Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något som fixar bristerna i programmet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2006-08-13 13:24

Jag har använt iWeb ett tag nu och tycker i stort att det är ett bra program. Men det finns några saker som jag retar mig på. Kanske är det någon därute som kan hjälpa mig med detta?

1. Jag har 3 sajter med olika domän-namn. Finns det inget sätt att bara spara ett projekt åt gången i iWeb så jag slipper spara alla sajter varje gång?

2. Kan man inte på något sätt bara uppdatera den sidan man just ändrat på? (förutom metoden att veta det i huvudet och sen bara byta ut dessa sidor/bilder)

3. Finns det något sätt att publicera direkt till mitt webhotell utan att först publicera till en mapp och sedan använda ftp? (ungefär som med .mac-kontot fast för flera websajter)

4. Finns det något sätt att lägga till en gästbok till mina sajter?

5. hur får man RSS-funktionen att fungera med flera olika sajter?

6. Något annat kul som ni känner till om iWeb som jag kanske inte känner till??

Tacksam för all hjälp jag kan få om det annars mycker lättanvända programmet som till och med en amatör som jag kan använda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-13 15:45

Ber om ursäkt. Jag har inget direkt svar, men har läst en del inlägg om iWeb och trots att jag varit på väg att vädra mina synpunkter flera gånger, så har jag hållt mig. Tills nu (men det är alltså inte riktat mot dig, utan till iWeb-anväändare i allmänhet. Så ta inte illa upp, please).

Att göra webbsidor och webbplatser är i och för sig inte nån vetenskap. Men det är ganska komplicerat ändå. Kanske blir det bättre så småningom, men webben är ju inte mer än 15 år gammal, så man har inte hittat formen riktigt än.

Därför är det en massa olika parametrar man måste hålla reda på om man vill ha en sajt med olika funktioner och som ska fungera i alla moderna webbläsare. Det i sin tur kräver antingen att man har en IQ på 195, har memorerat alla miljoner variabler och handkodar allting. Eller så måste man använda ett program där lejonparten av alla kodvarianter redan finns. Det finns inget annat, tredje sätt.

iWeb är ett program som lurar användarna. Man ger sken av att vem som helst ska kunna klämma fram webbsidor lätt som en plätt. Och visst går det! Men dilemmat är att knappt någon nöjer sig med de ynkliga möjligheter som iWeb erbjuder. Man vill göra lite extragrejer här och där och utnyttja programmet på sådana sätt som t.ex. Conny. Och det är ju självklart att man vill. Men det klarar ju inte iWeb, utan lämnar användaren i sticket med en sajt som inte ens är halvfärdig.

Mormor kanske skulle gilla iWeb och tycka att det räcker till. Men en normal, halvgammal Mac-användare som är van att surfa på webben och har lite, lite ambitioner ska inte ens titta åt skiten. Skaffa ett RIKTIG webbprogram (Dreamweaver, GoLive, osv). Visst, det tar ett tag att lära sig, men det FINNS INGA genvägar om man vill göra bra webbsidor som funkar.

(Uj, va skönt det var att få ur sig det där).

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-13 17:11

Kunde omöjligt sagt det bättre själv.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2006-08-16 13:48

Ok, visst är det så. Jag kan väl bara dra parallellen med ljudproduktion (som jag är betydligt mer insatt i än webproduktion)) tex Garageband och Logic Pro (som jag använder). Men nog om detta. Om de nu lyckas göra ett programm som ger mig en blogg, kan publicera POD-radio och faktiskt gör så att puckade jag får ihop några sidor så kanske det inte är omöjligt att lägga till liknande funktioner.

Jag drar mig till minnes den tidiga eran av mp3-kodning/rippning etc. Alla jäkla oanvändbara program som ingen jävel förstod sig på. Sen kom SounJam (som sedemera köptes av Apple och blev iTunes). VIPS så kunde gemene man pula med egna bibliotek, bränna skivor etc. Strålande.

För mig är i alla fall iWeb otroligt bra. Nu slipper jag lära mig något jobbigt program (som jag egentligen inte har lust att lära mig) och jag slipper vara beroende av någon annan. Dessutom kostar det mig ganska lite tid och inga pengar. Perfekt för mig. I alla fall till 90%....

Så snääääääääääääääälla. Om det är någon som vet något om mina frågor ovan så kan ni väl hjälpa mig.

P.S. Ni kan förresten kolla in mina hemsnickrade sidor om ni vill. Visst, inte världsbäst men de fyller sin funktion i väntan på större budgetar och andras medverkan i HTML-kodningen. D.S.

www.connydepp.se
www.anotherband.se
www.conwel.se

1
Bevaka tråden