Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läskiga ungar!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-02 21:42

Råkade zappa in på tv4 där det tydligen pågår en typ av melodifestival för ungar...och det är riktigt läskigt! Fy fan vad jag hatar sån´t!
Det otäcka är att detta tas på fullt allvar, ingen lek här inte. Barn som ska verka som vuxna.
Föräldrar som ser sekiner hägra....äckligt!
*zappar genast vidare*

Jo, man borde låta barn få vara barn utan smink, anorexia och stringtrosor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-02 22:27

Otäckt också på det viset att de inte ser ut som barn längre utan något annat konstigt mellanting, nästan ufo-varning på dom. Äckligt med den här typen av kommers..

Ursprungligen av Picasso:

Råkade zappa in på tv4 där det tydligen pågår en typ av melodifestival för ungar...och det är riktigt läskigt! Fy fan vad jag hatar sån´t!
Det otäcka är att detta tas på fullt allvar, ingen lek här inte. Barn som ska verka som vuxna.
Föräldrar som ser sekiner hägra....äckligt!
*zappar genast vidare*

Varför ska inte barn också få vara med om kul grejor? Talangtävlingar och sånt här har ju förekommit hur länge som helst men kanske har blivit synligare nu för att det går på TV.

Tror inte det är värre än valfri barnidrottstävling

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-02 23:53

Jag har aldrig tyckt att det varit ok med vare sig det ena eller det andra.
Barn ska få vara barn och inte marionetter i en vuxen värld som har det som ett geschäft med dylika uppträdanden.

Jag var där, med fem Macar i ett rum en bit från arenan. (Jag är just nu på hotellet i Rumänien, åker hem idag.) En del ungar var normala barn (t.ex. Belgien), somliga var så drillade att det var otroligt. Men jag har ingen åsikt, jag är jävig.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-12-03 09:51

Det värsta är väl att de ens inte skriver låtarna själva (kanse gör nåfra det men, en försvinnande liten del)

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-12-03 10:50
Ursprungligen av Filip:

Det värsta är väl att de ens inte skriver låtarna själva (kanse gör nåfra det men, en försvinnande liten del)

Den svenska tjejen har ju skrivit sitt bidrag själv?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-12-03 12:18
Ursprungligen av Rasmus:

Den svenska tjejen har ju skrivit sitt bidrag själv?

jo, mycket möjjligt, den är ju ingen höjdare riktigt. Men även om det offeciellt är barnen som skriver låten så behöver det inte alls vara så... bara hon äger rättigheterna till den, och i denna branch köps rättigheter hej vilt under bordet

Även till låtar i sådana här tävlingar

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-12-03 12:58
Ursprungligen av Filip:

jo, mycket möjjligt, den är ju ingen höjdare riktigt.

Men vänta nu... Först klagar du på att dom inte skriver låtarna själv och när det sen visar sig att en del av 12-15-åringarna faktiskt uppträder med egna låtar, då klagar du på att dom är dåliga! Hur tänker du?

Rätt lustig kommentar för övrigt med tanke på trådens tidigare inlägg, om att låta barn vara barn utan att behöva leva upp till vuxenvärldens krav.

Jag tycker den svenska tjejens låt är bra mycket bättre än många fullvuxna personers låtar!

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-12-04 08:26
Ursprungligen av Rasmus:

Men vänta nu... Först klagar du på att dom inte skriver låtarna själv och när det sen visar sig att en del av 12-15-åringarna faktiskt uppträder med egna låtar, då klagar du på att dom är dåliga! Hur tänker du?

Rätt lustig kommentar för övrigt med tanke på trådens tidigare inlägg, om att låta barn vara barn utan att behöva leva upp till vuxenvärldens krav.

Jag tycker den svenska tjejens låt är bra mycket bättre än många fullvuxna personers låtar!

jepp, jag klagar på att de inte (tillåts att) skriver låtarna själva (undantag finns givetvis). Sen tycker jag inte den svenska låten är kul någonstans -vare sig hon eller någon annan skrivit den.
Visst måste man tänka på att hon bara är 12 eller hur gammal hon nu är (om hon nu har skrivit den) men låten blir inte bättre för det, det blir bara bättre gjort.

Angående mitt inlägg kontra tråden i övrigt:
Jag håller -tro det eller ej, med er andra om att barn borde få vara barn. De har så många aktiviteter överallt att de sällan får tid att bara leka, det är inte ovanligt att barn i lågstadiet är iväg på olika idrotter 5-6 kvällar i veckan (sen tillkommer matcher utöver det).
Det jag då blir irriterad över är inte att " barnen borde vara bättre och skriva sina egna låtar" utan programledningen som går ut med att barnen skriver låtarna själva, sminkar upp dem så de ser ut som 25-åringar, lär dem så sexiga danssteg som möjjligt osv.

Det hela känns bara som en stor fasad, en hög mur som när som helst kan (borde) rasa.

Probelmet ligger verkligen inte i att barn borde skriva bättre låtar, snarare tvärtom. Att låta de icke insatta (barn som vuxna) tro att barnen på TV har skrivit "så här bra låtar" är ett hyckel drabbar barnen i första hand. De "måste vara lika" bar som de på TV, måste se lika bra ut, måste dansa lika bra osv.

//Filip

Ursprungligen av Rasmus:

Men vänta nu... Först klagar du på att dom inte skriver låtarna själv och när det sen visar sig att en del av 12-15-åringarna faktiskt uppträder med egna låtar, då klagar du på att dom är dåliga! Hur tänker du?

Rätt lustig kommentar för övrigt med tanke på trådens tidigare inlägg, om att låta barn vara barn utan att behöva leva upp till vuxenvärldens krav.

Jag tycker den svenska tjejens låt är bra mycket bättre än många fullvuxna personers låtar!

Molly låter exakt som Carola. Jo, kanske en 14-åring kan skriva en Carola-ripoff. Bert fanns i kulisserna och bevakade sin nya produkt.

Jag hade två favoriter, Makedonien (för att de vågade arra med folkmusiktoner - kom sist förstås) och Belgien (för att låten verkligen var tydligt skriven av en 9-åring).

Ryska tvillingarna var verkligen kusliga, men kusligast av allt var programledarna. Manuset var med stor precision inövat, inte ord för ord utan stavelse för stavelse.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-03 16:16

Låt barnen vara vuxna så kan vuxna få vara barn!

*drömmer tillbaka till legot, bygga trädkojjor och slåss med pinnar*

Jag såg det inte så jag vet inte åldern på barnen, men är de typ 14-15år så har de tillräckligt mycket egen vilja för att få bestämma själv om vad de ska göra inom vissa ramar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 19:07

Njae, av det lilla jag såg så verkade de vara i 10-årsåldern. Precis som du drömmer dig tillbaka till barndomen tror jag att dessa barns föräldrar gör också, fast på ett annat sätt. Dessa ungar är ju "fabrikat" av sina föräldrars sug efter ära, berömmelse och givetvis en massa pengar. En parallell företeelse är ju de s.k beauty pageant jippon i USA där man tävlar i skönhet med sina barn, en del är ju så små att de knappt lärt sig gå. Man lägger ner 1000-tals dollar på smink, kläder och styling, allt för att vinna ett pris om att vara vackrast. Mest synd är det om alla dessa småflickor som pressas in absurdum för att göra bra ifrån sig. Sjukt är det, riktigt sjukt....

Ge några konkreta förslag på vad som är moraliskt rätt, då!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 20:03

Vad menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:05

Det har väl alltid funnits talangtävlingar för barn och ungdomar? Skillnaden är att det är mycket plastigare numera.
Inget att bråka om tycker jag, IMHO.

Det mesta i den vägen är ju mycket plastigare nuförtiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 20:12

Alltid funnits?? Näddu, det är ett "modernt" påfund, drog väl igång på 50-talet kan jag tro.
Visst har det blivit plastigare och mer påkostat.

Jag bråkar inte, jag bara säger vad jag tycker.

  • Medlem
  • 2006-12-03 20:20
Ursprungligen av Picasso:

Alltid funnits?? Näddu, det är ett "modernt" påfund, drog väl igång på 50-talet kan jag tro.
Visst har det blivit plastigare och mer påkostat.

Jag bråkar inte, jag bara säger vad jag tycker.

Pft... Jag säger bara Moooozart... (i samma tonläge som jag skulle ha sagt Roooger Moooreom det var det jag hade sagt)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:17

Om det är från 50-talet så har det väl "alltid funnits"?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:28

Jag säger Giovanni Pierluigi da Palestrinaaaaaaa, med Rooooooger Moooooore-uttal.
Det var på 1500-talet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 20:36
Ursprungligen av Konrad:

Jag säger Giovanni Pierluigi da Palestrinaaaaaaa, med Rooooooger Moooooore-uttal.
Det var på 1500-talet.

Va? Vad har han med barntävlingar att göra? Visserligen var han karriärssugen men...
wat are you sinking about?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:40
Ursprungligen av Picasso:

Va? Vad har han med barntävlingar att göra? Visserligen var han karriärssugen men...
wat are you sinking about?

Det var hård konkurrens mellan de som ville ha musiken som levebröd redan på den tiden.
Han var inget barn, visserligen, men en ungdomling när han började.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 20:29

Visst var han ett underbarn! Men han tävlade inte med sin musik.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:34

Jodå, både Wolfie och Pirre fick tävla för att jobb hos hoven eller kyrkan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 20:40
Ursprungligen av Konrad:

Jodå, både Wolfie och Pirre fick tävla för att jobb hos hoven eller kyrkan.

Spela upp för att få jobb ja! Det var det enda sättet på den tiden om man ville nå framgång som musiker. Men inte hade de en massa andra ungar omkring sig som skulle göra samma sak och som de måste tävla emot.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:46

Man tog det lugnare då, det fanns t ex teve, det räckte kanske med att ett underbarn spelade upp varannan vecka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 21:05

Ok. Ni får tycka vad ni vill givetvis, jag står ändå fast vid att jag tycker det är läskigt.
Att dra paralleller till Mozart och Palestrina är liite långsökt IMHO, men tycker ni att det är samma sak så, visst. Jag tycker inte det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 21:11
Ursprungligen av Picasso:

Ok. Ni får tycka vad ni vill givetvis, jag står ändå fast vid att jag tycker det är läskigt.
Att dra paralleller till Mozart och Palestrina är liite långsökt IMHO, men tycker ni att det är samma sak så, visst. Jag tycker inte det.

Jag tycker att det finns teve-program som är ännu mer skrämmande. Bonde söker fru, till exempel. Jag har sett ett halvt avsnitt, det räckte. Sen har jag sett kvällspressens löpsedlar om det.
Det är illa ställt med det mesta i teve-underhållningsbranschen numera.
Så mycket skit som väller ut genom platt-apparaterna i det nya folkhemmet. Och det mesta tycks konsumeras med god aptit också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 21:32

Visst är det så. Jag håller med om att det finns otäckare saker att titta på än just det jag skrev om. Bondegrejen har jag inte sett och kan inte uttala mig, men jag antog från början att det skulle vara rena dyngan så jag har inte brytt mig, tydligen gjorde jag rätt.
Jag tittar inte mycket på tv längre för det är väldigt lite som tilltalar mig, för det mesta är det bara skit, som det programmet du nämner.
Jag förstår inte vad det är med dylika program som drar publik!?

Bevaka tråden