Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket CRM-system använder ni?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att starta upp ett lite företag och ska välja vilket CRM-system som ska användas.

Det som verkar bäst hittils är SugarCRM.

Någon som har testat det och har några synpunkter?

Vilket system kör ni? Eller använder ni Mail.app och iCal?

Har hört bra saker om Suger CRM men har ingen erfarenhet av det. För kommunikation och kollaboration tror jag du ska ta en noga titt på Google Apps.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-30 11:20

om det är ett litet företag räcker oftast papper och penna/whiteboard kompletterat med ical. onödigt att lägga pengar på crm-system i startskedet imho.

Kevlar, programmet är gratis så det handlar väl mest om ifall man tycker det blir för mycket administration eller om det är värt lite extra arbete, vilket jag alltså tycker att det är.

Vi använder Writely och några andra av Googles program sedan tidigare, men för CRM så känns ändå det här snäppet bättre. Mailen och webbsidan tänkte jag lägga in i "Apps for Your Domain" åtminstone för att testa någon vecka innan def beslut ska fattas.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 20:26

För några år sedan använde jag Daylite http://www.marketcircle.com/ till allt i CRM hantering. Väldigt bra tycker jag även om det tog en stund att lära sig utnyttja det fullt ut. Rak licensmodell dessutom $189/användare rakt av. Open Base följer med som databas-server. Fler funktioner och bättre synkronisering med iCal och Mail idag.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 20:27

CRM =Customer Relation Management

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-30 20:20

Kanske en dum fråga ... men vad betyder ”CRM”?

Jag googlade frågan och fann denna, men det gav inte så mycket, som ni kan se.

  • Medlem
  • 2006-08-30 20:38

Jag har kört SugarCRM i vårt företag det senaste året.
Vi är knappt tio användare och utnyttjar endast en bråkdel av funktionerna. Vi arbeter främst med affärsutveckling och har en begränsad kundgrupp, så i systemet ligger ca 100 företag. Vi använder Sugar för att följa och samla information och kontakter med varje företag. (Vi använder det inte som ett verktyg för att piska våra säljare)

En snabb recension:
+ Mycket aktiv utveckling, både från Sugar själva och olika plugin-utvecklare
+ Tämligen anpassningsbart tex:

* Visa/Dölja funktioner
* Egna fälttyper
* Anpassa formulär efter behov
* "Egna funktioner", kallas Portal i Sugar. Vi kör en Wordpress-blog för omvärldsbevakning inne i Sugar.

+ Kräver inget konstigt utöver LAMP. Vi kör på ett vanligt webhotell över SSL.
+ Web-baserat så även Windowsmuppar kan vara med.

- Något omständig installation med skrivrättigheter för webservern på olika filer och kataloger.
- Lite pill i PHP för att tex få till svensk valuta. Ännu mer pill i PHP för att fixa svensk valuta i grafer
- Riskfyllt att uppgradera. Efter uppgradering tappade vi alla egna fält. Inte bra, så vi har faktiskt stannat på samma version i nästan ett år.
- Anpassningen av formulär är något buggig (fält dyker inte upp som de ska).
- Inga, eller begränsade, rapporter för utskrift.
- Vill man ha ut max och anpassa systemet helt efter sina önskemål krävs en hel del tid i Sugars forum och PHP-kodning.

På det hela så funkar det för våra behov, men vi kommer att investera i ett kommersiellt system då vi nu växer och inte hinner sysadmina längre. PM'a mig om du vill ha mer detaljer.

1
Bevaka tråden