Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för mixning av låtar?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-15 22:45

Jag söker ett program för att kunna mixa ihop låtar (typ fade:a ihop två låtar. Sänka/öka tempo och lite så) och sedan kunna spara det som en låt (mp3 fil eller liknande). Är det någon som vet något program, som de testat och är nöjd med? (till versiontracker hittar jag, men jag vill gärna veta från någon som testat själv

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-08-15 23:00

Jag har två tips på program, alla för Os9 tyvärr.

1:Disco 1.0, Bäst kontroll över pitchning, lite krångligt interface, men mest likt en "riktig" cd-mixer.
Disco

2: Tactile12000, Roligt interface, 2 skivtalrikar, man kan faktiskt "scratcha"! Tactile

Kolla på dessa, allt arbete sker med tangenter och musen så det blir ju aldrig desvärre samma "feeling" som på riktigt.
/mattias

[ 15 Augusti 2002, 23:01: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

  • Medlem
  • 2002-08-16 04:37

Jag håller precis på att slutföra en bootmix med Gary Numan /Are friend electric och Aaliyah/try again.. Arbetar uteslutande i Cubase VST och peak.. Det blir mycket klippa och klistra + time stretching därför att låtarna år i olika takt och ena är statisk och den andra är svängig...... mycket time consuming.. först klipper jag bort all song av Gary Numan, sedan klippa in Aaliyah, får nästan ta stavelse för stavelse och pussla ihop, men det blir bra..

Låter lite som sugarbabes/freak like me.. fast med try agin

jag tycker Peak och VST är idealt för detta, saknar några funktioner som kommer i Cubase SX dock..

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-08-16 09:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Jag håller precis på att slutföra en bootmix med Gary Numan /Are friend electric och Aaliyah/try again.. Arbetar uteslutande i Cubase VST och peak.. Det blir mycket klippa och klistra + time stretching därför att låtarna år i olika takt och ena är statisk och den andra är svängig...... mycket time consuming.. först klipper jag bort all song av Gary Numan, sedan klippa in Aaliyah, får nästan ta stavelse för stavelse och pussla ihop, men det blir bra..

Låter lite som sugarbabes/freak like me.. fast med try agin

jag tycker Peak och VST är idealt för detta, saknar några funktioner som kommer i Cubase SX dock..

Så kan man ju såklart också göra

De program jag gav tips på är endast för att mixa Mp3 filer. En virtuell Dj-mixer. Tänkte på det när jag såg nixons inlägg att det kanske var mera åt hans håll du ville ha. Nåväl.

  • Medlem
  • 2002-08-17 21:19

Tack för tipsen! Är det någon som har fler?

Ja Mattias du har helt rätt, var lite otydlig i fågan. Jag söker alltså inte något program för att mixa låtar live, i real time så att säga

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 21:33

Förr körde jag Soundedit och Deck II. Saknar dem nu under X. gjorde bla en mix mellan takten ifrån en låt av Anders glenmark och en låt av marilyn monroe, minns bara inte vilken nu...

SoundEdit16 är en vinnare!
Det programmet är orsaken till att jag har kvar OS9...

För mest valmöjligheter så rekomenderar jag Cubase eller Emagic (Apple?) Logic. Där kan man klippa, stretcha, pitcha och lägga effekter.
Men det är en relativt hög inlärningströskel för att utnyttja alla möjligheter som dessa program erbjuder och om jag förstår dina krav rätt så vill du ha ett enkelt och lätt program där man i princip tar två ljudspår och mixar ihop utan speciellt mycket lull-lull. På det området så är jag inte så bevandrad dock...

  • Medlem
  • 2002-08-17 22:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
För mest valmöjligheter så rekomenderar jag Cubase eller Emagic (Apple?) Logic. Där kan man klippa, stretcha, pitcha och lägga effekter.
Men det är en relativt hög inlärningströskel för att utnyttja alla möjligheter som dessa program erbjuder och om jag förstår dina krav rätt så vill du ha ett enkelt och lätt program där man i princip tar två ljudspår och mixar ihop utan speciellt mycket lull-lull. På det området så är jag inte så bevandrad dock...

Bias Deck
http://www.bias-inc.com/products/deck/index.html

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 22:50

Dum fråga men är det fortsättningen på Deck II?

  • Medlem
  • 2002-08-24 22:08
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-24 23:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nu börjar mixen bli klar

http://hem.passagen.se/aladdin/Are_friend_Aaliyah.mp3

Länken funkar inte...
Annars verkar det vara ett kul projekt. Hoppas det blir bra!

  • Medlem
  • 2002-08-24 23:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nu börjar mixen bli klar

http://hem.passagen.se/aladdin/Are_friend_Aaliyah.mp3

Länken funkar inte...
Annars verkar det vara ett kul projekt. Hoppas det blir bra!

nä. länken länkar inte till någon sida.. du måste cmd-click välj "save link to disk".. eller klistra i länken i din mp3 spelare (open stream)

du kan öppna QT-spelare, och cmd-U klistra in URL,en fördelen med det är att du kan lyssna medans den laddar

kommentera gärna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nu börjar mixen bli klar

http://hem.passagen.se/aladdin/Are_friend_Aaliyah.mp3

Länken funkar inte...
Annars verkar det vara ett kul projekt. Hoppas det blir bra!

nä. länken länkar inte till någon sida.. du måste cmd-click välj "save link to disk".. eller klistra i länken i din mp3 spelare (open stream)

du kan öppna QT-spelare, och cmd-U klistra in URL,en fördelen med det är att du kan lyssna medans den laddar

kommentera gärna

Grymt skön mix!!Vet inte hur du lyckats men bra låter det.

Har du mer så ge gärna ut länken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-25 01:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nu börjar mixen bli klar

http://hem.passagen.se/aladdin/Are_friend_Aaliyah.mp3

Länken funkar inte...
Annars verkar det vara ett kul projekt. Hoppas det blir bra!

nä. länken länkar inte till någon sida.. du måste cmd-click välj "save link to disk".. eller klistra i länken i din mp3 spelare (open stream)

du kan öppna QT-spelare, och cmd-U klistra in URL,en fördelen med det är att du kan lyssna medans den laddar

kommentera gärna

Aha, var det så man skulle göra. Dumma jag tyckte det såg ut som en länk...

Fast QT Player ville inte heller hitta den först. Var tvungen att tjata lite på den, genom att klistra in exakt samma länk ett par gånger. Låter bra, fast jag tyckte det verkade som om du tappar lite synk runt 2 minuter nånstans. Kanske bara är en känsla, dock.
Fast nu börjar vi kanske komma en bit från ämnet...

Jag gillar ACID Pro och NI Traktor bäst när det gäller att mixa ihop låtar. Dessa program finns tyvärr bara för Windows.

Har testat demot av Ableton Live 1.5, som finns till OS9/OSX. Det verkar inte lika smidigt att mixa ihop hela låtar i det programmet, men det borde funka tycker jag.
Annars verkar det vara ett bra program för loop-baserad musik.

Detta program fungerar bra om du vill mixa mp3 filer, sätta bpm. Även en talk back knapp!
Klart för OSX och bygger på QT.

MegaSeg2

Om det inte ska vara i realtid så är fortfarande ProTools oslagbart tycker jag. Gratisversionen fungerar som den stora fast begränsat till åtta kanaler vilket ändå räcker om man vill mixa ett par stereospår. Man har enormt bra kontroll på materialet i ProTools, digidesign.com.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: samul:
Jag söker ett program för att kunna mixa ihop låtar (typ fade:a ihop två låtar. Sänka/öka tempo och lite så) och sedan kunna spara det som en låt (mp3 fil eller liknande). Är det någon som vet något program, som de testat och är nöjd med? (till versiontracker hittar jag, men jag vill gärna veta från någon som testat själv

De enda som fungerar i realtid bra, är Ableton Live 1.5.x för både 9 och OS X (läs DJ mixfilen som medföljer) eller kommande Traktor DJ Studio 2.0 för OS X. Det finns också något som heter Ez-mixer som ska vara bra (inte provkört).

Om du bara ska göra Cd´s, så föreslår jag att du skaffar Roxio Jam 5. Du behöver Toast 5 också, om du inte redan har det.

Om du ska köra live inför publik måste du ha ett separat ljudkort, vilket inte alla program stödjer, för att kunna förlyssna. Alternativet är att köra Mono och dela på sterokanalerna och det är ju inte så kul. iMic är ett alternativ som är rätt billigt och som sätts i USBporten.

Disco som nämndes ovan är OK, men man har ingen riktig kontroll om man vill beatmixa.

Sen finns Baytex Party!, Megaseg och ett tiotals andra program, men de är rätt dåliga anser jag, om de inte fixat nyare versioner *rejält*.

Kraven man ska ställa är:
* det ska vara realtid. Allt annat är förkastligt, om man nu inte bara ska bränna en skiva.
* Det ska gå att tempoförändra materialet utan att påverka tonhöjden och med bibehållen eller åtminstone acceptabel ljudkvalitet.
*Förlyssningen ska vara lätt att använda och ska kunna skickas på en egen ljudbuss, separerad från outputbussen.
*Man ska kunna leta fram olika avsnitt snabbt och lätt. Gärna kunna spara startpunkter också.
*Man ska inte behöva förbehandla materialet, utan en helt ny fil, ska fungera omedelbart.
*Programmet ska "svara" mer eller mindre i realtid, på allt som är musikrelaterat.
*man ska kunna lägga till MIDIhårdvara, eller annan hårdvara för att kunna kontrollera programmet.

Sedan får det gärna finnas killfilter för att plocka bort eller lyfta fram instrumentering och effektsendar för att skicka ljudet till vidarebearbetning i andra realtidsprogram.

Få program klarar allt ovanstående, många inget av det.
Jag ska snart betatesta ett program, som jag hoppas klarar alltihop.....

  • Medlem
  • 2002-09-01 15:17

Tack så mycket för alla tips! (Ju fler desto bättre!

Citat:

quote: Om du bara ska göra Cd´s, så föreslår jag att du skaffar Roxio Jam 5. Du behöver Toast 5 också, om du inte redan har det.

Ja jag ska som sagt göra CD´s, så jag ska försöka testa Jam.

1
Bevaka tråden