Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Phonera!

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller som bäst på att försöka komma ur ett bluffavtal som "Phonera" har lurat på mig. Deras säljare lovade en sak, och gjorde något annat. Min räddning är att det var privatnumret det gällde, och därför gäller 14 dagars ångerrätt.

Jag vill varna för telefonbluffarnas för mig nya taktik: De erbjuder att skicka ett erbjudande som man kan titta igenom i lugn och ro, och sedan bekräfta, sedan spelar de in när de får en att säga ja på att de skall "skicka en bekräftelse".

Till på köpet heter de "Phonera" för att lura Sonerakunder. Solklart

Fiffel och båg är vad det är! Jag är arg på mig själv för att jag gick på det och använde ordet "ja" i telefon (det skall man uppenbarligen ALDRIG göra), men de skall inte få ha kvar mig.

Så ringer någon från Phonera, eller "Sonera" (och inte säger "Telia Sonera") så släng luren i örat på dem. Och säg inte ja till någonting alls.

Tur i oturen får man väl säga eftersom du kan häva köpet

En sak jag har lärt mig, av en vän som inte hade din tur, är att aldrig enbart svara på deras fråga utan att formulera svaret själv och tala utan i stort sett någon paus mellan orden t ex "jag vill ha ett kostnadsfritt prov utan några kostnader", "jag vill ha information utan förpliktelse". Säger säljaren att man måst ta om eftersom man bara kan svara "ja" då ska man dra öronen åt sig - har dock inte varit med om det.

"Eget svar" hade jag använding av i början av förra året då ett betydligt mer ärligt företag hade anlitat mindre seriösa säljare. Jag fick en beställningsbekräftelse och vid första kontakten sa företaget att jag hade tackat ja till erbjudandandet och att det var inspelat. Jag bad dem då att kolla bandet och när de återkom bad dem om ursäkt och skickade en "plåster på såret present".

Jag kommer att vara väldigt nog med det i framtiden, fast snarare laddar jag väl upp med ord för att avvisa dem. Närmaste tiden kommer jag inte att vara ett dugg trevlig mot telefonsäljarpacket.

  • Medlem
  • 2007-01-04 15:43

Tråkigt med bistra erfarenheter av telefonförsäljning, men att kalla människor som tjänar sitt uppehälle genom telefonförsäljning för pack, tycker jag är litet väl magstarkt. Utöver de studerande som drygar ut sitt studiemedel genom att arbeta med telefonförsäljning, finns det en hel del människor som har detta som födkrok.

Alla får inte nytt jobb direkt och väljer kanske att jobba med telefonförsäljning istället för att ligga samhället till last. Lönerna är inte särskilt höga och tro inte för en sekund att telefonförsäljning är en hobby för dem som saknar liv och gillar att ringa och störa andra. Finns det oseriösa affärsmetoder så får man väl skärpa reglerna istället, inte racka ner på de underbetalda stackare som bara gör sitt jobb. Dessutom finns NIX-telefon så det är bara att spärra sig. Jag jobbar inte själv som telefonförsäljare, utan pluggar marknadsekonomi. Tycker ändå att det hör till en god humanistisk livsåskådning att inte behandla människor annorlunda pga sysselsättning. Eller är det kanske ok att även se ner på de som städar eller har andra lågstatusyrken?!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kommer att vara väldigt nog med det i framtiden, fast snarare laddar jag väl upp med ord för att avvisa dem. Närmaste tiden kommer jag inte att vara ett dugg trevlig mot telefonsäljarpacket.

Nix telefon en underbar företeelse http://www.nix.nu/

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nix telefon en underbar företeelse http://www.nix.nu/

Tyvärr är det bara privatpersoner som kan spärra telefonnummer via Nix!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-04 14:48

Trist med sådana metoder. Jag tror att de anlitar teleförsäljningsföretag som får betalt per order och därför är vansinnigt aggressiva. Allmänt ska man nog akta sig för all telefonförsäljning. Får man inte tid på sig att tänka igenom erbjudandet så är det antagligen inte så bra.. jag håller med örjan och rekommenderar NIX. Om någon ringer ändå så brukar samtalet ta slut fort och artigt om man säger att man är med i nix.

Phonera har funnits längre än Sonera har haft business i Sverige, så namnet har inget med det att göra. Det ör en ordvits med "telefonera".

Ehm... Phonera funkar bra och är billigt.
Men jag kände samma sak när jag fick hem papperna. Jag trodde också de sa Sonera (eftersom F och S låter likadant på telefon)

Men nu efter 1,5 år som kund måste jag säga att jag är hur nöjd som helst.

Om en telesäljare ringer mig brukar jag artigt fråga: "Hur lång tid har du avsatt på detta samtal där du inte får sälja något?"
Dock verkar dom ofta vara upptagna med att följa sitt manuskript så dom missar min fråga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 16:15

Fick en telefonförsäljare från bredbandsbolaget på mig angående digital-tv från bbb. Jag sa att jag hade bindningstid kvar hos UPC så det nog fick vänta.
- "Inga problem, vi kan köpa upp bindingstiden av UPC och säga upp det åt dig så du kan bli kund hos oss direkt utan att det kostar dig något"

Allright, jäklar vad bra.

- "Vi kommer även ordna så din uppkoppling blir 16MBit" (han såg väl att jag hade min låst vid 12 och hoppades jag skulle bli överlycklig, men jag betalar redan för 24mbit så) ... men sen var det det här med att min adsl-uppkoppling som har speciella inställningar hos bbb för att få minimal svarstid (vill ha för maximal prestanda vid onlinespel)...
- "Inga problem, jag kan anteckna här att dom INTE ska ändra på inställningarna för din uppkoppling" ...

Allright, jäklar vad bra.

Men förresten, vad är det för bindningstid egentligen? Jag är inte intresserad av något där man förbinder sig.
- "Det är ingen bindningstid alls. Du kan när som helst säga upp dig"

Kunde alltså byta från 325kr/mån UPC till 89kr/mån BBB... done and done!

Efter någon vecka damp papper ner, någon vecka senare kom en räkning från UPC på mina TV-kanaler. "Ok, en sista månadsräkning då" tänkte jag... men 4veckor senare kom det ännu en räkning från UPC så jag ringde dem för att se ifall något blivit fel eftersom BBB skulle ha köpt min bindningstid (och säga upp det). När jag når UPC så visar det sig att dom inte alls blivit kontaktade av BBB. Irriterad frågar jag vad för bindningstid jag har och den var slut så jag sade upp upc digital-tv för att slippa betala dubbelt.

Dagarna innan jag ringde UPC hade sambon reagerat på att det i papprena stod att det var 24 månaders bindningstid... förvirrad ringer jag BBB för att fråga vad som pågår. Det skulle ju inte vara någon bindningstid och dessutom skulle jag ju få servicen att dom tog hand om UPC åt mig. Den vänliga tjej jag tillslut fick snacka med efter att ha blivit skickad vidare 4-5ggr lät nästan irriterad själv när hon fick höra vad telefonförsäljaren sagt till mig. BBB köpte aldrig upp bindningstid sa hon och det var 24 månaders bindningstid tillskillnad från vad teleförsäljaren sagt.

Vet inte vad som hänt om jag inte varit kund hos bbb rätt länge och haft såväl ip-telefoni, bredband och nu även försökt mig på dess digital-tv, men nu så var dom i alla fall noga med att påpeka att jag var en viktig kund för dem eftersom jag haft dem en längre tid osv osv. Det slutade med att vi sa upp digital-tv:n från bbb trots bindningstiden på 24mån och att ångerrätten på 14dagar för länge sen var över. Jag fick även 800kr i kompensation.

Men jag har verkligen också lärt mig en läxa. Inte tacka ja till något i telefon när man pratar med telefonförsäljare

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-04 16:40

Om telefonförsäljare ringer är det en bra idé att tala med mörk och bestämd röst, och låtsas att man är en polis vid en brottsplats. Informera den som ringer att i och med samtalet är han/hon också misstänkta, säg att denne måste komma till polisstationen (adress, tid). Anteckna allt info om brottet ni "löser" och "adressen & tiden" då polisstationen ska besökas i förväg för att kunna läsa från lappen, men mest för att inte skratta ihjäl sig.

Om försäljaren droppar luren har ni lyckats. En bra grej är också att man aldrig behöver säga "ja" till något. Dessutom blir man antagligen strykt från skumföretagets telefonkatalog.

Ursprungligen av boris91:

Om telefonförsäljare ringer är det en bra idé att tala med mörk och bestämd röst, och låtsas att man är en polis vid en brottsplats. Informera den som ringer att i och med samtalet är han/hon också misstänkta, säg att denne måste komma till polisstationen (adress, tid). Anteckna allt info om brottet ni "löser" och "adressen & tiden" då polisstationen ska besökas i förväg för att kunna läsa från lappen, men mest för att inte skratta ihjäl sig.

Om försäljaren droppar luren har ni lyckats. En bra grej är också att man aldrig behöver säga "ja" till något. Dessutom blir man antagligen strykt från skumföretagets telefonkatalog.

En kompis föreslog samma sak härom dagen. Pondus har också kört med en del ännu sjukare saker. Problemet är att det inte funkar i praktiken.

Jag lurar på om man kan fixa något bra sätt att spela upp ett inspelat ljud på hyfsat hög volym. Då skulle man kunna säga "jag kopplar dig till telefoniansvarig" och sedan spelar man upp Magnus&Brasses svordomsvisa, på väl tiltagen volym så han/hon inte missar en stavelse.

Vad gäller NIX så funkar det inte när man har företag. Då ringer de så mycket de vill. Jag tror det är en medveten strategi att ringa ner småföretagare.

  • Medlem
  • 2007-01-05 03:59

Öga för öga...? Så för att "skrämma" bort säljare skall man istället skämma ut sitt eget företag........väldigt smart hörru?! Hur många guldstjärnor får man i himlen för att man lyckats göra bort en telefonförsäljare?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En kompis föreslog samma sak härom dagen. Pondus har också kört med en del ännu sjukare saker. Problemet är att det inte funkar i praktiken.

Jag lurar på om man kan fixa något bra sätt att spela upp ett inspelat ljud på hyfsat hög volym. Då skulle man kunna säga "jag kopplar dig till telefoniansvarig" och sedan spelar man upp Magnus&Brasses svordomsvisa, på väl tiltagen volym så han/hon inte missar en stavelse.

Vad gäller NIX så funkar det inte när man har företag. Då ringer de så mycket de vill. Jag tror det är en medveten strategi att ringa ner småföretagare.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 17:53
Ursprungligen av boris91:

Om telefonförsäljare ringer är det en bra idé att tala med mörk och bestämd röst, och låtsas att man är en polis vid en brottsplats. Informera den som ringer att i och med samtalet är han/hon också misstänkta, säg att denne måste komma till polisstationen (adress, tid). Anteckna allt info om brottet ni "löser" och "adressen & tiden" då polisstationen ska besökas i förväg för att kunna läsa från lappen, men mest för att inte skratta ihjäl sig.

Om försäljaren droppar luren har ni lyckats. En bra grej är också att man aldrig behöver säga "ja" till något. Dessutom blir man antagligen strykt från skumföretagets telefonkatalog.

Antar att det är denna klassiker du syftar till. http://www.youtube.com/watch?v=6Ve21XwzXqs

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nix telefon en underbar företeelse http://www.nix.nu/

NIX är absolut en bra företelse, men tänk dock på att detta är ingen garant mot att ni inte kommer bli uppringda mer. Då det är tillåtet att ringa upp befintliga kunder. Ex. om ni har ett registrerat kontantkort från Comviq så kan Tele2 ringa er och erbjuda hemtelefoni.

Dock så kan man påpeka att man är medlem i NIX och då brukar det inte vara något problem.

Ursprungligen av ivar:

Kunde alltså byta från 325kr/mån UPC till 89kr/mån BBB... done and done!

Jobbigt at det blev såhär naturligtvis, men ha som tumregel att om det låter alldeles för bra för att vara sant så är det nog inte det. Det finns ingen ekonomisk vinning från BBB:s sida att köpa ut din bindningstid från UPC för 325 kronor månaden för att sen få in 89 kronor månade på dig, allt detta utan att binda upp dig. Bindningstid kan lösas från föregående operatör i vissa fall OM man inte har mer än ett par månader kvar OCH man binder upp sig.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kommer att vara väldigt nog med det i framtiden, fast snarare laddar jag väl upp med ord för att avvisa dem. Närmaste tiden kommer jag inte att vara ett dugg trevlig mot telefonsäljarpacket.

Som någon annan sa här tidigare så är det uteslutande ungdomar 18-22år som jobbar som kommunikatörer vid sidan om studier eller liknande. De äldre personer som jobbar heltid med telemarketing jobbar huvudsakligen med jobbar huvudsakligen med B2B. Detta eftersom B2B rings dagtid och B2C rings på kvällar och helger.

Telemarketing är en seriös branch, tyvärr så finns det naturligtvis företag som är oseriösa i denna branchen också, och tyvärr har de skapat ett rykte för hela branchen.

Tänk på att vara trevliga mot de som ringer även om ni avböjer. Då brukar det inte vara några problem. Är ni trevliga kommer de oftast vara trevliga tillbaka.

Senast redigerat 2007-01-04 18:12
Ursprungligen av alexmork:

Antar att det är denna klassiker du syftar till. http://www.youtube.com/watch?v=6Ve21XwzXqs

Ny för mig, men som sagt, den kan inte vem som helst ta. Man måste ha rätt röst. Jag funderade på det här i stället, lite lättare:

- Jag ringer från Tele2...

- Så du jobbar med telemarketing?

- Öj, ja, vi har ett erbj...

- Jag förstår, du behöver ett riktigt jobb, men tyvärr, vi har som företagspolicy att aldrig anställa folk som jobbat med telemarketing eftersom de lärt sig att vara oärliga. Jag rekommenderar att du söker jobb hos Expressen, de är inte så noga med sanningen. <Klick>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 17:42

Ja, hur får dom tag i ens nummer?
Tillåmed på mobilen, en gammal kontantmobil, har det ringt, oftast på morgonen när man sover. Och alla erbjudanden suger och kostar en massa pengar.

Hur ska det bli billigare än:

Hemtelefon 0:- (har ingen)
Bredband 99:- (men snart skall den ingå i hyran).
Kabel 0:- (ingår mediumutbud i hyran).
Morgontidning 0:- (Får gratis DN på Waynes, samt Aftonbladet gratis som PDF).
Mobil 0:- (ok, kanske en 50:- i månaden då).

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-04 22:51

Från Anders Nyman på Cint.se:

Gammalt telebolag med klassiska fulsäljtekniker - de har förekommit en hel del bland telenyheterna. Själva svär de sig fria:
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=166879
http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=936565

"– Om kunden har uppfattat att det var Telia Sonera så tycker jag inte han ska behöva betala. Då vill jag gärna hjälp till och lösa situationen, säger vd:n Robert Öjfelth."

Mitt råd till den drabbade är att kontakta företagets vd, som säkert är intresserad att få veta vilken av hans inhyrda säljare som fulsålt...

mvh,

Anders Nyman, Cint

Helt underbar lösning på problemet....

http://warpdrive.se/17807

  • Medlem
  • 2007-01-05 03:53

Tycker du verkligen att det är så positivt???

...förutom att tomten som skriver sysslar med olagligheter tycker jag att själva förfarandet är direkt bedrägligt. Som jag sa i ett tidigare inlägg, det är oseriösa affärsmedtoder som skall stävjas, dvs företagen. De som är säljare är i regel inte av naturen så förslagna att de sitter och ljuger för sitt eget höga nöjes skull. Låga provisioner och dåliga chefer och säljledare i dessa oseriösa företag är det som "f_ckar upp" marknaden.

Om du får dålig service i en affär... tar du då reda på vilken bil som är biträdets, för att sen gå till parkeringen och repa den? Min poäng är den att även om man inte gillar telemarketing som försäljningsmodell, är det ändå en av de starkast växande marknadsföringssätten för många produkter och tjänster.

Ursprungligen av Goflorp:

Helt underbar lösning på problemet....

http://warpdrive.se/17807

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-01-05 01:09

Ett annat företag som alla ska akta sig för är Newphone.
Allt är frid och fröjd så länge som man har abonnemanget rullande.
Men när man som jag väljer att avsluta det, så blir det ruskiga kostnader, så alla kostnader som man har "sparat" under tidens gång, det får man betala + en hel del till när man väljer att avsluta sitt abonnemang

Du får ursäkta korsriddaren men Jag tycker som en del här att i mitt hem så ska jag inte BEHÖVA vara utsatt för försäljare ÖVERHUVUDTAGET! Jag ska fasiken heller behölva ANMÄLA MEJ till nåt register heller för att EVENTUELLT få SLIPPA DEM. Detta är ju horribelt! Telemarketing är ett otyg och borde förbjudas.

Usch!

Ursprungligen av Midmus:

Du får ursäkta korsriddaren men Jag tycker som en del här att i mitt hem så ska jag inte BEHÖVA vara utsatt för försäljare ÖVERHUVUDTAGET! Jag ska fasiken heller behölva ANMÄLA MEJ till nåt register heller för att EVENTUELLT få SLIPPA DEM. Detta är ju horribelt! Telemarketing är ett otyg och borde förbjudas.

Där är vi helt överens. Och när en betydande andel av dem dessutom är rena bedragare så är det tamejkatten dags att lagstifta mot dem. Det ska inte vara tillåtet att lura en bara för att man är småföretagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 13:15
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Där är vi helt överens. Och när en betydande andel av dem dessutom är rena bedragare så är det tamejkatten dags att lagstifta mot dem. Det ska inte vara tillåtet att lura en bara för att man är småföretagare.

Och hur ska man sälja mot småföretagare då?

Ursprungligen av amun:

Och hur ska man sälja mot småföretagare då?

Med raka rör, utan att ljuga en rätt upp i ansiktet. Inte lova en sak och sedan skruva orden till något man medvetet kan misstolka till en beställning. Vi snackar bluff, bedrägeri. Till på köpet är det inte en oärlig säljare det handlar om, supporten slingrar sig i stället för att försöka lösa problemet. Det är ett skumt företag som har fuskandet på agendan, det var tydligt när jag talade med supporten för att fråga om de kommit någonstans med mitt klagomål.

Det går ju inte att bevisa något när man inte spelat in hela samtalet, det är det de klarar sig på. Men hur ska man värja sig mot dem när man som småföretagare inte får NIXa sig? (Företaget har ingen telefon, så privatnumret måste vara kontaktnummer, och då får de ringa dit.) Det enda sättet jag vet är att som princip ALDRIG säga ja i telefon till någon som ringer upp. Det kommer jag att hålla på efter den här historien.

Aldrig mer svara vänligt till en telefonförsäljare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 15:59
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Med raka rör, utan att ljuga en rätt upp i ansiktet. Inte lova en sak och sedan skruva orden till något man medvetet kan misstolka till en beställning. Vi snackar bluff, bedrägeri. Till på köpet är det inte en oärlig säljare det handlar om, supporten slingrar sig i stället för att försöka lösa problemet. Det är ett skumt företag som har fuskandet på agendan, det var tydligt när jag talade med supporten för att fråga om de kommit någonstans med mitt klagomål.

Det går ju inte att bevisa något när man inte spelat in hela samtalet, det är det de klarar sig på. Men hur ska man värja sig mot dem när man som småföretagare inte får NIXa sig? (Företaget har ingen telefon, så privatnumret måste vara kontaktnummer, och då får de ringa dit.) Det enda sättet jag vet är att som princip ALDRIG säga ja i telefon till någon som ringer upp. Det kommer jag att hålla på efter den här historien.

Aldrig mer svara vänligt till en telefonförsäljare.

Skön inställning du har, alltid positivt med människor som drar alla över en kam...

Fortfarande så måste företag sälja via telefon eftersom det i många fall är enda alternativet.

  • Medlem
  • 2007-01-05 13:44

Hmmm, i DITT hem får du också en massa oönskad pappersreklam, såvida du inte har en skylt där det står "ingen reklam" eller har anmält dig även här till NIX, då de även ser till att man försvinner från DR-listor. Tycker du även att direktreklam skall förbjudas?

I Sverige finns omkring nio miljoner invånare. 570 000 har valt att spärra sig mot i telemarketing, i NIX-telefon. Detta skulle man kunna tolka som att endast 6% av sveriges befolkning är så pass negativ till telemarketing att man aktivt valt att anmäla sig till NIX.

Skulle man resonera som du, skulle i stort sett alla marknadskanaler förbjudas och du skall ha klart för dig att de senaste fem åren har telemarketing haft en tillväxttakt på mellan 10 och 15%. Det är inte litet och det är samtidigt ett mycket snabbt sätt att nå ut till konsumenterna, oavsett de är privatpersoner eller företagare.

Jag tycker inte heller att det är high life att bli störd mitt i middagen av en säljare, men jag har ändå varit vänlig men bestämd när jag avböjt något erbjudande. Jag är själv med i NIX idag, tyvärr kan jag inte spärra min mobil, där en hel del säljare ringer emellanåt. Det är dock bara att omedelbart göra klart att man inte är intresserad, om man nu inte är det. Att på fullaste allvar vilja förbjuda telemarketing verkar rätt naivt, med tanke på hur få i Sverige som uppfattar det som ett stort problem.

Ursprungligen av Midmus:

Du får ursäkta korsriddaren men Jag tycker som en del här att i mitt hem så ska jag inte BEHÖVA vara utsatt för försäljare ÖVERHUVUDTAGET! Jag ska fasiken heller behölva ANMÄLA MEJ till nåt register heller för att EVENTUELLT få SLIPPA DEM. Detta är ju horribelt! Telemarketing är ett otyg och borde förbjudas.

Usch!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 14:16
Ursprungligen av Korsriddaren:

I Sverige finns omkring nio miljoner invånare. 570 000 har valt att spärra sig mot i telemarketing, i NIX-telefon. Detta skulle man kunna tolka som att endast 6% av sveriges befolkning är så pass negativ till telemarketing att man aktivt valt att anmäla sig till NIX.

Till att börja med så är din beräkning tveksamt då du helt enkelt räknat på att alla sveriges ca 9 milj invånare har ett fast abonnemang vilket är långt ifrån sanningen. En familj på 4 personer lär ju ha högst ett fast abonnemang men räknas bara som en person i spärregistret. Dessutom är det många yngre som har enbart mobil.

Om vi bortser från det så vet de flesta människor vet inte om att NIX finns. När man sen ska anmäla sig så är det relativt krångligt, du måste ringa två gånger innan spärren träder i kraft och du måste vänta 2 dygn innan du kan ringa det andra samtalet.

  • Medlem
  • 2007-01-05 14:26

Du har helt rätt i det du säger. Jag ville inte proklamera några fantasisiffror, men skrev klart och tydligt att det motsvarar 6% av befolkningen och sifforna jag använder är riktiga och kommer från en forskarrapport från Lunds Universitet.

Enligt PTS (Post och Telestyrelsen): "Den sista december 2005 fanns det 5 624 000 fasta telefonabonnemang i Sverige"

Att känna till någonting ligger på medborgarens eget ansvar, precis som du är skyldig att känna till alla lagar vi har i Sverige. Är man tillräckligt angelägen om att slippa ifrån t ex telemarketing tror jag nog att man själv försöker ta reda på hur man spärrar sig mot det. Tycker vidare inte att det ansvaret skulle ligga på företagen som marknadsför sig. Begränsar man vissa företags möjligheter att marknadsföra sig så hämmar man deras konkurrensförmåga.

Sanningen är också den, som någon annan nämnde här, att det kan vara stört omöjligt att nå småföretagare på annat sätt än via telefon. Att betala tryckning för ett massutskick som man skickar ut till företag är dömt att misslyckas i jämförelse med TM. Sämre träffbild och inte minst sämre respons, eftersom vi redan drunknar i olika pappersutskick. Det är just därför som TM växer så att det knakar. Kan hålla med om att man även borde kunna spärra sig hos NIX som småföretagare, men eftersom det då handlar om B2B skulle detta vara ett sätt att hämma konkurrensen mellan olika företag.

Ursprungligen av rhesus:

Till att börja med så är din beräkning tveksamt då du helt enkelt räknat på att alla sveriges ca 9 milj invånare har ett fast abonnemang vilket är långt ifrån sanningen. En familj på 4 personer lär ju ha högst ett fast abonnemang men räknas bara som en person i spärregistret. Dessutom är det många yngre som har enbart mobil.

Om vi bortser från det så vet de flesta människor vet inte om att NIX finns. När man sen ska anmäla sig så är det relativt krångligt, du måste ringa två gånger innan spärren träder i kraft och du måste vänta 2 dygn innan du kan ringa det andra samtalet.

Visst är pappers reklamen oxo ett himla otyg. Jag kan dock ha förståelse att Posten delar ut reklam för att finansiera den vanliga postutdelningen. Samma sak med TV-Reklam. Man har förståelse för att TV-Kanalerna finansieras med hjälp av reklam. Telemarketing är helt avskillt från operatörerna och ett ruggigt otyg. Min telefoni blir inte billigare för att Jag utsätts för telemarketing.

Det är självklart att man ska slippa sånt hemma.

Är du lika slappt inställd till spam-mailen som i förlängningen är samma sak?

/ Mikke

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hmmm, i DITT hem får du också en massa oönskad pappersreklam, såvida du inte har en skylt där det står "ingen reklam" eller har anmält dig även här till NIX, då de även ser till att man försvinner från DR-listor. Tycker du även att direktreklam skall förbjudas?

I Sverige finns omkring nio miljoner invånare. 570 000 har valt att spärra sig mot i telemarketing, i NIX-telefon. Detta skulle man kunna tolka som att endast 6% av sveriges befolkning är så pass negativ till telemarketing att man aktivt valt att anmäla sig till NIX.

Skulle man resonera som du, skulle i stort sett alla marknadskanaler förbjudas och du skall ha klart för dig att de senaste fem åren har telemarketing haft en tillväxttakt på mellan 10 och 15%. Det är inte litet och det är samtidigt ett mycket snabbt sätt att nå ut till konsumenterna, oavsett de är privatpersoner eller företagare.

Jag tycker inte heller att det är high life att bli störd mitt i middagen av en säljare, men jag har ändå varit vänlig men bestämd när jag avböjt något erbjudande. Jag är själv med i NIX idag, tyvärr kan jag inte spärra min mobil, där en hel del säljare ringer emellanåt. Det är dock bara att omedelbart göra klart att man inte är intresserad, om man nu inte är det. Att på fullaste allvar vilja förbjuda telemarketing verkar rätt naivt, med tanke på hur få i Sverige som uppfattar det som ett stort problem.

Edit: Stort problem tycker jag inte det är utan jag tycker det är sunt förnuft att sånt här ska inte få förekomma.

Det ska naturligtvis vara tvärtom. Det skall finnas en lista som MAN KAN ANMÄLA SEJ TILL OM MAN VILL BLI UPPRINGD AV DIVERSE FÖRSÄLJARE. Man ska inte behöva anmäla sej för att SLIPPA bli uppringd av säljare.

Bevaka tråden