Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är skivbolagen riktigt friska?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej jag erkänner att det är en retorisk fråga men Universals senaste utspel är då hmm lite speciellt... sura på Apple må hända.
Eftersom det är Universal som drivit på att höja priset.

De som inte använder Zune stjäl musik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 10:13

, det enda jag fattar av skivbolag är att jag inte fattar vad dom håller på med.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-14 13:18

Haha, det där låter ju helt sjukt.

Ett resultat av detta är att jag ska sluta köpa musik som ges ut av Universal. Och jag tänker inte piratkopiera istället, om någon nu trodde det, för Doug Morris ska inte få nöjet att kunna säga att han har rätt.

Å andra sidan borde ju alla som köper en Sune kunna ladda hem vad de behagar ur Universals låtskatt eftersom de, för att vända på Morris retorik, inte är tjuvar. De har ju redan betalat Universal för vad de piratkopierar. När man tänker efter så kanske det inte skulle vara så dumt att betala en dollar extra för iPoden om det innebär fri tillgång till deras musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 18:56

Eftersom Universal handlar utifrån ett moraliskt snarare än ett rent ekonomiskt perspektiv, delar de givetvis med sig av zunepengen till låtskrivare och musiker!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Eftersom Universal handlar utifrån ett moraliskt snarare än ett rent ekonomiskt perspektiv, delar de givetvis med sig av zunepengen till låtskrivare och musiker!

Vänligen, Ylan

Sen när är det moraliskt försvarsbart att kalla folk för tjuvar, även fast de har köpt sin musik?

iPod står för över 75% av mp3-spelarmarknaden, är alla de tjuvar? En mycket stor del av dessa ägare köper sin musik på iTMS.

Nu är det bara att vänta tills Universal får sig en stämmning emot sig för förtal. För det är precis vad det är :mad:.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 19:10

Sorry,
Inser att ironin gick förlorad. Har svårt att se Universal dela med sig av kakan till låtskrivare och musiker!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Eftersom Universal handlar utifrån ett moraliskt snarare än ett rent ekonomiskt perspektiv, delar de givetvis med sig av zunepengen till låtskrivare och musiker!

Vänligen, Ylan

Givetvis
"The executive also clarified the terms of the deal and noted that the company receives $1 per every $250 Zune sold, distributing half of the profits equally amongst its artists."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 19:21

Lite OT: Jag tror inte att MS gjorde detta på eget iniativ. Tror de var ett krav från Universal som kan lukta sig till MS panik i att slå Apple. Tror att Apple nu är så stora att de kan styra och ställa en hel del.

Fast som oftast är det en storm i ett vattenglas, för Universals chef sade inte det som han påstods ha sagt, utan han mer konstaterade att de flesta mp3 spelares innehåll till stor del består av olagligt nedladdad musik. Även Zunen.
""These devices are just repositories for stolen music, and they all know it," Morris said

Nu är Universal ute igen.
De vill ha samma deal för iPod som de har för Zune.
Alltså $1 för varje såld enhet.

Artikel på Yahoo

Intressant att tjäna pengar utan att göra något. Jag måste starta skivbolag.

Skivbranschen är på väg ner i ett hål som de grävt själva. Vad de gamla drakarna än gör nu så har de missat tåget. De som säljer musik-CD har tappat bra mycket i år. "Kidsen" köper öht ingenting utan laddar ner sitt.

Trist! Saknar de gamla LP-fodralen och den konstform det innebar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 12:32
Ursprungligen av Svante S:

Skivbranschen är på väg ner i ett hål som de grävt själva. Vad de gamla drakarna än gör nu så har de missat tåget. De som säljer musik-CD har tappat bra mycket i år. "Kidsen" köper öht ingenting utan laddar ner sitt.

Trist! Saknar de gamla LP-fodralen och den konstform det innebar.

Jag med!
Det bästa sättet att få bukt med piratkopieringen är att gå tillbaka till analogt, dvs vinyl!

Till: info.se@umusic.com

Kära Universal Music Group

Jag har blivit kallad för mycket i mina dagar, men för en dryg månad sedan kallade er styrelseordförande Doug Morris mig för tjuv. Trots att jag köpt musik från er till ett värde av tusentals tusen kronor, jag har spenderat lika mycket pengar på flera andra skivbolag och har säkert lagt ner tiotusentals kronor på skivor och annat som har med musik att göra.

Bara för att den musik jag köpt av er numera finns på en iPod är jag numera en tjuv, enligt Morris: http://billboard.com/bbcom/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1003380831

Vänligt berätta för för mig hur jag ska rentvå mitt namn och slippa bli kallad för en tjuv. På så sätt kan ni vinna en trogen kund åter.

MVH Niklas Brunberg

Bra skrivet. Vill man ta i mer så kan man hota med åtal för ärekränkning. Jag tror inte det är lagligt att kalla människor tjuvar utan bevis. En ursäkt vore på sin plats i alla fall.

Märkligt att han inte verkar fatta att man kan rippa lagliga CD-skivor för eget bruk. Tror han inte folk gör det? Jag tror en väldig massa musik på iPod mm, speciellt hos vuxna ägare, är just den sortens rippningar. (Om det inte är så att han egentligen gör den reservationen men inte blir komplett citerad förstås.)

Själv har jag samplat av alla gamla vinyler som jag fortfarande bryr mig om, för att kunna använda dem digitalt utan att det finns minsta uns möjlighet att hävda att det är piratkopior.

Det har varit för mycket daltande med skivbolagen. Ge dem ett finger och de vill ha hela handen. Ge de pengar för att folk köper brännskivor och de vill ha pengar för att folk köper MP3-spelare. Ge de pengar för att folk köper MP3-spelare och de vill ha pengar för att folk köper gitarrer. Ge de pengar för att folk köper gitarrer och de vill ha pengar för att folk har öron. Dags att sluta ge skivbolagen pengar kanske?

Ursprungligen av Laseranders:

Det har varit för mycket daltande med skivbolagen. Ge dem ett finger och de vill ha hela handen. Ge de pengar för att folk köper brännskivor

Du borde ha lärt dig vid det här laget att det inte är skivbolagen som får pengarna från brännskivorna utan upphovsmännen och upphovskvinnorna som gör musiken och filmen som du och andra piratkopierare inte betalar något för....

Ursprungligen av Simon Templar:

Du borde ha lärt dig vid det här laget att det inte är skivbolagen som får pengarna från brännskivorna utan upphovsmännen och upphovskvinnorna som gör musiken och filmen som du och andra piratkopierare inte betalar något för....

Ojojoj, vilken vilsen mening…
Så det är upphovsmän till musik och film som uppenbarligen ingen vill ha som får pengar från nånting de inte har med att göra? Vad fint.
Du borde lärt vid det här laget att skivbolagen bara hittar på för att få så mycket pengar som möjligt. Det finns inget sätt att se skillnad på musik som blivit piratkopierad och musik som ingen vill lyssna på, men jag antar att det är såna som du som gör en bedömning om vad som är så bra att det borde vara folk som lyssnar på det även om alla vetenskapliga undersökningar pekar på motsatsen…
Sen har vi ju det här med att de lyckats få döda artister att skriva på namnupprop om förlängd upphovsrätt… ¬____¬
Att det bara är upphovsmän som får pengar från brännskivor tror jag på så mycket jag vill. Framförallt att det skulle vara rätt upphovsmän och kvinnor.

  • Medlem
  • 2006-12-18 20:31
Ursprungligen av Laseranders:

Ojojoj, vilken vilsen mening…
Så det är upphovsmän till musik och film som uppenbarligen ingen vill ha som får pengar från nånting de inte har med att göra? Vad fint.
Du borde lärt vid det här laget att skivbolagen bara hittar på för att få så mycket pengar som möjligt. Det finns inget sätt att se skillnad på musik som blivit piratkopierad och musik som ingen vill lyssna på, men jag antar att det är såna som du som gör en bedömning om vad som är så bra att det borde vara folk som lyssnar på det även om alla vetenskapliga undersökningar pekar på motsatsen…
Sen har vi ju det här med att de lyckats få döda artister att skriva på namnupprop om förlängd upphovsrätt… ¬____¬
Att det bara är upphovsmän som får pengar från brännskivor tror jag på så mycket jag vill. Framförallt att det skulle vara rätt upphovsmän och kvinnor.

Läs på;
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2142

Ersättningen fördelas av intresseorganisationer, och delas ut baserat på statistik.

Vilket inte gör Universals påhitt det minsta okej.

Ursprungligen av Laseranders:

Att det bara är upphovsmän som får pengar från brännskivor tror jag på så mycket jag vill. Framförallt att det skulle vara rätt upphovsmän och kvinnor.

Millimeterrättvisa går ju aldrig att uppnå men systemet för att ersätta den lagliga PRIVATKOPIERINGEN funkar hyfsat och det fördelas både till obskyra och framgångsrika upphovsmän/kvinnor.

Jag köper ganska många tomma skivor. Men senast jag brände någon musik på dem var för flera år sedan. Istället är det Linux-distributioner, OpenBSD, filbackup osv som de används till. Det kan omöjligt klassas som att det fungerar hyfsat att pengar jag betalat för de skivorna ska gå till personer som inte haft något som helst med saken att göra.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag köper ganska många tomma skivor. Men senast jag brände någon musik på dem var för flera år sedan. Istället är det Linux-distributioner, OpenBSD, filbackup osv som de används till. Det kan omöjligt klassas som att det fungerar hyfsat att pengar jag betalat för de skivorna ska gå till personer som inte haft något som helst med saken att göra.

Hur vet du att fotografer musiker och filmare m.fl. inte har varit inblandade i framtagandet av det du kopierar? Även om Linux är fritt att distribuera och kopiera(till stor del) så är det ju inte helt fel att en del får lite kaffepengar..

Man kan med fog påstå att en stor del av CDR och DVDR skivorna används för privatkopiering (och piratkopiering) av film och musik och oavsett om man kopierar upphovsrättsksyddat marterial eller inte så har ju alla dragit nytta av att priserna har fallit från 200:- st för en CDR till de fåtal kronor de nu kostar.

Sen tycker jag det är ganska småaktigt att gnälla för några tior, speciellt som det är så enkelt att slippa betala kopieringsavgiften.

Ursprungligen av Simon Templar:

Hur vet du att fotografer musiker och filmare m.fl. inte har varit inblandade i framtagandet av det du kopierar? Även om Linux är fritt att distribuera och kopiera(till stor del) så är det ju inte helt fel att en del får lite kaffepengar..

Varför ska vi gissa att de har varit inblandade och att de bör få ersättning för det? Det vore ju enklare administrativt och mer rättvist om personerna som får pengar från CopySwede istället tjänade pengar direkt på sin verksamhet. Om vi ska motivera det med att det är fint att en del får kaffepengar kan vi lika gärna betala ut ersättning till fler. Jag vill också ha kaffepengar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Man kan med fog påstå att en stor del av CDR och DVDR skivorna används för privatkopiering (och piratkopiering) av film och musik och oavsett om man kopierar upphovsrättsksyddat marterial eller inte så har ju alla dragit nytta av att priserna har fallit från 200:- st för en CDR till de fåtal kronor de nu kostar.

Hur menar du att vi genom att lägga en avgift på CD- och DVD-skivor lyckats med att sänka priset på skivorna?

Ursprungligen av Simon Templar:

Sen tycker jag det är ganska småaktigt att gnälla för några tior, speciellt som det är så enkelt att slippa betala kopieringsavgiften.

Det lät intressant. Var anmäler jag mig för att slippa betala?

Ursprungligen av Björn Leander:

Varför ska vi gissa att de har varit inblandade och att de bör få ersättning för det? Det vore ju enklare administrativt och mer rättvist om personerna som får pengar från CopySwede istället tjänade pengar direkt på sin verksamhet. Om vi ska motivera det med att det är fint att en del får kaffepengar kan vi lika gärna betala ut ersättning till fler. Jag vill också ha kaffepengar.

Hur menar du att vi genom att lägga en avgift på CD- och DVD-skivor lyckats med att sänka priset?

Det lät intressant. Var anmäler jag mig för att slippa betala?

Copyswede
"Registrerade importörer och tillverkare får leverera produkter till proffs utan att någon ersättning tas ut om den professionella användaren är registrerad hos Copyswede"

Annars så kan du ju beställa från andra länder som inte har någon avgift.

Jag menar inte att avgiften har sänkt priserna men priserna är nu nere på så löjligt låga priser för brännbara media att det är lite småaktigt att gnälla.

Att tjäna pengar direkt på sin verksamhet är inte alltid så lätt, hur många skådisar t.e.x. skulle Dramaten ha råd att anställa om Dramaten var självbärande?

Vill du ha kaffepengar(eller lite mer) från Copyswede så får du väl gå med i någon organisation för kreativa som samarbetar med copyswede...

Ursprungligen av Simon Templar:

Copyswede
"Registrerade importörer och tillverkare får leverera produkter till proffs utan att någon ersättning tas ut om den professionella användaren är registrerad hos Copyswede"

Jag tycker att det låter som att jag inte kan registrera mig hos CopySwede. Men den saken ska undersökas. Det är dock en intressant tanke. Varför ta ut en avgift då jag bränner netinstall-skivan för Debian, men inte då någon professionell användare gör samma sak.

Ursprungligen av Simon Templar:

Annars så kan du ju beställa från andra länder som inte har någon avgift.

Det är i och för sig en lösning. Men det gör ju avgiften ganska tandlös.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag menar inte att avgiften har sänkt priserna men priserna är nu nere på så löjligt låga priser för brännbara media att det är lite småaktigt att gnälla.

A-ha. Då missförstod jag dig. I så fall vore det intressant att se om avgiften åtminstone sänkts i takt med priser på tomma skivor har sjunkit.

Ursprungligen av Simon Templar:

Att tjäna pengar direkt på sin verksamhet är inte alltid så lätt, hur många skådisar t.e.x. skulle Dramaten ha råd att anställa om Dramaten var självbärande?

Alla har svårt att tjäna pengar på sin verksamhet. Man måste lägga ner mycket arbete för att gå runt, särskilt om man är småföretagare. Varför ska just en viss brach få det här privilegiet? Det är inte enbart de som har problem.

Ursprungligen av Björn Leander:

Alla har svårt att tjäna pengar på sin verksamhet. Man måste lägga ner mycket arbete för att gå runt, särskilt om man är småföretagare. Varför ska just en viss brach få det här privilegiet? Det är inte enbart de som har problem.

Nej men villkoren har förändrats väldigt snabbt, för tio år sedan så var t.e.x. skivbranschen en tillväxtbransch vilket var positivt för artister upphovsmän och andra kreatörer m.fl. nu är den en krisbransch och det beror till stor del på privat och piratkopiering, kopieringsavgiften är ingen perfekt lösning på hur upphovsmän ska få betalt men en ganska så vettig sådan.

Ditt prat om andra branschers problem har egentligen inget med det här att göra eftersom alla är i sin fulla rätt att försöka göra något åt det som de anser är negativt och de flesta branschorganisationer gör också något, att bara sitta och rulla tummarna hjälper inte.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej men villkoren har förändrats väldigt snabbt, för tio år sedan så var t.e.x. skivbranschen en tillväxtbransch vilket var positivt för artister upphovsmän och andra kreatörer m.fl. nu är den en krisbransch och det beror till stor del på privat och piratkopiering, kopieringsavgiften är ingen perfekt lösning på hur upphovsmän ska få betalt men en ganska så vettig sådan.

Finns det belägg för att det är en krisbransch? Konkurser? Statistik?
Vilket stort skivbolag står nära ruinens brant? Vilket blöder lika mycket som Ericsson gjorde förut?

Ursprungligen av Code Red:

Finns det belägg för att det är en krisbransch? Konkurser? Statistik?
Vilket stort skivbolag står nära ruinens brant? Vilket blöder lika mycket som Ericsson gjorde förut?

Ett svar på den frågan är att det egentligen bara finns ett stort relativt oberoende skivbolag kvar och det är EMI, de andra har köpts upp av Sony,Vivendi och riskkapitalister. I Sverige så har i princip alla stora Svenska skivbolag köpts upp av utländska bolag, något som aldrig skulle ha skett om de gått hyfsat....

Ursprungligen av Simon Templar:

Hur vet du att fotografer musiker och filmare m.fl. inte har varit inblandade i framtagandet av det du kopierar? Även om Linux är fritt att distribuera och kopiera(till stor del) så är det ju inte helt fel att en del får lite kaffepengar..

Hur vet du att maten du köper i affären inte är stödgods egentligen. Det borde vara en obligatorisk summa på det du köper som går till producenterna för att kompensera för stölder i samhället.

Bevaka tråden