat. Finns tyvärr inte på boa, men passerar man en större flygplats är det bara att plocka upp.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-10-11 22:38

Glen Farclas 12 är också en höjdarmalt i standardsortimentet. Prisvärd dessutom!

Ahhh Glen Farclas! Jag har en 21 i källaren min present till mig på bröllopsdagen.
Det är Jesus tårar på flaska enl mig.

Undrar hur 12an smakar...

Bevaka tråden