Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ideell förening & föreningsbidrag

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg föreningslivet som en form av företagande och valde detta forum för mina frågor.

Under många år har jag funderat på att ombilda 99mac till en ideell förening men det har alltid dykt upp en massa frågetecken och det har verkat väldigt struligt att genomföra i praktiken. Särskilt eftersom det genast dyker upp en massa ekonomiska krav som kanske blir tuffa för en nybildad förening att hantera.

Nyligen talade jag med någon som var aktiv i en liten lokalförening som fick bidrag från kommunen (och staten) på olika sätt. Han undrade om vi hade medlemmar under 25 år och en sökning i registret visar att det långt fler än dom 3.000 som krävs för strukturbidrag.

Det skulle troligen gå att göra något riktigt coolt om man gjorde på rätt sätt. Kanske veckoaktiviteter i stora städer, utbildning, någon form av Mac-internetcafé osv.

Finns det någon på 99mac som har erfarenhet från föreningslivet - helst i lite större skala med en fungerande ekonomisk verksamhet?

De flesta kommuner beviljar bidrag för aktiviteter som vänder sig till barn och unga, så kallat LOK-stöd. Det ges normalt inga bidrag till verksamheter för vuxna.

Föreningen behöver ofta ha sitt säte i kommunen, och bidrag ges oftast för regelbunden verksamhet som fotbollsträning eller scouter. Det finns sällan några grundbidrag, utan man får lämna redovisningar av sin verksamhet och får sedan några kronor per producerad timme x antal deltagare under en viss ålder.

Det finns inga gratisluncher i livet, och det gäller också föreningsbidrag.

/Magnus

1
Bevaka tråden