Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälpmedel för funktionshindrade till Mac:en?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag undrar vad för hjälpmedel för funktionshindrade till mac:en? Jag söker speciellt;
Skärmtangentbord (typ som det vanliga i Windows), svenskt tal när man håller över något (finns med engelskt tal i dag), Ordgissning (alltså att jag skriver "kampsp" så gissar den "kampsport", etc) och förstoringsglas (inte bara zoomning).

Någon som har några tips?

Gå in i System Preferences i OS X och välj "Universal Access", där hittar du nog det mesta du söker efter. Läs i OS X manualen eller den digitala hjälpen om det också.

Hej,

Jag har givetvis redan kikat där Inget jag kan använda dock. Zoom-funktionen är för "svår" - skulle behöva en som är konstant när man sätter på den.

Inget skärmtangentbord vad jag kan hitta heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 10:51
Ursprungligen av Hasselgren:

Zoom-funktionen är för "svår" - skulle behöva en som är konstant när man sätter på den.

Jag förstår inte riktigt hur du vill ha det. Varför är den svår?

Annars kanske du kan gå till Systeminställningar och välja Bildskärmar, och där dra ner upplösningen till kanske 800x600?

Ursprungligen av Hasselgren:

Inget skärmtangentbord vad jag kan hitta heller.

Systeminställningar.
Internationellt.
Indatameny.
Klicka i "Tangentbordsvisning" och "Visa indatamenyn i menyraden"
Nu får du en flagga i menyraden. Där kan du ta fram "Visa Tangentbordsvisning".

Är det detta du frågar efter?

Ursprungligen av pesc:

Jag förstår inte riktigt hur du vill ha det. Varför är den svår?

Annars kanske du kan gå till Systeminställningar och välja Bildskärmar, och där dra ner upplösningen till kanske 800x600?

Systeminställningar.
Internationellt.
Indatameny.
Klicka i "Tangentbordsvisning" och "Visa indatamenyn i menyraden"
Nu får du en flagga i menyraden. Där kan du ta fram "Visa Tangentbordsvisning".

Är det detta du frågar efter?

Jag får inte fram "Visa tangentbordsvisning" - bara "Visa namn för inmatningskälla". Jag vill alltså ha ett virtuellt tangentbord på skärmen. Som man med en funktionshandikappadmus kan klicka på för att skriva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 14:40
Ursprungligen av Hasselgren:

Jag får inte fram "Visa tangentbordsvisning" - bara "Visa namn för inmatningskälla".

Ser din inställningspanel ut så här?

Då borde du få fram menyn

Och då få fram ett (litet ) virtuellt tangentbord.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-09 16:05

Då jag själv inte har ett funktions hinder som har med interaktion med datorer att göra så har jag inte grymm koll men kan tipsa om att du kan kolla på

http://www.apple.com/accessibility/

Någon annan som kan hjälpa ?

Ah, najs, Finns en tredje-parts-lista där. Kan nog leta runt där

Tack!

(Fler svar är varmt välkomna också)

Ah, I suck! missade en sak att klicka i där. Dock för litet, typ fyra-fem gånger så stort bör det vara :-S Tack ändå. Ska kika vidare!

Tacksam för fler tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 22:41

Jag märkte just att man kan klicka på den gröna förstoringsknappen i listen på det virtuella tangentbordet. Då blir det större!

Texttelefon mjukvara, finns att tillgå på ditt lokala sjukhus (Hörselavdelningen).
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med tagentbordet

1
Bevaka tråden