Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjocka 99macare?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejhej.
Ja... har inte chipspåsen fått allt för stor plats här på våra skrivbord? Är det inte så att vi alla skulle må bra av att tappa ett par extra kilon här och var? Bygga lite muskler någon?

Jag heter Michael, är nyss fyllda 20 och har en bakgrund som tyngdlyftare. För ett år sedan gick jag upp 20kg på 6månader och har nu lyckats tappa 15 kg i vikt. Mycket fettmassa och jag har byggt upp muskelmassan a drastico. Äter proteintillskott i form av 80% mjölkdrink och tränar och prommenerar några timmar i veckan.

MEN motivationen börjar svika å det grövsta. Min flickvän är ju sådär flickvänssöt och säger näääää inte behöver du gå ner nå mer blablabla... men shit... jag är less på att vara ett FETTO Inte för utseendets skull (litegrann) utan mest för att knän och leder mår så hemskt dåligt av detta.

SÅ vem vill tillsammans med mig ta upp kampen mot fettet och VEM har någon bra ide på hur vi skulle kunna göra detta tillsammans? Du som är less på att träffa fel tangent när du trycker ner returtangenten pga för tjocka fingrar häng med så fixar vi detta TILLSAMMANS

Kör skriv ner tankar och ideer vetja

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 20:34

Inga chips här! Ät morötter istället. Drick vatten istället för läsk eller kaffe.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-06 20:42

Dricka té och variera mellan olika sorter, rökt, grönt osv. Göra pastasallad med olivolja och balsamvinäger, går lika snabbt att göra som bara pasta faktiskt. Steka i olja, skippa smör på mackorna. Rekommenderar Vilmas knäckebröd, ett gott knäckebröd med antingen olika sorters frön på eller bara lite salt i. En skiva 10%ig ost på och det är bättre än godis!
osv, osv. Listan är oändlig!

Kom hit till Tranås så paddlar vi kajak! Det är så attans kul och senast jag var uppe i Stockholm kom jag på mig själv med att hela tiden behöva reservera en hand för att hålla upp byxorna, så jag kan intyga att det är verksamt!
Jag vägrar att motionera om det inte är svårt kul - kajak är svårt kul! Jag ger mig inte förrns isens lägger sig så-de-så!
Sköna bilder och spännande läsning:
http://thomassondesign.se

Ochså självklart dumpa allt socker och sånt som beter sig som socker i ämnesomsättningen. Säg hejdå till spannmål, pasta, potatis, godis och alkohol. Socker, stärkelse, snabba kolhydrater och alkohol är beroendeframkallande så det blir lite avtändning men när den är över vill du inte ha skiten längre.
in med fisk, kött, quinoa, bulgur, nötter och ägg. Läs en underhållande bok i ämnet:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=915184737X&s=1

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 11:41
Ursprungligen av David Slättne:

Säg hejdå till spannmål, pasta, potatis, godis och alkohol. Socker, stärkelse, snabba kolhydrater och alkohol är beroendeframkallande så det blir lite avtändning men när den är över vill du inte ha skiten längre.

Dra åt h-vete, det blir inget roligt liv det där

Det är fullt möjligt att hålla en normal vikt samtidigt som man unnar sig en pilsner då och då samt potatis, pasta och bröd. Man kan även käka lite godis till fredagsfilmen. Allt handlar om att äta varierad kost, vara måttlig med det "onyttiga", röra på sig och framför allt: inte stoppa i sig mer energi än vad man gör av med. Har man ett stillasittande jobb ska man tex inte vräka i sig en stor lunch på närmaste kvartershak. Då kommer extrakilona snabbt.

Vardagsmotion är väldigt effektivt, att gå eller cykla till jobbet på morgonen gör underverk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-08 12:35

Lite mer vardagsmotion och mindre socker gör susen. Själv cyklade jag 20 minuter till jobbet och 20 minuter hem, jag skar samtidigt ner på läsk, snacks och godis. Det var inget medvetet val för att gå ner i vikt, jag undvek bara ostbågarna och läsken på kvällarna efter jobbet. Detta resulterade i 8 kilos viktminskning och ett slut på halsbrännan.

Ursprungligen av rhesus:

Allt handlar om att äta varierad kost, vara måttlig med det "onyttiga", röra på sig och framför allt: inte stoppa i sig mer energi än vad man gör av med.

Det var en bra sammanfattning för det är precis vad det handlar om. Mer än så behövs faktiskt inte.

Vill du äta fler kakor? Rör på dig mer. Det är en enkel ekvation och den fungerar. (Sen finns förstås variationer mellan människor beroende på kön, gener, ålder osv, men grundregeln gäller ändå.)

All typ av bantning är av ondo då det inte fungerar på lång sikt. Ofta går folk upp mer än de gick ner. Det enda som verkligen fungerar är rätt livsstil (och det var den som rhesus just sammanfattade så bra).

Ett problem när man vill gå ner i vikt och lägger om sin livsstil är att kroppen motverkar ens ambitioner. Ju mindre energi man får i sig desto effektivare utnyttjar kroppen det man äter. Så medan det är lätt att gå upp är det extra svårt att gå ner. Det tål att tänkas på. Det är förstås en kvarleva från den tiden när energirik var en bristvara och vi sprang omkring på savannen hela dagarna. Idag vore det enklare om våra kroppar fungerade tvärtom...

  • Medlem
  • 2006-11-08 12:34

Rent spontant låter ditt proteintillskott som en riktigt dålig idé om du siktar på att gå ned i vikt... du vill ju få in mindre energi än du gör av med. Mjölk är dessutom fettrikt och inte särskilt nyttigt.

Börja spela squash. Man bygger upp bra kondition på nolltid, och dessutom är det kul.

Är inte gå ner i vikt och ett webbforum två motsatser? När vi sätter oss vid datorn blir vi så där skönt lata att vi skjuter upp promenaden osv...

Promenader ja! Ej att förglömma. Få saker är så bra för kreativiteten som promenader! Se till å ha med dig en digital diktafon när du är ute å promenerar så du kan rädda alla smarta ideer som dyker upp. Papper å penna funkar inte i dessa lägen då man vill behålla rytmen, takten och framfarten. Ta dagliga promenader på mellan halvtimman och timman och du kommer snart känna att du blir kinkig om du inte får din dagliga dos!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-08 17:30

Regeln är - stoppa i dig färre kalorier än du förbränner så går du ner i vikt. Punkt.

"GI-maten" tycker jag personligen är en utmärkt metod att äta jäkligt gott, och samtidigt begränsa kalorieintaget. Jag tvekar inte en sekund på att våra kroppar biologiskt mår bra av den föda vi designades för... håller man koll på hur mycket kolhydrater man stoppar i sig finns det inget hinder för en frisk person att käka feta prylar och ta en (back) pilsner då o då.

Vår stora utmaning är att avstå från kolhydratkulturen - där finns mest energi att "spara" för att frigöra utrymme för ens laster.

De senaste åren har jag ätit godare än någonsin tidigare, tappat 14 pannor, druckit mer pilsner än tidigare och fått ett blodvärde i Gunde Svan-klass enl min husläkare.

Att gå ut och röra på sig kan även ge dubbel effekt. Det har Dr Phil lärt mig. Om man är ute och rör på sig är man även som längst bort från kylskåpet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-08 18:09

Enkel ekvation egentligen: om man förbränner mer energi än vad man stoppar in i kroppen, går man ner i vikt. Själv äter jag det jag tycker är gott, unnar mig saker när jag är sugen osv. Men så tränar jag därefter också. Jag tränar inte för att hålla mig snygg i kroppen i första hand, jag tränar för att kunna unna mig det jag tycker är gott.

Som tidigare sagt; Undvik socker och snabba kolhydrater! Undvik också lightprodukter och extra fettsnåla produkter för de ger inte den mättnad man vill ha. Därmed äter man mer.

Men skippa billig falukorv och sånt, för den innehåller rikligt av både fett och socker = värdelöst!
GI-köret (eller Montignac för att vara precis) körde jag hårt ett tag för några år sen. Jag tyckte det var bra för jag kunde äta gott och tillräckligt, jag bara ersatte pastan/potatisen med bönor. Jag gick ner 18 kg på tre månader och "kom ut" med vettigare matvanor som bonus.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-08 18:41

Här är ett bra program för att hålla ordning på sin löpträning, för oss som föredrar den träningsformen: http://www.brokenropesoftware.com/
Programmet är dessutom gratis.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-08 19:06

Som tidigare har sagt. Gör av med fler kalorier än man stoppar i sig. Själv tröttnade jag på att vara fet för 2v sen, när jag provade en snygg tröja och expiditen säger "den sitter lite tight runt midja, du ska inte prova en Large".
Då blev det gymkort, promenader varje morgon innan frukost och inge mer fikabröd, godis, alkohol och feta såser!
Så vi får se om någon månad var resultatet blir.

Ursprungligen av Bijan:

Som tidigare har sagt. Gör av med fler kalorier än man stoppar i sig.

Eller som en vis man sagt: "Ät som en höna och skit som en elefant" :eek:

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-08 21:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Eller som en vis man sagt: "Ät som en höna och skit som en elefant" :eek:

och om man drar ett par slutsatser från den här tråden och " Dasset - mannens sista bastion!" så kan man komma fram till att en bok på dasset och mindre intag av kalorier leder till lägre vikt

jag väger tio pannor för mycket. har skurit ner på cola och chips och promenerar mer, gör situps och pushups varje morgon och sitter på träningscykeln varje morgon.

har tappat drygt ett kilo på en vecka än så länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-08 19:44

Jag bärjade äta nyttigare i Augusti 2005, har hittils gått ner 27kg! Det jag gjorde var att börja äta fullkornsbröd istället för vit, fullkornspasta istället för vanlig, vatten och morötter istället för cola och pommes när man käkar lunch, och så äter jag betydligt mindre nu för tiden.. En portion istället för två tex.

Ursprungligen av JohanK:

Jag bärjade äta nyttigare i Augusti 2005, har hittils gått ner 27kg!

Bra jobbat! Finns det något kvar av dig än?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-08 21:28
Ursprungligen av Pegges:

Bra jobbat! Finns det något kvar av dig än?

Jadå, 83kg

Tränar man inte väldigt hårt så tror jag inte man ska äta proteintillskott, de enda som händer då är att man bygger fett istället för muskler. Dvs om eneriintaget är högre än förbrukningen.

Senast redigerat 2006-11-08 21:59

Proteintillskott, kanske "bra" om man bygger muskler, men knappast nyttigt.
Proteiner...? ät kött och bönor då istället!

Har man varit väldigt aktiv idrottare som ung ska man vara vaksam när man blir äldre.

Själv har jag varit simmare mer eller mindre hela mitt liv. När jag var yngre var jag naturligt smal (dvs jag åt mycket men var ändå rent av spinkig - när jag mönstrade var jag 18 år, vägde 60 kilo och var 181 cm lång!) samtidigt som jag växte och tränade hårt. Därmed kunde jag äta precis vad jag ville, hur mycket jag ville. Det var ju naturligtvis viktigt att äta bra mat i första hand, men onyttigheter utöver det var inte ett problem.

Men när man blir äldre, omkring 25 år för killar (tidigare för tjejer), slutar kroppen växa och ämnesomsättningen går ner. Trappar man ned träningen i samma veva är det rätt vanligt att man börjar lägga på sig. Det är rätt vanligt att gamla simmare som blir simtränare senare är väldigt runda om magen. Men det gäller förstås alla fysiskt krävande idrotter, inte bara simning.

Det som är farligt är att man lagt sig till med en aptit och acceptans för att äta mycket varje gång man äter. Även om man skär ner på onyttigheterna så måste man också dra ner på portionerna. Det är inte längre viktigt att få i sig så mycket som möjligt (vilket det är för unga som växer och tränar samtidigt). Det var en jobbig läxa att lära sig att man inte kunde stoppa i sig vadsomhelst längre.

Förut drack jag en DrPepper om dagen t.ex., men när jag passerade 25 så började jag gå upp i vikt. En kraftig minskning av läsk, godsaker och liknande (bara på helgerna istället för närsomhelst) gjorde att jag gick ner igen till en lämplig nivå. På de senaste åren har jag dock lagt på mig några kilon mer än jag behöver, trots att jag fortfarande simmar 4 ggr i veckan. Antagligen för att jag fortfarande äter lite för stora portioner generellt sett.

Regeln är enkel. Gör dej av med mer än du stoppar i dej. Det tror jag alla förstår. Det svåra är att hitta vägar att minska på intaget och öka motionen.

Själv har jag varken problem med motivationen eller med vikten, men jag har full förståelse för dom som tycker det svårt att hitta nyckeln till viktminskningen.

/c

Ja, fasiken, det här är svårare än vad det låter. En av hundra som läkaren försöker motivera och hjälpa på VC lyckas förändra sin livsstil och gå ner i vikt. Trots att de har livet som insats. Det låter så enkelt, kalorier i mat minus kalorier som går åt.

Själv har jag idrottat hela mitt liv, tävlat i styrkelyft och spelat amerikansk fotboll på högsta nivå, och med detta kommer matvanorna... Nu sitter jag mest på röven och tänker, vilket medför en del feta extrakilon. Väger nu 125 kg men skulle tippa att jag ganska lean and mean skulle hamna på 110 kg, och definitivt skulle ha en må-bra vikt på ca 115 kg. Jag har mycket gedigna kunskaper gällande detta och har försökt ett antal gånger, ändå har jag inte ännu lyckats gå ner... jag måste vara lat helt enkelt...

Funderar faktiskt på viktklubben eller liknande, så man får lite social press och tvingas tänka på det hela tiden. Vad tror du om det northern light? Osso kan vi jämföra reslultaten här på 99mac....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 21:47

jag har gått ner 40 kg ... kom till www.iogkf.se på hagagatan i sthlm så lovar jag att sparka bort några kg ifrån er

Ursprungligen av Costas:

jag har gått ner 40 kg ... kom till www.iogkf.se på hagagatan i sthlm så lovar jag att sparka bort några kg ifrån er

Blir lite väl långt till träningen från linköping... annars hade jag gärna kommit och gett dig lite blåmärken... :-b

Bevaka tråden