Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Intel iMac blir dubbelt så snabb

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jämförelese

SPECint_rate & SPECfp_rate ... iMac Core Duo & iMac Core 2 Duo ...

CD = Core Duo
C2D = Core 2 Duo

SPECint_rate_base2000
Integer calculation (estimate)

iMac CD (int) - 32.6
iMac C2D (int) - 64.3

Speed bump 2x (1.97)

SPECfp_rate_base2000
Floating-point calculation (estimate)

iMac CD (fp) - 27.1
iMac C2D (fp) - 53.0

Speed bump 2x (1.95)

slutsats:
Den nya iMac med Intel Core 2 Duo kommer vara ungefär dubbelt så snabb som iMac Core Duo som i sin tur var ungefär dubbelt så snabb mot iMac G5

Vart kommer de siffrorna ifrån?

Är det bara jag men känns inte vissa likheter mellan PowerMac G5 & nya Dell XPS 700 med intel Core 2 Duo Extreme ed .... ? Är detta vad vi kan förvänta oss att nya Mac Pro Low-End kommer vara ???

se videon via länken ...

http://news.com.com/1606-2-6094368.html

Ursprungligen av Tussen69:

Är det bara jag men känns inte vissa likheter mellan PowerMac G5 & nya Dell XPS 700 med intel Core 2 Duo Extreme ed .... ? Är detta vad vi kan förvänta oss att nya Mac Pro Low-End kommer vara ???

se videon via länken ...

http://news.com.com/1606-2-6094368.html

Argh, min ögon blöder.

För övrigt är jag skeptiskt till att Apple sätter in CD2 i konsumentmaskinerna i det här läget. Det finns en viss risk att de blir Pro only för att motivera prisskillnaderna. Hoppas dock att jag har fel (eller kanske inte, för då blir min Macbook helt plötsligt "långsam").

Är också skeptisk till att iMacen får CD2 med en gång - bortsett från vid intel-switchen brukar iMac-linjen ligga ungefär en generation efter powermacarna processormässigt, och det får mig att undra vad de skulle peta in i den kommande proffsmacen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Är det bara jag som tycker att den där dellen ser ut som ett jordbruksredskap? Fast extrautrustad med bordellmässiga röda lampor då...

Ursprungligen av Samuel K:

Är också skeptisk till att iMacen får CD2 med en gång - bortsett från vid intel-switchen brukar iMac-linjen ligga ungefär en generation efter powermacarna processormässigt, och det får mig att undra vad de skulle peta in i den kommande proffsmacen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Är det bara jag som tycker att den där dellen ser ut som ett jordbruksredskap? Fast extrautrustad med bordellmässiga röda lampor då...

tycker mer det ser ut som luftinsuget på någon typ av stridsplans modell ...

Ursprungligen av Samuel K:

Är också skeptisk till att iMacen får CD2 med en gång - bortsett från vid intel-switchen brukar iMac-linjen ligga ungefär en generation efter powermacarna processormässigt, och det får mig att undra vad de skulle peta in i den kommande proffsmacen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Är det bara jag som tycker att den där dellen ser ut som ett jordbruksredskap? Fast extrautrustad med bordellmässiga röda lampor då...

Kommer inte "Mac Pro" att använda de nya Core-baserade Xeonprocessorerna då?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Kommer inte "Mac Pro" att använda de nya Core-baserade Xeonprocessorerna då?

Det lär vi veta om drygt en vecka.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 18:04

inte ens ventilationstrummorna i macgyver var så fula!!!
allvarligt talat, skall man eller ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-13 22:05
Ursprungligen av Samuel K:

Är också skeptisk till att iMacen får CD2 med en gång - bortsett från vid intel-switchen brukar iMac-linjen ligga ungefär en generation efter powermacarna processormässigt, och det får mig att undra vad de skulle peta in i den kommande proffsmacen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Är det bara jag som tycker att den där dellen ser ut som ett jordbruksredskap? Fast extrautrustad med bordellmässiga röda lampor då...

Billigaste conroen kostar ca 1800kr, varför skulle de inte sätta i en sådan (eller en meron)? Fortfarande rätt billig cpu.

Mac pron har ju två cpuer, xeonvarianten, mycket högre klockfrekvens och dubbelt så mycket cacheminne, räcker väl som skillnad? Plats för mycket mer minne och bättre grafikkort också.

Ursprungligen av Hagge:

Mac pron har ju två cpuer, xeonvarianten, mycket högre klockfrekvens och dubbelt så mycket cacheminne, räcker väl som skillnad? Plats för mycket mer minne och bättre grafikkort också.

Apple är givetvis medveten om att det finns en önskan om en enklare tower/SFF-modell. Frågan är då varför de inte har lanserat en sådan. Någon har tagit upp Cube som avskräckande exempel men det tycker jag är en dålig jämförelse eftersom Cube var en prestandamaskin med mycket begränsade expansionsmöjlighter men ett högt pris.

Jag ser två möjligheter varför det inte finns någon SFF-maskin i Apples sortiment:

1: Apple håller på ett kasst affärsbeslut och missbedömer marknaden. Det har hänt tidigare, händer just nu och kommer hända i framtiden.

2: Apple anser att en Mac Pro Mini (MPM) kommer ta stora andelar av Mac Pro:s marknad. Skälen till det är en handfull olika. En normal C2D och en Xeon presterar närmast identiskt under de flesta situationer. En C2D kan dock inte köras i dual-konfigurationer. Är det ett problem? Definitivt inte eftersom de flesta program större delen av tiden inte drar nytta av mer än en processorkärna och systemet som helhet sällan behöver fler än två. Det finns undantag men inte alltför många. Minnet till C2D är betydligt billigare än det FB-DIMM som Mac Pro kräver.

En MPM skulle förmodligen stödja 4GB minne, något som är tillräckligt för de flesta användare, nu och i flera år framåt. Det skulle alltså bli ett väldigt lockande alternativ för många av apples Powermac/Mac Pro-kunder.

Kommer Apple kunna utöka sina marknadsandelar med en MPM? Enligt en normal utbuds/efterfrågafunktion - ja. Hur mycket är givetvis omöjligt att sia om.

Kommer Apple kunna behålla det overhead på 5000-7000:- de idag har på en Mac Pro? Svårligen, generellt sett är vinsten/såld enhet alltid lägre i de lägre budgetsegmenten.

Pudelns kärna är alltså om Apple kommer kunna öka sina marknadsandelar tillräckligt mycket för att kompensera för den minskade vinsten/såld enhet. Eftersom de inte har släppt någon MPM kan vi anta att de förutser att det innebär minskad vinst.

Vad som är intressant här är också att det säger väldigt mycket om Apples tro på sin möjlighet att öka sina marknadsandelar. Marknaden har beslutat att en rimligt prissatt towermodellen är den bästa lösningen eftersom den kombinerar lågt pris med goda expensionsmöjlighter, stor valfrihet och icke att förglömma - den kan enkelt gömmas under skrivbordet och slipper då ta upp värdefull arbetsyta. Apple ser inte att de just nu har någon möjlighet att expandera in på den marknaden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-28 10:34

Fy fan, är det bara jag som tycker att den där maskinen ser ut att vara från tidigt 90-tal? Otroligt ful, hur bra den än är...

Ursprungligen av Brandon:

Fy fan, är det bara jag som tycker att den där maskinen ser ut att vara från tidigt 90-tal? Otroligt ful, hur bra den än är...

håller med dig till 100% .. jag pratade om specsen på maskinen ... och insidan .. lite .. typ..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-28 10:46

Det intressanta är fortfarande källan. Även klockfrekvensen vore intressant att veta.

Ursprungligen av Tussen69:

jämförelese

SPECint_rate & SPECfp_rate ... iMac Core Duo & iMac Core 2 Duo ...

CD = Core Duo
C2D = Core 2 Duo

SPECint_rate_base2000
Integer calculation (estimate)

iMac CD (int) - 32.6
iMac C2D (int) - 64.3

Speed bump 2x (1.97)

SPECfp_rate_base2000
Floating-point calculation (estimate)

iMac CD (fp) - 27.1
iMac C2D (fp) - 53.0

Speed bump 2x (1.95)

slutsats:
Den nya iMac med Intel Core 2 Duo kommer vara ungefär dubbelt så snabb som iMac Core Duo som i sin tur var ungefär dubbelt så snabb mot iMac G5

'

Lever du för kliniska testresultat eller?

En dator blir inte dubbelt så snabb för att ett kliniskt resultat visar det. Jag hoppas inte det finns nån människa på jorden som tror det.

iMac CD var inte dubbelt så snabb mot iMac G5 i verkligheten. Långt ifrån. I vissa fall var den till och med långsammare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 22:40

"One of the more striking features about this case is the red light on the front, there is also one at the back to"

Tillägg: Ser ut som sådana där funkiga 80-tals solglasögon

Dom där SPEC-siffrorna ser verkligen inte korrekta ut, Intel har alltid talat om prestandaförbättringar om cirka 20-40 procent för Core2, aldrig om några fördubblingar.

Saxat detta från SPEC.org.
En Core Duo på 2.16GHz spottar ur sig 1754 och 1580 poäng i CINT2000/CFP2000
En Core 2 Duo på 2.13GHz spottar ur sig 2193 och 2168 poäng i CINT2000/CFP2000

Visst är det imponerande förbättringar men knappast fördubblad prestanda. Core 2 Duo har också en TDP (thermal design point, dvs vad kylningen minst ska klara av) på 65W jämfört med 31W för Core Duo. Kom ihåg att Core Duo är ett chip anpassat för bärbara datorer där prestanda inte är lika viktigt som låg strömförbrukning.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-08-02 09:52
Ursprungligen av Hakro807:

Core 2 Duo har också en TDP (thermal design point, dvs vad kylningen minst ska klara av) på 65W jämfört med 31W för Core Duo. Kom ihåg att Core Duo är ett chip anpassat för bärbara datorer där prestanda inte är lika viktigt som låg strömförbrukning.

Ja, det var ju tur vi fick Intel-proppar i våra bärbara maccar så batteritiden kom ner på mer normala nivåer och värmeutveckling och fläktljud närmade sig PC-världen. Yay!
Nä, min MacBook (svart) är verkligen hopplöst het, bullrig i fläkten och inte imponerande snabb. Man får hoppas på att det går undan lite bättre när 10.5 kommer.

Ursprungligen av bollman:

Ja, det var ju tur vi fick Intel-proppar i våra bärbara maccar så batteritiden kom ner på mer normala nivåer och värmeutveckling och fläktljud närmade sig PC-världen. Yay!
Nä, min MacBook (svart) är verkligen hopplöst het, bullrig i fläkten och inte imponerande snabb. Man får hoppas på att det går undan lite bättre när 10.5 kommer.

Tja, Intel har faktiskt processorer som drar så lite som 5W och en Core Duo som bara tugger 15W isf för vanliga 30W.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-29 12:51

Köpte inte dell upp nått burkdesignarföretag? Fy fan vilket dåligt köp isf.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-29 15:33
Ursprungligen av pgjores:

Köpte inte dell upp nått burkdesignarföretag? Fy fan vilket dåligt köp isf.

Alienware

Som defenetivt inte var ett budgetföretag :X

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Som defenetivt inte var ett budgetföretag :X

Nej verkligen inte. De sålde snordyra "designade" speldatorer som innehöll senaste tekniken. Men om jag inte läst helt fel sålde de riktigt bra.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-29 19:24

Men usch! Och så lyste det givetvis i mörkret också... *suck* Men å andra sidan vänder de sig ju till gamers. Dvs flertalet tänkta kunder är i åldern 13-25 år (finns yngre och äldre, jag vet. Låt oss slippa "anti-generaliseringstjafs"). Då kanske det är tufft med den "designen"? Den ser ju farlig ut, så att säga. Propert och stilrent är man kanske inte intresserad av, när dödskallar och flames lockar mest.

Men shite vad bombad den ser ut iniuti!
Inte i näerheten av Apples byggen.

Jag skulle vilja se en iMac som man kunde uppgradera processor och grafikkort i. Då skulle det bli en bra gamingdator. (Det går ju visserligen att uppgradera processor till C2D, vilket någon har gjort på en Mac mini)

Varför är det så mycket gnäll på designen, inse att alla inte har samma smak eller prioriterar olika saker i sitt val av datorlåda. Och till skillnad mot Apples MDD behöver man förmodligen inte ha Dells dator i ett annat rum för att förhindra att grav tinnitus uppstår..

Det finns även skillnad mot saker som ser snygg ut på bild och som ser snygg ut i verkligheten, en design kan behöva växa på en i några dagar för att man ska kunna uppskatta den ordenligt.

  • Medlem
  • 2006-08-02 00:53

Hakro: Nej, förvisso. Men Vindtunneln MDD var ju förr i tiden. Och om de (isch!) röda plastflärparna ser ut sådär på film så kan de banne mig inte se bra ut i verkligheten. De böjer sig när han lägger fingret mot! Och betänk hur plast åldras och blir sprött.

En design som behöver finnas hos en några dagar innan man börjar gilla den kanske visar sig vara funktionell (vilket vi såg inuti att den inte heller var), men den är verkligen inte snygg.

(Har haft semester. Lustigt vad fort det gick att starta upp sin åsiktsmaskin.)

Ursprungligen av lufra:

Hakro: Nej, förvisso. Men Vindtunneln MDD var ju förr i tiden. Och om de (isch!) röda plastflärparna ser ut sådär på film så kan de banne mig inte se bra ut i verkligheten. De böjer sig när han lägger fingret mot! Och betänk hur plast åldras och blir sprött.

En design som behöver finnas hos en några dagar innan man börjar gilla den kanske visar sig vara funktionell (vilket vi såg inuti att den inte heller var), men den är verkligen inte snygg.

Jo, men MDD var ändock en vansinnigt kass design. Att plast ska åldras är nog ingenting att bekymra sig över om den används på en dator som står inomhus, förmodligen i ett väldigt mörk rum.. :-]

Att inte låta design växa på en är underligt tänkt eftersom design och funktion ska gå hand i hand och funktionen kan ta några dagar att uppskatta. Och då börjar man också uppskatta designen. En design som är snygg men som i efterhand visar sina begränsningar skulle iaf jag börja förakta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-02 01:20

Designen riktar sig till barn och tonåringar - det är ju uppenbart. Endast barn och tonåringar från dom lägre klasserna - framför allt i USA och Asien - kan tilltalas av detta. Alla andra kastar upp lunchen i konsensus.

Den kommer att sälja som smör. Nästan allt som är oerhört fult säljer som smör.

Bevaka tråden