Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man reda på PBns "version"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har blivit erbjuden att köpa en PB G4 667, men ägaren vet inte om det är DVI-versionen eller den tidigare. Inköpsdatumet får mig att tro att det är den tidigare versionen, men hur tar man annars reda på om en PowerBook 667 är första generationen eller DVI? Jag vet att det är olika namn på processorn men hur tar man reda på det - i annat fall, hur ser DVI-interfacet ut? Jag har ju ingen PB själv ännu så det är svårt att ta reda på utan hjälp.

Tack,
Daniel

Be honom köra Apple Systeminformation. Där finns alla uppgifterna.

DVI, titta här!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-02 20:46

Titta på baksidan. Om det finns en port som ser ut som en VGA/bildskärmskontakt till PC-apparater är det inte DVI. DVI-kontakten är bredare och framförallt vit till färgen medan den vanliga VGA:n är svart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-02 22:16

Vadå vit?
Min DVI-kontakt på en 667MHz är svart. Adaptern till VGA är däremot vit.
I 10.2 och senare kan man förresten komma åt Apple Systeminformation genom att välja Om den här datorn i Applemenyn och klickar på Mer info...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-02 23:43

Det var värst, där ser man. Då finns det versioner av versionerna
Den DVI-667:a jag installerade hade vit plast i DVI-kontakten iaf.

Man tackar för hjälpen! Nu ska det nog gå att lösa det hela. Jag har även startat en diskussion om vad man borde välja av en beg:ad 667 (troligtvis inte DVI-versionen så den har väl bara level 1 och 2 cache, men den har utökat RAM till 500 Mb) med lite skönhetsfläckar och en trasig "hasp" eller en ny iBook 700 eller rent av 800 till samma pris. Alltså skillnad framförallt i processor (G3 mot G4), ålder, skärmstorlek och känsla. Vad tycker ni? Vet ej när AltiVec kom in i bilden på PB:arna...var det samtida med DVI helt enkelt?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 22:45

Kan den visa 1280x854 pixlar så är det den senare.
Kan den visa 1152x768 så är det den första.

Den senare är mycket tystare, inte så "fläktig". Och snabbare, mm.

1
Bevaka tråden