Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bäst" företagsbank?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-20 10:10

Jag har för närvarande Handelsbanken som jag använder mig av privat och behöver nu också öppna ett företagskonto (bankgiro, kort, företagskonto, internetbank) till min enskilda firma. På senare tid har jag dock börjar tveka på att Handelsbanken är så bra som man trott (mestadels pga. deras sunkiga internetbank och att man inte kan betala in förrän nästa arbetsdag). Deras "företagspaket" ligger på 1300kr och innehåller alla dessa tjänster, så långt som jag förstått. Börjar snegla lite på Swedbank nu (haft de tidigare då de hette Föreningssparbanken och tyckte om deras internetbank men inte om köerna på kontoret ) Vad har ni andra för erfarenheter av banker och vad föreslår ni? Har precis börjat så man kan säga att jag är en newbie..

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-12-20 18:24

Du har ju faktiskt en fördel av att redan vara privatkund i handelsbanken. Internetbanken är inte så dålig som man tror. Men om du vill byta så tycker jag att du skall kolla vad Nordea har att erbjuda.
Deras paket ligger i samma prisklass som Handelsbanken.
Swedbank kan jag inte uttala mig om.

Jag har SEBs företagskonto. Är jättenöjd; trevligt bemötande från banken (de bjöd på första årsavgiften!) och tjänsterna fungerar alltid.

Privat har jag tidigare haft Sparbanken/Föreningssparbanken/Swedbank/whatever och senast Handelsbanken.

Swedbank vill inte ha några kunder och tror att de vet bättre än mig vad jag behöver. Enda egentliga anledningen till att jag bytte från Handelsbanken var att jag var trött på att behöva använda Netscape och certifikatprogram.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-20 22:36

Så Handelsbanken är inte så dålig ändå?

Jag upplevde inga problem med webtjänsten när man väl var inloggad. Problemet är ju att det är en hel vetenskap att installera allt som krävs. Dessutom kan man inte logga in på andra datorer än ens egna ("skraplotterna" finns inte för företagskonton). På SEB har man en dosa och kommer åt banken överallt.

Internetbank för företag

Har FöreningsSparbanken Sjuhärad, numera ingående i Swedbank - till mitt företag. Har alltid varit nöjd med dom.

Betalningar som görs före kl 24.00 går in på mottagarkontot dagen efter (om det inte är en lör- sön- eller helgdag) och då behöver man ju inte tänka på det eftersom efterföljande vardag räknas som fakturans betalningsdag.

Enda problemet är att om man kör Safari så bör man ha Safari Enhancer (sök på Gooooogle) och ställa in den på ex vis Netscape eller MSIE under "DEBUG" för att undvika felmeddelanden i stil med "din webläsare stöds för närvarande inte av Swedbank", tänker man bara på detta så fungerar det alldeles utmärkt.

Krister

  • Oregistrerad
  • 2006-12-26 17:42

plusgirot funkar på safari och firefox.

billigast (ca 400kr per år)

sen har de en mycket bra site som följer med "eredovisning". där får man kontoutdrag som pdf. Bra för revisorn om man vill ge access för enbart rapporter.

Jättefint...

Ursprungligen av Snoken:

plusgirot funkar på safari och firefox.

billigast (ca 400kr per år)

sen har de en mycket bra site som följer med "eredovisning". där får man kontoutdrag som pdf. Bra för revisorn om man vill ge access för enbart rapporter.

---------------------

Hej du plusgiroanställde.

Jag sitter i skrivande stund och kollar vilka kunder som betalat sina fakturor på mitt Plusgirokonto. Förutom att interfacet får mig att tänka på Windows 3.11 så stängs möjligheten att se info om bankgiroinbetalningarna ibland av. Smutt, jag har ändå inget att göra... Vidare suger allt jag testar på Plusgirot. Allt från avsaknad av automatiskt dagensdatum på inbetalningar till att jag har ett helvete att hitta vem det är som betalat sina fakturor. Koddosa utlovades för ett år sedan men sitter fortfarande med skraplottskorten. E-girot suger också. Användar-Anticimex har verkligen gjort ett bra jobb på hela konceptet.

Men jag är inte bitter. Jag bara sitter här i en hög med bajs och ett renskrapat koddkort och undrar vilket giro som inte misshandlar mig psykiskt och ekonomiskt varje månad. Nån som kanske är intresserade av pengatransaktioner och gillar uttrycket "keep it simple".

Några tips, någon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 19:41

Swedbank, tidigare FSB, funkar bra för mig. Bra Inetbank, men det viktigaste av allt: En bra personlig bankkontakt! Detta är värt hur mycket pengar som helst!
Ett råd: Skaffa en sådan. Oavsett logga på banken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-27 13:11

Danske Bank (de lokala provinsbankerna) är ett bra alternativ till de stora och något trötta bankerna... Har ett antal mindre bolag som vi har lagt konton mm hos Skånes Provinsbank. Fungerar strålande bra. Låga avgifter, kunnig och trevlig personal och en internetbank som våra macar gillar...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 15:44

när har man användning för en bankkontakt? Kört firma i 5år och aldrig ringt banken!?!?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-28 14:29

Har valt S|E|B och är helnöjd. Personlig bankman (kvinna i mitt fall), fin-fina rabatter fick jag då jag bytte även privat samt alla tjänster man kan tänka sig. Fungerar med alla webbläsare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 10:48

Till Snoken:
En bra egen bankkontakt kan du förhandla med. Få bättre priser på banktjänster, bättre räntevillkor än "listpriset", mm.
En egen bankkontakt kan du dessutom få råd av i olika ekonomiska frågor. Personen känner till din verksamhet, dina behöv av olika ekonomiska lösningar. Råden är dessutom gratis.
Tyvärr blir de "fysiska" bankkontoren färre och färre. Men jag vill påstå att det lönar sig att ha en egen bra bankkontakt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-12-29 11:40

Finns den någon bank där man kan få uppgifterna digitalt. Fördel är att man inte behöver mata in uppgifter i sin bokföring tex. Detta fungerar i USA vet jag.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-12-30 06:31

Jag håller fullständigt med om att en bra bankkontakt är nr 1 på listan. Det som också är viktigt för mig är att jag har förtroende för banken, Handelsbanken var väl den enda bank som inte åkte med i bankkrachen för några år sedan?
Sedan ska ju internet funka och jag har faktiskt aldrig upplevt att jag har varit begränsad av Handelsbankens internettjänst, även om den skulle kunna förbättras betydligt. Dosorna är det värsta skit som finns, tidskrävande och bökigt. Swedbanks internettjänst är betydligt mer begränsad än Handlesbanken och deras personal kan inte göra något på eget bevåg utan allt måste upp i nån styrelse som inte begriper nått.

Jag har alltid haft SEB och deras webbtjänst tycker jag är den bästa jag sett (har även tillgång till Handelsbanken och ett par utländska banker) även om allt kan bli bättre.

SEB.se fungerar fint med alla webbläsare eftersom allt du behöver är en koddosa. Handelsbanken kräver certifikat vilket fungerar rätt hyggligt i Firefox men bara på den dator certifikatet är installerat.

SEB:s bankgirokoppling fungerar väldigt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-06-02 21:52

Jag har Handelsbanken och är mycket nöjd. Visst har internetbanken en del att önska vad gäller gränssnittet, men funktionerna (när man väl lärt sig) är det inget fel på.

Att slippa ha någon koddosa eller skraplott att hålla reda på är faktiskt riktigt skönt. Certifikat = bra, tycker jag.

Dessutom har jag jättebra bankkontakt, och jag har fortfarande halva priset på företagspaketet.

Det enda riktigt negativa, men det gäller väl alla bankomat-bankerna, är att man inte kan byta kod på kreditkorten. Helt knäppt!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-02 22:38
Ursprungligen av Kalle W:

Det enda riktigt negativa, men det gäller väl alla bankomat-bankerna, är att man inte kan byta kod på kreditkorten. Helt knäppt!

Man kan fuska. Nu har jag bara provat detta på mitt privata Handelsbankskort kort, men då går man bara in och spärrar kortet och sen beställer ett nytt och får frågan om man vill välja en egen kod. Kostar inget. Det tar 3-4 dagar och sen kommer nytt kort i brevlådan.

Företagskortet har jag inte provat med, men det vore ju konstigt om det inte fungerar på samma sätt.

Swedbanks företagstjänster rockar, och framförallt har de särskilda företagskontor där man slipper köa bland pensionärer som ska sätta in bingokassan. Håller med föregående talare om att den personliga bankmannen/kvinnan är det som fäller avgörande. Idag kan alla banker leverera en fungerande Internetbank, men personlig service är inte alla lika duktiga på.

/M

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-02 23:05

har haft ett antal banker och upplever swedbanks internet tjänst som den bästa. Dosa är smidigt då jag inte behöver ha certifikaten på datorn utan allt ligger i dosan, således skönt när man är ute o reser och inte har internet tillgånget till datorn om man vill göra en överföring (brukar ha ett separat visakort med enbart det nödvändiga pengarna på).

Nordea har jag hat problem med då de lyckats slarva bort 22000 från mitt konto som tog många månader att få tillbaks och utan ersättning eller annat! trotts att de erkände att det var deras fel... sjukt att en bank kan göra så, att bara skjuta på utbetalningen, uppenbart för att tjäna egna pengar på ränta.. det gjorde att jag bytte bank bums.

I övrigt så tycker jag idag att en bra internetbank och telefonsupport är viktigare än ett fysiskt kontor då jag själv sköter allt digitalt och är det något jag undrar över så väljer jag gärna att slå en signal. Swedbank har grymt bra telefontider och även bra öppettider på banken, kvällsöppet alla vardagar är det inte många banker som har.

Sedan så har nordeas internetbank varit ute länge i blåsädret pga att den var så lätthackad och orsakade kunderna stora problem, något jag tycker är oacceptabelt. Utöver det så är det underligt att de vägrar följa bankid-standarden som skulle lösa alla problem med e-leg och mac, något som känns väldigt mycket 90tal, de stänger även ute linux användare. Kort o gott har jag svårt för denna typ av attityd som nordea har i denna fråga, Apple är de som ökat sin försäljning mest utav datorer senaste året och macarna är inte ovanliga heller, så de, om de vore seriösa ha et fullt mac-stöd som alla andra. Utöver det så är nordea väldigt dryga och ifrågasätter folks kontoval, jag hade en bankbok hos nordea som jag ville ha kvar men det var ett jävla liv om det "och att det var krångligt och gammalmodigt" som de uttryckte det, uppenbarligen så rä det vad som behövs eftersom de annars kan dra pengar som de känner för det från ens konto..

"skraplotterna" som många banker har känns väldigt gammalt, krångligt och drygt. Vad gör jag om mina lotter tar slut på min semester/resa och jag inte är hemma och kan hämta nya? ja ni fattar. dosa är bättre tycker jag, en grej att bära med och den generar oändligt med koder.

Swedbank är också billiga när det gäller utlandstransaktioner och har bra valutakurser som alltid gjort det billigare än när jag räknat på forex sida (även inkl transaktionsavgifter och tillägg).

Kort o gott så beror det väll lite på vad du vill ha, men jag tycker swedbank är bra/bäst på mycket, bra öppettider såväl på telefon som i fysiska kontor, webtjänsten är snabb och enkel även bra översikt och helt okej hjälpavsnitt.

//Tim

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-22 13:51

Så då blåser vi liv i den här gamla tråden då. Sitter på Nordea idag och är helt enkelt inte nöjd någonstans. Deras internetbank är totalt förvirrande och man har hundra olika val när man ska logga in och jag vet inte ens vad de betyder. Allt känns B. Vi har idag både plus och bankgiro och utöver några kronor på kontot så är det det enda som ska flyttas.

Vilken bank har bäst tjänster och priser idag? Har privat bytt bort Swedbank på grund av ointresse från dem (hade haft dem sen jag skaffade eget bankkonto och när jag väl skulle köpa hus och de kunde tjäna pengar på mig så hörde dom aldrig av sig med låneoffert). Har idag länsförsäkringar privat och är väldigt nöjd, men då företaget är i Skaraborg och jag håller till i Östergötland, så känns det som att de kan vara struliga att använda sig av då de ju är väldigt lokalt förankrade.

I framtiden kan det bli aktuellt för oss att behöva låna pengar och då vill man givetvis ha en bra bankkontakt men tills dess så är den kontakten underordnad en simpel internetbank där vi kan vara flera användare (även det var struligt att få till hos Nordea).

Har mina privata och företagets bank hos Länsförsäkringar i Skaraborg, DEM ÄR HELT VÄRDELÖSA! Det skall inte ta veckor att få ett konto samt bankgiro till ett nystartat företag. Det skall inte heller ta månader för att få ett besked om ett lån, hur svårt kan det vara JA eller NEJ! Har påminnt bankkontakten 1ggr/vecka om att jag vill ha ett besked om lånet. Tar gärna emot tips om BRA och FÖRETAGSVÄNLIGA banker som inte enbart vill sälja försäkringar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-27 20:11
Ursprungligen av SurKund:

Har mina privata och företagets bank hos Länsförsäkringar i Skaraborg, DEM ÄR HELT VÄRDELÖSA! Det skall inte ta veckor att få ett konto samt bankgiro till ett nystartat företag. Det skall inte heller ta månader för att få ett besked om ett lån, hur svårt kan det vara JA eller NEJ! Har påminnt bankkontakten 1ggr/vecka om att jag vill ha ett besked om lånet. Tar gärna emot tips om BRA och FÖRETAGSVÄNLIGA banker som inte enbart vill sälja försäkringar.

Bra att veta då vårt företag är registrerat i Skaraborg.

Skiljer det jättemycket mellan bankerna?

Vi har Handelsbanken och vårt bokföringsprogram (Speedledger) och löneprogram (Bluegarden) fungerar fint mot deras Internettjänster. Jag kan klicka på några knapptryck så skickas lönerna automagiskt för utbetalning och så bokförs det. Sådana lösningar gillar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 18:34
Ursprungligen av Björnström:

Skiljer det jättemycket mellan bankerna?

Vi har Handelsbanken och vårt bokföringsprogram (Speedledger) och löneprogram (Bluegarden) fungerar fint mot deras Internettjänster. Jag kan klicka på några knapptryck så skickas lönerna automagiskt för utbetalning och så bokförs det. Sådana lösningar gillar jag.

Har inte märkt att det skiljer så mycket från diverse banker, alla är lika giriga.

  • Medlem
  • 2012-03-11 18:42


Ursprungligen av zappee:

Har inte märkt att det skiljer så mycket från diverse banker, alla är lika giriga.

Så sant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-22 19:02

Har Swedbank, är nöjd med dem men har å andra sidan väldigt lite att knappa in där (tyvärr!!). Gillar deras internetbank!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-25 18:39

Min sambo har SwedBank och jag själv SEB. I mitt tycke är SEBs Internetbank den bästa jag sett. Enkel och överskådlig. Och deras iOS stödjer betalningar med fotografering av OCR.

Om man tycker att internetbanken är viktigast så vinner ofta Skandiabanken som bästa bank.
Deras app är väldigt bra också och funkar för att överföra/betala räkningar (med foto av OCR om man vill), överföring till bankkort m.m.

Jag använder nuförtiden endast Skandiabanken och tycker att det fungerar suveränt.

Tycker man om att springa på bankkontor (vem gör det? ) så har jag inget bra förslag tyvärr..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-25 19:31

Har Skandiabanken konton och tjänster för företag?

Jag har haft och varit nöjd med Handelsbanken till alla mina företag. Det går enkelt att låta ekonomitanten få tillgång till det hon behöver och sätta begränsningar för vad hon får göra

Bevaka tråden