Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 går inte att installera på PM G4 med iBook-skivor?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-31 15:25

Ska fixa en journalists krashade Power Mac G4 hårddsik. Köpte en ny Maxtor 200GB eftersom den gamla verkade helt rökt. Har bara några iBook installationsskivor med 10.3.4. Partionera och sånt går bra. Sen börjar jag installera men den vill inte. Den säger "Går ej att installera på denna dator - Starta om". Alldeles innan den är klar säger den det.
Det kan väl inte vara att det är iBook-skivor?
Nåt grövre hårdvarufel?
Har kört PMn via FW och min PB-HD. Funkade fint.
SKivverktyg säger att den nya HDn är fit-4-fight.
Lite panik eftersom tidningen har ju deadlines och sånt.

  • Medlem
  • 2006-08-31 15:30

Det beror på att det är iBook-skivor.

Ursprungligen av c5j:

Ska fixa en journalists krashade Power Mac G4 hårddsik. Köpte en ny Maxtor 200GB eftersom den gamla verkade helt rökt. Har bara några iBook installationsskivor med 10.3.4. Partionera och sånt går bra. Sen börjar jag installera men den vill inte. Den säger "Går ej att installera på denna dator - Starta om". Alldeles innan den är klar säger den det.
Det kan väl inte vara att det är iBook-skivor?
Nåt grövre hårdvarufel?
Har kört PMn via FW och min PB-HD. Funkade fint.
SKivverktyg säger att den nya HDn är fit-4-fight.
Lite panik eftersom tidningen har ju deadlines och sånt.

Jag installerade Powerbookversionen av Tiger på en PM G5 genom att ansluta G5:an till PB'n som vore den en FW-disk. Då gick det fint. När man sedan startar PowerMacen så tycker den att den är en powerbook. Det tycker den ända tills dess du kört programuppdateraren ett varv eller två.

/David

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-31 17:28

Fixade det genom att installera Tiger via min PB och PMn kopplade som FW-disk. Puh!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-31 18:47
Ursprungligen av c5j:

Fixade det genom att installera Tiger via min PB och PMn kopplade som FW-disk. Puh!

Satte in Tiger = 10.4.0

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-31 18:22

Men nu kan jag inte installera 10.4.7 på den... Vare sig med Software update eller nerladdningsbara .dmg. Det är en dual G4.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 10:39
Ursprungligen av c5j:

Men nu kan jag inte installera 10.4.7 på den... Vare sig med Software update eller nerladdningsbara .dmg. Det är en dual G4.

Ingen som vet varför? Asså 10.4.0 till 10.4.7?
Ren installation.

Kan tyvärr inte erbjuda någon hjälp angående varför det inte går att uppdatera till 10.4.7.

Men jag måste påpeka att det är piratkopiering att använda din Tiger-skiva eller installationsskivor från en annan dator.

Så den enklaste (och lagliga) metoden om du vill ha Tiger på den där dual-G4:an är att gå ut och köpa en Tiger till den datorn. Och då kommer det säkert också att fungera att uppdatera till 10.4.7.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 11:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan tyvärr inte erbjuda någon hjälp angående varför det inte går att uppdatera till 10.4.7.

Men jag måste påpeka att det är piratkopiering att använda din Tiger-skiva eller installationsskivor från en annan dator.

Så den enklaste (och lagliga) metoden om du vill ha Tiger på den där dual-G4:an är att gå ut och köpa en Tiger till den datorn. Och då kommer det säkert också att fungera att uppdatera till 10.4.7.

Förstår givetvis att det är piratkopiering att installera utan att äga orginalskivan, men vill testa om det är mjukvarurelaterat fel eller hårdvarurelaterat.

Är ganska säker på att det är mjukvarurelaterat. Svårt att tänka mig att något hårdvarurelaterat skulle orsaka att den inte vill uppdatera.

  • Medlem
  • 2006-08-31 18:41

Du kan inte gå från 10.3 till 10.4 utan nya skivor. Det är ett nytt system och kostar nya pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 18:14

Kanske den inte klarar av att göra det stora hoppet från 10.4.0 till 10.4.7?

Ursprungligen av c5j:

Kanske den inte klarar av att göra det stora hoppet från 10.4.0 till 10.4.7?

Det ska inte vara några problem, under förutsättning att det är "Combo"-versionen av 10.4.7-uppdateringen man har laddat ner. Den kan uppdatera alla versioner av 10.4. Men den "vanliga" 10.4.7-uppdateringen kräver att man redan har 10.4.6 installerat.

Länk till "combo"-uppdateringen (för PowerPC): http://www.apple.com/support/downloads/macosxupdate1047comboppc.html

  • Medlem
  • 2006-09-08 18:34

Nu verkar dety inet längre som att det kraschade datorn är i så aktut behov av ett nytt system. Den journalist som ska använda datorn får väl ta den till sin IT-avdelning om journalisten jobbar på ett företag, eller plocka fram sina egna skivor om det är en frilansare. Om 10.4 fanns i datorn innan den havererade finns det väl (?) originalskivor nånstans?!
Det är som sagt avtalsbrott det är fråga om om man använder skivor som inte hör till rätt maskin.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 18:38
Ursprungligen av Baron:

Nu verkar dety inet längre som att det kraschade datorn är i så aktut behov av ett nytt system. ....

Jag är mycket medveten om att det är avtalsbrott osv osv. Det jag vill göra är att installera senaste versionen för att se om krasherna är mjukvarurelaterade INNAN jag ber dem köpa Tiger-licens osv. Om problemen är hårdvarurelaterade så måste jag be dem att köpa ny dator och då följer ju senaste versionen av OSX med ändå. Då skulle den första Tiger-licensen vara lite waste of pengar. Nu har den som sagt krashat igen, trots ny hårddisk, men det vara 10.4.0 på den och jag hoppas att 10.4.7 löser ev. problem. Kanske den slutar krocka med annan installerad mjukvara osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 18:34

Jo det är den rackaren som jag prövat med både via SW Update (den känner ju av att det bara är 10.4.0) och nedladdad .dmg. Men ingen lycka.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 18:40

Förresten är det jag (tydligen) som är IT-avdelningen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 18:44

En annan grej är kanske att datorn inte kan hantera diskar som är större än 128 GB. Äldre G4:or kan inte det. Hur stor står det att den är i Skivverktyg?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 10:30
Ursprungligen av Konrad:

En annan grej är kanske att datorn inte kan hantera diskar som är större än 128 GB. Äldre G4:or kan inte det. Hur stor står det att den är i Skivverktyg?

Nä, det verkar inte vara några problem. Den disk som var orginal var ca 140 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 14:11

Var kan jag hitta 10.4.3 uppdateringen? Dvs från 10.4.0 -> 10.4.3.

Ursprungligen av c5j:

Var kan jag hitta 10.4.3 uppdateringen? Dvs från 10.4.0 -> 10.4.3.

På Apples hemsida, kanske?

www.apple.se --> Support --> Hämta filer --> Skriv "10.4.3" i sök-rutan --> Tryck enter

http://www.apple.com/support/downloads/macosxupdate1043combo.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 10:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På Apples hemsida, kanske?

www.apple.se --> Support --> Hämta filer --> Skriv "10.4.3" i sök-rutan --> Tryck enter

http://www.apple.com/support/downloads/macosxupdate1043combo.html

Ok! Installerade denna 10.4.3 uppdatering. Men under uppdateringen så fryser hela datorn pga nåt annat (ev. PS eller WMP eller likn) så jag måste hårdboota datorn. Efter det så fryser den direkt man kommit in i Findern. Eller snarare efter ett par sekunder. Vad kan det bero på? Version Cue CS2 (har tagit bort den via FW)? ORKAR inte installera om den igen...:(

Jo laddade ner 10.4.7 combon och installerade den via FW, men det händer samma sak iaf...

Har kört Discwarrior men det hjälpte inte. Givetvis har jag kört rep rättigheter m.m. Även lite TechTool-tester.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 14:08

Hmm tack. Lite vääääl enkelt. Kan ingen komma med en svårare lösning?

Vill ha en sån här förresten:
http://red.com/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-23 10:17

Tja, datorn är nog paj helt enkelt?

1
Bevaka tråden