Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nôt å grunne på....

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Essunga
  • 2006-07-27 22:46

Ramlade över denna artikeln - ganska tankeväckande - ligger kanske något i det.....:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-28 01:07

Jag kanske ska inleda mitt inlägg med att tala om att jag jobbar som Linux-utvecklare och förutom mina älskade debianservrar på jobbet har jag också en Fedora-laptop som jag gillar väldigt mycket.

Då var det avklarat, raskt över till gnället:

Många talar vitt och brett, särsklit på forum, om hur fantastiskt Linux är, lika lättanvänt som OS X och med massor av gratis programvara. Allt är open source och alla användare håller varandra i handen och sjunger kumbaya. Jag undrar hur många av dessa förespråkare som verkligen använt Linux. Med använt menar jag inte att man har laddat hem tex ubuntu eller DSL och "testat lite".

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Det är rysligt svårt att få tag i kraftfulla program för att göra något vettigt med maskinen. De som de flesta är intresserade av, dvs surf/film/spel/foto/office funkar helt enkelt inte lika bra och smärtfritt. Ok då, surf funkar alldeles utmärkt och OpenOffice är väl rätt schysst men försök redigera bilder med "The Gimp". Aaarghh! Någon måste ha ansträngt sig för att göra ett så användarfientligt gränssnitt som möjligt!

Dessutom hamnar man förr eller senare i den sisten att man måste installera något från source eller kompilera om kärnan. Det är då som det roliga definitivt slutar för de flesta. Tro mig, en 4-timmars sejour med att kompilera om kärnan är inte vad du önskar när du kommer hem med någon ny pryl och upptäcker att stöd för denna saknas i din kernel. Urk...

Nä tacka vet jag att komma hem till macen. Det är så otroligt skönt att ha en dator som bara fungerar. Vi macanvändare glömmer ibland bort hur bortskämda vi är.

"OS X, när linuxuvecklaren själv får välja."
"9 av 10 linuxutvecklare föredrar OS X."

1
Bevaka tråden