Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få drivrutin i .rpm-format att funka till Ubuntu?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat Ubuntu 6.06 på en kompis dator, med positivt resultat. Allting fungerar, USB-tangentbord och -mus, bildskärm (även om den bara kör 1024x768 @ 60Hz för tillfället, men that's another story).

Mer brådskande: Han har inget ljud. Moderkortet, med inbyggd ljudkrets, är ett MSI K8T Neo2 - med ett VIA K8T800 Pro-chipset. Moderkortet verkar ju "fungera utan drivrutiner" - Ubuntu rullar på, det integrerade nätverkskortet och USB-kontrollerna fungerar ju uppenbarligen (eftersom jag skriver detta på datorn nu). Men datorn vill inte leverera något ljud.

Drivrutiner finns:VIA:s sajt finns det drivrutiner för Linux och alla möjliga distributioner. Men de flesta är i .rpm-format och ja... APT GET funkar helt enkelt inte.

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde förklara hur jag installerar drivrutiner och får ljudet att fungera! Det vore otroligt trevligt om någon kunde hjälpa till.

viaudiocombo-3.0-0.src.rpm är en drivrutin jag laddat ner (som är för moderkortets VIA-krets).
Helt enkelt: Hur installerar/konverterar jag den här så den funkar till Ubuntu?

Jättetacksam för all hjälp som sagt

Om du inte har rpm installerat ( som är ett pakethanteringsprogram ) testa apt-get rpm.
Sedan skriver du "rpm -ivh viaudiocombo-3.0-0.src.rpm"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-22 03:25

Det låter snarare som ett uppdrag för verktyget Alien.

1
Bevaka tråden