Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor: avinstallera, safaribrister, drivrutiner

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör med Mac och en nära vän köpte också en Mac nyligen. Jag har dock lite saker jag måste reda ut:

Hur avinstallerar man drivrutiner och mjukvara i en Mac? Jag har använt Mac i många år, men aldrig behövt att göra det. Måste man göra allting sådant manuellt?

Hur kommer det sig att Mac egen webläsare safari inte har stöd för vissa internetsidor vilket gör att man måste ladda ner en sekundär webläsare?

Mac ska vara så framåt när det gäller ljud/bild, varför utvecklar inte vissa företag samma typ av drivrutin/mjukvara för Mac som det finns för PC då?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 12:30

Skriv tydliga rubriker. "Hjälp" är ingen bra rubrik.
Angående avinstallation, ja man måste göra det manuellt. Det vill säga dra aktuellt program eller drivrutin till Papperkorgen och tömma, hur skulle det annars gå till? Om du har använt Mac i många år så borde du känna till det.
Det finns ingen webbläsare som har stöd för _alla_ webbsidor, det är bra att ha en till, som till exempel Camino eller Firefox.
Vad är det för en företag inom ljud och bild som har mjukvaror som inte finns för Mac?
Det som finns för ljud och bild till Macen rockar röven av det mesta som finns för peze.

  • Medlem
  • 2006-08-12 13:00

Dela helst upp frågorna i enskilda trådar i passande forum, och sätt rubriker som beskriver problemet.
Välkommen till 99mac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 13:09
Ursprungligen av misterkeyboard:

Hur avinstallerar man drivrutiner och mjukvara i en Mac? Jag har använt Mac i många år, men aldrig behövt att göra det. Måste man göra allting sådant manuellt?

Ja, program drar du till papperskorgen, så är de borta. Undantaget är "tyngre" program, som oftast har ett avinstallationsprogram. Till skillnad från i Windows brukar det inte vara något problem att ha dem kvar.
Varför vill du avinstallera drivrutiner? Vilka? De tar ingen plats och gör ingen skada. Det där låter som Windows-tänk.

Ursprungligen av misterkeyboard:

Hur kommer det sig att Mac egen webläsare safari inte har stöd för vissa internetsidor vilket gör att man måste ladda ner en sekundär webläsare?

Bra fråga. Webläsarstrulet är ett av de största problem med OS X-plattformen som jag ser det. En läsare är snabb men funkar inte med alla sidor, en annan läsare funkar med det mesta men är långsam, en annan funkar med det mesta och är snabb förutom på sidor med mycket Flash-banners osv. Man blir trött. IE-only-sidor ska vi inte tala om.
På pluskontot måste man ändå säga att Safari följer standard rätt bra nuförtiden. Firefox är dock fortfarande bättre på JavaScript-hantering.

Ursprungligen av misterkeyboard:

Mac ska vara så framåt när det gäller ljud/bild, varför utvecklar inte vissa företag samma typ av drivrutin/mjukvara för Mac som det finns för PC då?

För att 95% kör Windows och typ 3% kör Mac. Såvida inte en väldigt mycket större andel av Mac-användarna än Windows-användarna köper programmet motsvarar det man tjänar inte utvecklingskostnaderna. Då är det strunt samma vilken plattform som "egentligen" är bättre.

Håller med Konrad och Baron om att du nog borde sätta vettiga rubriker om du vill ha vettiga svar.

Ursprungligen av misterkeyboard:

Hur kommer det sig att Mac egen webläsare safari inte har stöd för vissa internetsidor vilket gör att man måste ladda ner en sekundär webläsare?

Det är sidorna som inte har stöd för Safari. Jag har aldrig råkat ut för en sida som inte funkar i varken Safari eller Firefox och det kan alltid vara bra att ha en webbläsare i reserv, speciellt om man, som jag, gör egna hemsidor.

När jag använder min PC på jobbet är det minsann inte alltid som IE alltid funkar. Man måste alltid ha ytterligare en webläsare att testa med på PC också!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-12 19:10

Precis.

Njae, skälet till att jag inte känner till hur man avinstallerar saker i en Mac är därför att jag inte kunnat göra det innan. Studerat på gymnasiet och på högskolan och då var det datateknikerna som fick göra allt sådant.
Mer så att jag installerade en Scanner drivrutin och nu hittar jag den inte i datorn. Har sökt och letat igenom varenda mapp, finns inte? Det är väl ändå märkligt när det står att den har installerat drivrutinen?

Vilka sidor fungerar inte i IE?

De företag som inte utvecklar så mycket för Mac är Canon. Till skrivaren Canon i850 finns det bara en default drivrutin, man kan inte använda Canons egen proffs mjukvara som finns till PC. Det blir skitdåliga fotoutskrifter etcetera. Till Canons Canoscan lide30 finns det drivisar, men jag får dem inte att fungera till macen.
Obs, problemen med Canon finns i en annan diskussion, men jag ville bara svara på frågan eftersom den kom upp här.

Ursprungligen av misterkeyboard:

De företag som inte utvecklar så mycket för Mac är Canon. Till skrivaren Canon i850 finns det bara en default drivrutin, man kan inte använda Canons egen proffs mjukvara som finns till PC. Det blir skitdåliga fotoutskrifter etcetera. Till Canons Canoscan lide30 finns det drivisar, men jag får dem inte att fungera till macen.
Obs, problemen med Canon finns i en annan diskussion, men jag ville bara svara på frågan eftersom den kom upp här.

Det konstiga är när man pratar med Canon hävdar de att man officiellt stöder Mac OS X. I praktiken segar det dock innan drivrutinerna släpps till X:et.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-13 17:51
Ursprungligen av morgan_a:

Det konstiga är när man pratar med Canon hävdar de att man officiellt stöder Mac OS X. I praktiken segar det dock innan drivrutinerna släpps till X:et.

Och det är dåligt! Väntar på att det ska dyka upp drivrutiner för min canon laserfärgskrivare. Så därför kökpte jag en Nikon-kamera istället för en Canon

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-13 23:51

Använder man ett operativsystem med så liten marknadsandel som Mac OS X har i dagsläget så måste man helt enkelt forska lite innan man köper t.ex en scanner eller skrivare för att vara säker på att den kommer att fungera fullt ut. Man ser ofta formuleringar som "Windows 95, 98, ME, 2000, XP and MAC" på tillverkares hemsidor och olika webbutiker, ungefär som om det inte skulle finnas mer än en version av macens operativsystem.

I många fall finns det tredjepartsprogramvara. Varken min scanner, skrivare eller mobiltelefon har officiellt mac-stöd men alla fungerar fullt ut med hjälp av VueScan, Foomatic samt Ross Barkman's Nokia GPRS Scripts. Mina extraknappar på musen har jag ställt in med programmet USB Overdrive.

I andra fall behövs det inte ens drivrutiner. Min Canon digitalkamera har visserligen programvara för både Windows och Mac OS X Tiger, men det finns inte så stor orsak att bry sig eftersom den fungerar direkt i båda operativsystemen utan drivrutiner eller skilda program.

jag har en liten frågis...
köpte en MB och har presis instalerat själv WMP & MSN...stolt! hehe

nu så vet jag inte hur man får upp en ikon längst upp vid den högra kanten i skärmen, som då visar hur processorn arbetar. Har sett det på andra mac datorer.

Någon som vet??

MenuMeters heter programmet, sök på versiontracker.com och du skola finna

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 17:35

Om du har installerat den gamla windows media player så råder jag dig å det grövsta att slänga den och skaffa flip4mac istället.

Macversionen av Windows media player gör ingen glad.

1
Bevaka tråden