Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misslyckat försök med PPC-Linux

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Phu... har nu gett upp försöken med att halvt om halvt switcha till Linux, allt pg.a en viss irritation över att för ofta köpa ett nytt OSX eller en ny mac. Tanken kom sig av att jag inte tänker ha så stor brådska med att hänga på INTEL-trenden på macarna... OK, förr eller senare så är jag nog med även där. Men vad gör man under tiden med sina raskt åldrande macar - kan man hålla liv i dom lite längre även fast Apple knappast kommer att bry sig om oss med G3, G4 eller G5:or.

Tanken kom sig av att jag köpte mig en välvårdad iBook SE G3 - 466 MHz, handlade ett 512-minne till den. Sammalgat 3.000 kronor blev en dyr läropeng. Försökte installera följande PPC Linux-distar men se det ville sig inte.

Ubuntu
Kubuntu
Xbuntu
YDL
SuSe Linux
Fedora
Gentoo
Slackware

Men skam den som ger sig och snudd på alla av dessa varianter av Linux installerade hyffsat snabbt på min Powerbook G4 ( 1 GHz ). Fast nu är det så i mitt hem att jag vill ha Linux på min iMac 20", men trots tappra försök så ville inget av de olika Linux-varianterna låta sig installeras på iMacen.

Är nu tillbaka på ruta ETT, dvs alla 3 macarna har åter fått sin Tiger. Men tankarna på att bygga en PC som kör någon av Ubuntus varianter lever vidare, de gamla datorerna är för bra för att behöva stå ut med att Apple nog enbart lägger allt nytt krut på Intel-varianterana av OSX.

GoMiddag - Olle@mac

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 13:14

Har du försökt med senaste versionerna av Ubuntu, dvs. med 6.06?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-24 14:47

Vad exakt är det du har för problem? Jag kör ett flertal PPC-macar med Fedora i produktion, både FC4 och FC5 fungerar. Ibland kan man få trixa lite med partitioneringen av disken för att det ska funka men annars rullar det på hur bra som helst.

PPC är en underbar plattform att köra linux på, snabbt och fint

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 15:35

Vad fasen, Olle!
Släng hit ibooken, så installerar jag Ubuntu på den

Eller vad var det för problem?

/pelle

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Vad fasen, Olle!
Släng hit ibooken, så installerar jag Ubuntu på den Eller vad var det för problem?

Tack för omtanken, men iBooken får nu annat att göra, ibland går det lite fort. Den blir en liten hubb (?) där alla macar och pc i huset får ta sig ut. Egentligen trist nog beroende av att program & drivrutin för min printer, en HP PSC750 inte gillar att det finns 2 användare som vill försöka använda programmet - funkar 1 gång och sedan får det installeras om... nog om detta, iBooken gör nu bättre nytta ön att den leker lite med Linux. HP har dokumentering om hur man ska göra ifall man är fler användare än endast en, men deras resonemang håller inte änndå - felet finns där.

Allt blev istället så att jag som sagt vad provade många olika Linux varianter, och jo visst Ubuntu kändes mycket bra, trivdes också bra med SuSe men har valt att stanna upp om än tillfälligt för Fedora. Nu blev det som så att jag har både OSX och Fedora på 12" Powerbooken, ska behålla det och sedan testa Fedora 6 Core när den ser dagens ljus om ca: 2 månader, tyckte mig läsa någonstans att dom har gjort något som skulle göra att alla programmen på Fedora skulle bli 50% snabbare... synd att jag inte sparade länken.

Olle

En Mac med Tiger kommer att fungera exakt likadant om fem år som idag (sans hårdvarukrascher). Det är väl ingen som tvingar någon att uppgradera till Leopard, Ozelot, Kitten eller vad de nu skall heta?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 16:01

Den stora frågan är hur mycket av resten av världen som kommer fungera exakt likadant om fem år som idag (sans hårdvarukrascher).

Ifall du inte får in Linux på en Mac tror ja inte de blir så mycke lättare på PC, inget illa menat

Men som dom frågar innan, vars nånstsans tar det stopp?

Ursprungligen av Johan S:

Ifall du inte får in Linux på en Mac tror ja inte de blir så mycke lättare på PC, inget illa menat Men som dom frågar innan, vars nånstsans tar det stopp?

Jonas, jag är inte direkt orolig för att jag inte skulle klara av detta ifall det skulle bli aktuellt. Jag tror att det tog stop via att iBooken hade ett firmware som inte var det rätta, fast jag kan ha fel - gick ju smidigt att installera alla andra Linux-varianter på Powerbooken. Hur som så har nu iBooken fått akutare uppgifter så där kommer det ändå inte att få bli något Linux.

Det jag kan ha gjort fel på iBooken var att jag ENBART gjorde en tom partition i HFS+ som de olika distarna ogillade. På Powerbooken gjorde jag en egen 12GB HFS+ för OSX - SAMT en 18GB "Ledigt utrymme" för Fedora. Först efter att jag installerat Fedora som tog "största lediga utrymme" och skapade vad den behövde /root/boot/swap/home eller vad dom nu kan tänkas heta så installerade jag OSX på sin då tomma partition. Då fungerade det alldeles utmärkt.

Tack till alla er som orkade lyssna... nu går livet vidare..

Olle

1
Bevaka tråden