Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att hinna med...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 00:07

Hej på er. Tänkte kolla med er om en sak. Sitter just nu i en sits där jag verkligen har massor med jobb och inte har tid till något annat. Angenämt på ett sätt javisst men lämnar lite tid åt att starta upp små projekt.
Har nämligen sedan en tid tillbaka tänkt på att dra igång två macrelaterade webbprojekt, inget märkvärdigt och inget pengar att prata om men säkert stenkul.

Problemet är nu att jag bara får mer och mer att göra och mindre och mindre tid att ens tänka på mina favoritprojekt. Hur har ni gjort eller hur skulle ni göra?

1. Välj bort saker. Man kan inte göra allt! Jag har själv försökt, och misslyckats. (är på väg dit igen för övrigt)

2. Gör inte sakerna själv. Jag säger inte att du ska involvera kompisar och annat folk direkt i projekten, men det blir roligare och iaf för mig mera produktivt att jobba ihop med andra. Problemlösning t ex går snabbare om det är flera kloka hjärnor med i spelet. Dessutom så blir det lättare att ta sig tid om det är socialt samtidigt som det är nyttigt.

3. Håll koll på saker och ting. Sen jag började skriva upp saker jag ska göra osv så går det redigt mycket smidigare. PDA funkar för en del, mig inräknad.

4. Försök inte göra allt själv. Är det webbrelaterat så finns det troligtvis massor med färdiga lösningar att använda, de allra flesta gratis. Gallery, Drupal, Wordpress, Mediawiki, listan kan göras lång på saker som gör arbetet kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 00:34

Ha, ja att göra något med webb själv är inte aktuellt. Kan alldeles för lite om det för att mecka med det. Alltid kul att lära sig nya saker men man måste ju alltid tänka på hur stort området är och hur mycket man måste lära sig för att kunna göra det man vill.
Webb är ett sådant område som ändrar sig så blixtsnabbt att jag inte ens tänker försöka mig på det.

Ordning och reda är bra. Jag kör ned alla tider i telefonen och lägegr in alla nya möten och saker att göra under dagen och synkar sedan med iCal på kvällen. Otroligt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 07:23

Jag gör en planering som ser ut som följer.

En vag 5 års plan, med grova riktlinjer
En lite mer detaljerad 1 års plan
En konkret månadsplan, innan månaden är slut ska jag ...
veckomål vad ska lösas under vekan, som en lista jag bara bockar av i

Ett tips är att ta sina surdegar först, det man tror ska ta längst tid och vara tråkigast eller mest jobbigt. Det är ofta de saker som löser sig enkelt bara man gör det.

/Tangen

för övrigt, så är min panering någon form av utopi - men jag nrmar mig, och jag lär mig vad som ska prioriteras bort.

1
Bevaka tråden