Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första EK (skryttråd)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 13:53

I går, kl 17.52, på Barkarby flygplats så var det äntligen dags.

- "Nu kan du väl göra två landningar själv" sa min flyglärare och klev ur planet.
- "Ööh visst.. " fick jag fram.

Med döden flåsande i nacken taxade jag ut Cessnan på banan, drog på fullt och lyfte. Det var en klart bisarr känsla att se högerstolen tom och övergiven.

Efter att ha rundat IKEA-parkeringen och Expressen-tryckeriet gjorde jag en "bestämd" sättning som knappast någon annan än en flyplansförsäljare kan ha funnit vacker. Konstigt nog lättade nervositeten rejält efter denna Kalle Anka-landning och när jag 3 minuter senare gjorde min andra landning satt den i princip perfekt.

Då kan man alltså kalla sig pilot, ja nästan iaf

Grattis! Hoppas på många fina flygtimmar!

Coolt, grattis!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 14:21

Faaaan! Jag vill också!!!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 14:21

Gratulerar! Det måste vara en fantastisk känsla

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 14:22

Ge oss mer info! vad kostar det? hur lång tid tar det? Jag vill också!!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 14:49

Tack för uppmuntran grabbar

Ursprungligen av dboy:

Ge oss mer info! vad kostar det? hur lång tid tar det? Jag vill också!!!!

Det tar ca 6-12 månader att ta ett privatflygarcert. Planet kostar (i mitt fall) 900:-/flygtimme (airborne, dvs man betalar bara för den tid man är i luften) och min flyglärare tar 500:-/flygtimme. 1400:-/timme alltså.

Man ska ha minst 45 timmar för ett certifikat så det är bara att multiplicera Sen tillkommer teoriavgift på ca 6.000(!) plus läkarundersökning och elevbevis från luftfartsstyrelsen samt registerkontroll hos polisen. Totalt går väl ett cert på 80-90.000. Dyrt, men man behöver ju inte slanta upp allt på en gång. Det går också att ta en "provlektion" på de flesta flygklubbar, då kan man känna sig för om det är något man vill satsa på utan att betala en massa dyra avgifter först.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 15:10

verkar så satans kul!

Kool! Grattis!

När man väl har certet – vad kostar det då (ungefär) att hyra plan av sin flygklubb?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 23:20
Ursprungligen av Kristofer:

Kool! Grattis!

När man väl har certet – vad kostar det då (ungefär) att hyra plan av sin flygklubb?

Stockholms flygklubb tar från 750:-/timme för den minsta Cessnan (C150) upp till 1100:-/timme för en instrumentutrustad PA28R. I priset ingår bränsle mm och debiteringen är "airborne", dvs du betalar bara för den tid planet är i luften.

Hoppas regnbågen visar sig snart då.

Nytta eller nöje?
Skulle också tycka det var kul, men har man nån användning för det?

  • Medlem
  • 2006-10-11 21:57

Det kan bli billiga semesterresor med hyrda privatplan. Nytta eller nöje?

Ursprungligen av Baron:

Det kan bli billiga semesterresor med hyrda privatplan. Nytta eller nöje?

Det är lite det jag undrar… Är det möjligt att göra så och lönar det sig?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-10-11 22:33
Ursprungligen av Laseranders:

Det är lite det jag undrar… Är det möjligt att göra så och lönar det sig?

Hmm

Ursprungligen av rhesus:

Totalt går väl ett cert på 80-90.000

Ursprungligen av rhesus:

Stockholms flygklubb tar från 750:-/timme för den minsta Cessnan (C150) upp till 1100:-/timme för en instrumentutrustad PA28R. I priset ingår bränsle mm och debiteringen är "airborne", dvs du betalar bara för den tid planet är i luften.

Sen tillkommer väl avgifter för att landa och stå på andras flygplatser..

Flög T&R Köpenhamn-Paris i veckan med Sterling, 1 timme och 50 minuter flygtid på varje håll, kostade 1 600.

Men för att komma med någon form av svar på din fråga laseranders så är det väl troligt att det inte lönar sig ekonomiskt men förmodligen får man massa härliga upplevelser

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-11 22:04

om du skall till san fransisco i jan. anmäler jag mig gärna som passagerare. Har alltid velat se Jobs irl

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 23:14
Ursprungligen av Filip:

om du skall till san fransisco i jan. anmäler jag mig gärna som passagerare. Har alltid velat se Jobs irl

Det vetefan om jag vill korsa atlanten i en Cessna Det krävs nog rejäla extratankar...

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-12 07:48
Ursprungligen av rhesus:

Det vetefan om jag vill korsa atlanten i en Cessna Det krävs nog rejäla extratankar...

ahh kom igen nu
grattis förövrigt, blir en smula avis (och inte lite heller)...

Ursprungligen av rhesus:

Det vetefan om jag vill korsa atlanten i en Cessna Det krävs nog rejäla extratankar...

För det första. Grattis!
Du kommer att ha mycket kul framöver.

Dock kan jag berätta att det går ypperligt att korsa Atlanten i en Cessna. Jag gjorde det hösten 1990 i en Cessna 177 RG.
Mellanlandning på Island.
Måste erkänna att planeringen var roligare än själva flygningen. 11 tim rakt fram. Missvisningen på kompassen så mycket som 48°

Dock är det en ganska frän grej att ha gjort.:cool:

T-son

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 09:30
Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

För det första. Grattis!
Du kommer att ha mycket kul framöver.

Dock kan jag berätta att det går ypperligt att korsa Atlanten i en Cessna. Jag gjorde det hösten 1990 i en Cessna 177 RG.
Mellanlandning på Island.
Måste erkänna att planeringen var roligare än själva flygningen. 11 tim rakt fram. Missvisningen på kompassen så mycket som 48°

Dock är det en ganska frän grej att ha gjort.:cool:

T-son

Tufft! Men jag måste bara fråga, hade du/ni någon backupplan om ni skulle drabbas av motorbortfall? Typ en gummiflotte att ligga och guppa i?

  • Medlem
  • 2006-10-11 22:52

är man 4 som reser 1 timme åt varje håll så kan man resa oftare...

Jag satt iförd överlevnadsdräkt. Denna hade jag inte tagit på mig på överkroppen för svettningens skull. Hade även en livflotte. Men ärligt. Mitt på Atlanten söder om Grönland i slutet av oktober med 55 kn vind!?????
Motorn hade dock genomgått major overhaul när jag hämtade kärran. Flög den 10 tim innan överfarten för att slita in den. Inga som helst störningar men jag kan lova att jag lyssnade rätt noga.

T-son

Flög du hem igen?

Mmm, man blir riktigt sugen. I min framtidsvision finns ett flygcert med, hoppas nå dit en dag.

Gjorde min första EK idag!

Grattis!

Och du vet när det går åt pipan: Ner kommer man alltid....

- och glöm inte veva flaps i rättan tid....

Tack!

Hehe, precis

1
Bevaka tråden