Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DivX 4.11 för Mac

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har en alphaversion av DivX för Mac släppts. Kolla in fullständig text på DivX.com.

Ladda hem och testa !

/hegge

  • Oregistrerad
  • 2001-12-12 15:54

Har nu provat, dock i OS9, och bilden fungerade bra, men om ljudet var i mp3-format så var det bara tyst. Jag kommer att forsätta köra divosx, då det fungerar klockrent (måste visserligen köra filmen genom avi2mov först men men).

Hur använder man tillägget? droppar det i tilläggs mappen och kör QT eller DivX player?[/LIST]

  • Oregistrerad
  • 2001-12-12 16:39

dropade bara tillägget i tilläggsmappen och körde via QT-player. Skulle man inte göra så? Första filmen man spelade dök det upp en kryptisk ruta om pre-processing, där valde jag 4. Tilläggas bör att jag kör G4. Koden var bara optimerad till 60% för G4 medans 90% för G3. Så det vore roligt att höra något från någon med G3 också.

Läs readme-filen som följer med, där finns instruktioner för både OSX och OS9.

Vad gäller ljudet så kan man ju slå två flugor i en smäll, dvs kör med divx.jamby.net´s avi2mov för att göra en Qt-fil. Sedan använder man det andra DivX codecet (från DivX.com) för att se filmen.

En lite långsökt lösning, men det funkar. Synd bara att det inte funkar i OS9, för avi2mov funkar väl inte där ?

/hegge

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-12 19:22

Ger denna nya divx codec bättre bild än divosx? Vad är annars meningen med att använda den (i OS X)?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-12 21:10

Nej verkligen inte, bilden man får med divxosx är mycket bättre, sitter man i OSX så anser jag att DivX 4.11 inte är ett alternativ

DIVOSX bättre?
nah!
bilden och frameraten är mycket bättre på den nya.
men jag har jo bara 10.0.4 ännu!
ffmpeg.component har inget i .0.4 att göra. Klarade inte ens att hålla fin framerate i standard-upplösningen, mens DivX 4.11 alpha kör på som fan oxo om jag resizar bilden til 1280xXXX.

Tycker också att DivX 4.11 funkar bättre än DivOSX, har dock märkt lite rutmönster då jag kolla på Warcraft-klippen på Divx.com. Men det är väl bara att skicka in en bug-rapport till dom ...

Om man hjälper dom med testningen så resulterad det ju i bättre nya versioner ...

/hegge

DIVOSX bättre? nah!
bilden och frameraten är mycket bättre på den nya. men jag har jo bara 10.0.4 ännu!
ffmpeg.component har inget i .0.4 att göra

Har du missat systemkraven för DivOSX?
"At least MacOSX version 10.1 and a G3/400 are required for decent playback."

Jag får bättre bildkvalitet med DivOSX, jämfört med DivX 4.11, på de filmer jag testat.
Frameraten märker jag ingen skillnad på. Där rullar det på bra med både DivOSX och DivX 4.11.

[ 13-12-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

när jag försöker "predecode Audio" så får jag ett -39 fel out och diskspace, fasten jag absolut inte har det. vet någon vad detta beror på?
9.2.2 ibook 500, 384 ram

  • Oregistrerad
  • 2001-12-15 17:06

Kanske det börjar vara dax att Apple implementerar divx i QT? Skriv på du också, för MS-avi implementation i QT.
http://www.PetitionOnline.com/qtavi/petition.html

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-15 18:07

Apple har sagt att dom ska implementera mpeg4 i QT, det var ett tag sedan jag hörde något om hur det gick, men det såg ok ut då.

Divx är stort sett iso-mpeg4 numera, och IMHO vore en bättre petition än att få QT att implementera bättre avi stöd (som iofs inte är en dum ide) vore att få divxkodarna att skapa riktiga .mp4 filer.

>> vore att få divxkodarna att skapa riktiga .mp4 filer.

Problemet är väl alla filmer som redan finns där ute. De ska ju också gå att spela upp.
Då behövs fullständigt stöd för avi också !

Sedan är det problemet med program för att skapa mpeg4. Finns det några bra ute idag ? Quicktime kanske, men det går inte riktigt att jämföra med de program som är vanliga vid framställning av DivX-filmer (Virtualdub, Nandub, dvd2avi osv ...). Det kommer säkert verktyg för detta, men det tar sin tid.

DivX har redan (eller är på väg) fått samma kult-stämpel som mp3 fick för ett par år sedan. DivX har sina nackdelar, men har ändå visat sig vara det mest spridda.

Frågan är om Windows Media Player för windows kommer att få stöd för mpeg4 ? Man kan ju inte kräva att de ska behöva ladda ner en annan spelare för ett standardformat, jmf om vi macanvändare skulle behöva använda nåt annat än QT. Standarder är till för att följas !!!

/hegge

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-15 19:46

Jag tror det går snabbare att implementera mp4stöd i DivX kodarna än att få Apple att ändra avistödet.. Apples QuickTime avdelning sitter på en realtivt liten budget, ganska lite folk och mkt lite tid.

MS kommer inte kunna stå på sidan utan att stödja mpeg4, det är en satt standard på ställen som dom inte har något att säga till om på, men som dom vill in på..

Det vi väntar på nu är att skaparna av DivX codecs ska implementera stödet (som jag förstår varför dom inte gjort än, det är ganska kråligt)..

Som jag förstår det så är DivX redan mpeg-4 kompatibel enligt "simple profile".

från divxnetworks.com:

Our flagship product, the MPEG-4 compliant DivX video compression technology provides significant competitive advantages over competing technologies. Fully compliant with MPEG-4 Simple profile specification. Supports integration into any file format.

Problemet ligger inte i första hand i kodaren, utan i filformatet mp4 som bygger på .mov. Det handlar med andra ord att skriva plugin till resp. mediaspelare så att de kan öppna mp4 filer. QT bör kunna göra detta utan större problem eftersom formaten är snarlika ... Men WMP har inte så bra stöd för detta.

Har verkligen QT avdelningen ont om pengar ?
Då är det väl dags för Steve att öppna plånboken, för det finns ju pengar i den. Inte konstigt om QT har tappat marknadsandelar när man har snålat in.

Sen är det väl frågan om ljudformatet. Tror inte att det är mp3 som är aktuellt, eller ?

/hegge

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-16 00:02

Ah, står det vem dom testat kompabilitet med? Det sista jag hörde så var det bara några delar dom inte var standardiserade, men att det inte skulle ta speciellt lång tid innan dom är klara att börja testa interoperabiliteten. Jag ska nog ta en titt på det..

Det ironiska är att tills Apple släpper internt stöd för .mp4 så är det ganska bökigt att använda .mp4 pga att man är tvungen att hålla sig till Import/Export.. =/

Det verkar som om i MPEG4IP projektet så har dom tänkt skriva ett opensource bibliotek som borde hjälpa implementationen i spelare..

På förra årets QTLive konferans så svarade dom på frågan om dom kunde ta bort den där jobbiga "Köp QT Pro" bannern med att det var QT gruppens ena inkomstkälla och när vi tjatat på dom för att dom brode implementera x, y och z så säger dom alltid att dom har fullt upp ganska lång tid framöver och inga anställningar på g.

Ljudformatet? Menar du hur det ska paketeras (.mp4) eller vad det kommer bli i mpeg4 (aac)?

[ 16-12-2001: Meddelandet ändrat av: kent ]

>>Ah, står det vem dom testat kompabilitet med?

Ingen aning faktiskt. Kolla på divx.com och se om du hittar något där ...

Det jag undrade om ljudet var vilken kodare som är vald som standard, men det är väl AAC precis som du skriver ?

/hegge

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-16 17:30
Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Ingen aning faktiskt. Kolla på divx.com och se om du hittar något där ...

Det jag undrade om ljudet var vilken kodare som är vald som standard, men det är väl AAC precis som du skriver ?

Jag hittade ingen info om kompabilitet, men jag har skickat en fråga så vi får se vad dom säger..

AAC är den ljudkodecen som gäller i mpeg4. Den ska vara rätt bra, men jag har inte lyssnat på den själv, så jag vet inte..

  • Oregistrerad
  • 2001-12-17 16:29

Ni som kör i 9an kan ju använda DivX Player b10 för att konventera .avi till .mov så att ljudet fungerar. Jag hade väntat mig mera positiva reaktioner.. är ni inte glada att det går att spela upp DivX i 9an?? DivX player var ju aldrig någor alternativ. Eller har alla redan OS X och struntar därmed att det nu går att spela i 9an..? Jag hoppas på att Apple fixar så att man kan spela upp mp3 filer i .avi filmer tills nästa release av QT, då skulle vi slippa allt tjafs med att konventera hit o dit..

"Jag hade väntat mig mera positiva reaktioner.. är ni inte glada att det går att spela upp DivX i 9an??"

men det går ju knappt alls, det är därför man inte är glad. mina filmer hackar, i alt från min ibook till vår 500mhz MP. Codec drar inte tillräcklig med nytt av g3/g4 under 9:an ännu.

eller finns det folk därute som kan spela i 9:an och på allvar är nöjda?då blir jag nyfiken på just era conf. Själv har jag duplicerat en profil av grundläggande 9.2.2. och byggt på med bara precis de tilläggen som behövs. ingen skillnad.

en PIII 500mhz spelar upp filmerna utmärkt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-17 21:53

Det är toppen att DivX äntligen börjar funka för 9:an. Nu kan jag klippa, klistra och konvertera DivX utan att behöva gå omvägen via PC!

Apropå, MPEG4 läs nya intervjun med quicktimechefen på www.creativemac.com

Quicktime 6 kommer att sopa mattan med real och mediaplayer...

Jag har kört DivX i 9an i QuickTimePlayer utan DivXplayer i et halvt år nu! 2 extensions: MPEG4 och MPEG4-DIVX
DivX-filmarna behandlas med DivX-player och et prog kallad "MPEG4 Avi/Asf FourCC 1.1.1". Fungerar som snus, men 4.11 alpha fungerar bättre

[ 17-12-2001: Meddelandet ändrat av: Zapchud ]

spännande, då går det alltså.

vilken quicktime version? var hittar jag MPEG4 Avi/Asf FourCC 1.1.1? fanns inte på versiontracker.

BTW

du får gärna skicka mig dina två mpeg extensions
om du vill: [email protected]

Varför?
DivX 4.11 alpha fungerar ju mycket bättre.

1
Bevaka tråden