Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foton på webben - tankar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en fundering som jag vill få visa kommentarer kring.

Har just nu en blog för familjen, efter att jag fått en dotter. Då både min familj och ambons familj bor långt ifrån bästkusten, så kändes det vettigt. Har en egen domän, server osv., där bloggen (Wordpress) ligger. Funkar bra, tekniskt. Men användarvänligheten är inte på topp. Även för mig, som hyggligt datorvan, känns det... motbjudande att uppdatera framförallt fotodelen. Har ett galleriscript som säkert är bra, och väl integrerat, men processen att få dit foton är allt för lång och jobbig.

Därför funderar jag på flickr. Finns ett plug-in till Wordpress som visar sina flickr-bilder på sin blogg på ett snyggt sätt. Och att ladda upp till flickr via iPhoto verkar vara en barnlek med plug-inet som finns.

Nu, efter en bakgrund, till mitt spörsmål:

Flickr är intelligent. Ja. Men ett problem stör mig; fotona blir öppna för alla. Vill jag ha mina foton på min badande dotter på en sådan sida? Vilka problem kan finnas? Iofs är både hon och jag/vi mer eller mindre anonyma, men ändå? Och skiljer sig den öppenheten egentligen från den som ändå finns på internet via Google osv.?

Hur har ni eventuellt resonerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-04 22:34

Det finns möjlighet för dig att begränsa vilka som har tillgång till bilderna på Flickr (Friends & Family). Du kan också sätta ett foto som private vilket gör att bara du har tillgång till det.
Jag har använt Flickr under ett år och har nyligen uppgraderat till Pro-konto (ett riktigt kap med tanke på dagens dollarkurs). Att få ladda upp 20 GB i månaden gör detta till en utmärkt backup-lösning.
Det finns dessutom goda möjligheter att integrera ditt Flickr-konto med din Wordpress-blog.

Ursprungligen av vanilj:

Det finns möjlighet för dig att begränsa vilka som har tillgång till bilderna på Flickr (Friends & Family). Du kan också sätta ett foto som private vilket gör att bara du har tillgång till det.
Jag har använt Flickr under ett år och har nyligen uppgraderat till Pro-konto (ett riktigt kap med tanke på dagens dollarkurs). Att få ladda upp 20 GB i månaden gör detta till en utmärkt backup-lösning.
Det finns dessutom goda möjligheter att integrera ditt Flickr-konto med din Wordpress-blog.

Men kan man få skydade bilder att dyka upp på sin blog? Å andra sidan, med tanke på hur många bilder som ligger på flickr s¨kanske man inte ska vara så orolig ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 11:42
Ursprungligen av Leftrustle:

Men kan man få skydade bilder att dyka upp på sin blog? Å andra sidan, med tanke på hur många bilder som ligger på flickr s¨kanske man inte ska vara så orolig ändå...

Hmm... jag kör mina bilder som öppna för alla, så jag har inte testat den möjligheten, men jag ser inte varför det inte skulle fungera.
Sen behöver du nog inte vara orolig för att någon ska stänga av ditt konto så länge det inte är "stötande" bilder och liknande du skall lägga upp.

Inga bilder på mig men ändå lite skönt sökresultat

Jag kör alla mina bilder helt öppet på Flickr, men likt vanilj säger har du stor kontroll över vem som ska se vad. Checka runt bland inställningarna där Leftie!

  • Medlem
  • 2006-07-05 01:36

Om du inte vill lägga så mycket tid på det tekniska, och kan tänka dig att skiljas från en trehundring, så kan jag rekommendera Rapidweaver.
http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/
Jag har inte uttnyttjat låsta gallerier, men jag tror att det åtminstone finns ett plug-in för att låsa sidor. Nackdelen med Rapidweaver är väl kanske att man alltid måste använda samma dator, eller synka siten mellan flera datorer.

Flickr är enkelt och bra att använda. Skulle varit medlem där i ett och ett halvt år nu ungefär om jag inte stängt av mitt konto.

Var bara försiktig med hur mycket hud du visar på dig dina barn, t.ex. när ni badar eller är ute i solen. Då och då går nämligen moralpaniklarmet igång på flickr och så börjar deras moderatorer stänga ner konton eller göra alla bilder helt privata på löpande band.

1
Bevaka tråden