Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värme i lägenheten?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-04 20:20

Försökt hitta infon på hyresgästföreningens hemsida. Hittar inget där, hur varm ska man behöva tåla innan man kan klaga? Vet att det finns en högsta gräns. Någon som vet eller vad amn ska söka på hos hyresgästföreningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-04 21:47

funkar detsamma i en bostadsrätt?

*Svettas ihjäl*

iofs har jag lite mycket elektronik hemma som värmer upp, men iaf...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-04 22:59

Jag tvivlar på att det finns en högsta gräns. Tror nog man får leva med det.
Tips: Håll lägenheten så mörk det går dagtid eftersom ALLT ljus = värme: Alla persienner nere, fördragna gardiner osv. Stäng fönster på solsidan, men öppna på skuggsidan, eller öppna bara pyttelite på solsidan så att det blir korsdrag.
Drick INTE alkohol, t.ex. öl (man svettas mer). Gör enkla solfjädrar av papper.
Var glada att problemen inte är värre.....

EDIT:

PS. Sörpla inte i er en massa kall läsk. Drick t.ex. ljummet eller halvvarmt te. Ger faktiskt bättre "svalka" i långa loppet.

Fick just överta ett AC-aggregat av golvmodell. Det är så skönt att låta den gå en timme i sovrummet innan man går och lägger sig. Den låter lite mycket för att sova till. Tyvärr håller sig inte kylan så bra i rummet som jag hoppats, men det blir lättare att somna. Annars är väl en vanlig takfläkt ganska behaglig att ha också.

Vi har snittat +28-29 grader inomhus, dag som natt de senaste dagarna... vi överlever tack vare en fläkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 10:24

Tänkte köpa AC också men jag betalar så jävla mycket för min (iofs väldigt fina) lägenhet så är det så att han ska fixa det så då j*vlar ska han göra det.

Här är en artikel från förra sommaren: Vad gäller vi olidlig värme i lägenheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 14:32

synd att dom som mest går till att installera persienner, med tanke på att jag redan har det.
nåja, får väl stänga av några av elprylarna..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 14:42

Jag har ett AC-aggregat som går på hjul som man kan flytta runt. Brukar låta det gå nån timma i sovrummet, kan ställa in det så det stänger av efter x-antal timmar. Fast det låter rätt mycket.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-07-05 17:25

Jag bodde i en lägenhet i Malmö med enbart söderfönster på 6:e våningen 98-03.

"Rekordet" var en inomhustemperatur som inte understeg 30°c på 6 veckor, trots att alla fönster var öppna dygnet om och persiennerna nere hela tiden.

Jag ringde och frågade HGF och de sa att det inga exakta regler fanns för hur högt det fick vara. Det enda de möjligen kunde hjälpa till med var att få hyresvärden att sätta någon form av mörkare filter på rutorna så det inte lyste så mycket sol in.

Men jag struntade i det för det hade inte hjälpt bättre än persinnerna ändå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-05 17:43

Jag "lider" också av värmen.
Men det är bara att bita ihop eftersom det snart blir kallt ändå.
Förresten, så ska man vara glad att den relativa luftfuktigheten i Sverige är såpass låg, eftersom det inte är värmen i sig som är jävlig, utan fukten.
Så visa lite jävlaranamma gubbar. Ska Mac-ägare ens bry sig om det här?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-07-05 17:55

Efter den varande vintern, som var den snöigaste och längsta jag varit med om, så känns det fel att klaga på värmen. Just nu trivs jag som fisken i vattnet!

1
Bevaka tråden