Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retro-poll: Vilken utav dessa spelkonsoller var/är den bästa?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tar inte med alla konsoller, utan väljer dessa 4 för att få en uppfattning om vilken som skapat mest glädje Med bäst menar jag alltså bara din högst personliga uppfattning och inte bäst prestanda med antal kilobyte i minne t.ex.

Saknar Amiga 500.

Jo jag med i ärlighetens namn men eftersom jag tog med C64 så ville jag inte överrepresentera Commodore. Då skulle jag lixom vara tvungen att ta med senare Ataris och Nintendos också...men jag håller med Amigan kan vara den bästa spelkonsollen. Jag funderade på att göra en ny undersökning senare där jag tar med lite nyare konsoller/datorer...

Atari 2600 helt jakla klart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 14:55

Borde man inte hålla isär hemdatorer och spelkonsoller? Jag tycker att det är meningslöst att jämföra dem då de tillverkades i olika syfte.

Av de spelkonsoller du listat röstar jag på Atari 2600.

Ursprungligen av marf:

Borde man inte hålla isär hemdatorer och spelkonsoller? Jag tycker att det är meningslöst att jämföra dem då de tillverkades i olika syfte.

Av de spelkonsoller du listat röstar jag på Atari 2600.

De har alla ett gemensamt syfte, spel. Det är det jag är ute efter...

Om den var bäst vet jag inte men ack så många timmar man satt med SummerGames och WinterGames på C64:an. Epyx alla spel regerade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Epyx

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-07 15:33

C64an var min första egna dator som jag fick vid tidig ålder, Den har satt sina djupa spår.
När jag har musiken till Wizball eller Outrun får jag fortfarande rysningar...
Även spel som Last Ninja 2 och diverse annat.

Så jag röstar med hela mitt hjärta på C64an...

Finns det några av dessa klassiker som Flash-spel idag?

Här finns Rick Dangerous från Amigan. Fattar inte hur man får ett spel att köras i Flash, för det är exakt samma som originalet. Men kul är det.
http://rdfhost.free.fr/

C64 var stark, Amigan också. Men spel var inte hela syftet med någon av dem. Det blev det säljande argumentet, men framför allt Amigan var ju så mycket mer.

En "spelkonsol" är någonting annat, det är en sluten plattform som du bara kan spela på.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

C64 var stark, Amigan också. Men spel var inte hela syftet med någon av dem. Det blev det säljande argumentet, men framför allt Amigan var ju så mycket mer.

En "spelkonsol" är någonting annat, det är en sluten plattform som du bara kan spela på.

Kanske inte huvudsyftet men som jag sagt tidigare och upprepar igen så har alla en gemensam nämnare; spel. Spel var alltså åtminstone att av "syftena" med alla dessa konsoller/datorer. Inte heller var det ett litet säljargument, som ingick som argument för C64:an som sagt...Omröstningen handlar som sagt inte om det är en konsoll eller en dator, utan vilken som givit just dig som användare mest glädje...

Senast redigerat 2006-09-08 12:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 23:05
Ursprungligen av iigloo:

Apple Pippin!
Hahaha

Ja, det var tidernas miss. Den var väl inte så dålig egentligen, men vilken kass timing (precis när 3dfx kom), och ingen satsning på att sälja på alla spel som redan fanns. Egentligen hade den ju kunnat vara kanon, som Marathon-konsolen.

1
Bevaka tråden