Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Excel?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Officepaketet kostar sina slantar, och Apples textredigerare tycker jag fungerar utmärkt.

Däremot saknar jag ett kalkyleringsprogram som Excel.. finns det något gratis alt billigare alternativ till Excel?

Ursprungligen av Hagelin:

Jag har, precis som trådskaparen, letat efter något som kan ersätta Excel. Tyvärr är OpenOffice Calc samma sak som Excel. Det vill säga att symboler och ikoner är lika fula, otydliga och är jobbigt att använda.

danke. ska kolla det.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-09-21 19:16

Prova Tables... Påminner en del om iWork suiten två program, Keynote och Pages.

http://www.x-tables.eu/more/overview.html

Ursprungligen av jfd:

Prova Tables... Påminner en del om iWork suiten två program, Keynote och Pages.

http://www.x-tables.eu/more/overview.html

Tables verkar klockrent. Det ska testas!

Google Spreadsheets är dock inget alternativ på grund av att man måste vara uppkopplad för att använda applikationen.

Mariner Calc

Kostar ett par hundringar, men gratis att ta ner och prova, jag köpte det och har varit väldigt nöjd, men sen beror ju allt lite på vilka krav man har.

http://www.marinersoftware.com/

Mvh
"Gusten"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-21 22:21

Fungerar 'Access' på Mac?

Ursprungligen av bossep:

Fungerar 'Access' på Mac?

Nej, då måste du köra Windows.

Däremot finns liknande program som t ex FileMaker Pro.

I samband med Apples iWork har det spekulerats hit och dit om ett ev Apple Tables. Jag vet inte hur länge det faktiskt funnits ett sådant program men anar man någon här som vill bli uppköpt och tjäna lite kosing, eller? Gränsnittet skulle passa rakt av i iWorks. Bara att köpa loss för Apple.

Tables 1.0

.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 03:35

anledningen till att mac aldrig kan vinna kontorsmarknaden är just att excel fungerar dåligt på mac samt att det inte finns någon mac.version av access.

hur svårt kan det vara att fixa detta egentligen??

Apple Works funkar väl fortfarande?

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig något annat än Excel, som med alla sina brister ändå är det överlägset bästa kalkylprogrammet men Apple Works duger kanske för ändamålet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 09:33

AppleWorks finns tyvärr inte att köpa längre, men om du redan äger en version av AppleWorks 6 fungerar det naturligtvis utmärkt via Rosetta på Intelbaserade Macar. Annars är MS Office 2004 för hemanvändare, studenter och lärare inte alltför dyrt (ca 1 244 kr). Det är svårt att ersätta Excel faktiskt.

Ursprungligen av Mondo:

AppleWorks finns tyvärr inte att köpa längre, men om du redan äger en version av AppleWorks 6 fungerar det naturligtvis utmärkt via Rosetta på Intelbaserade Macar.

En liten luring finns dock. Om installationsfilen man har för AppleWorks enbart är för Mac OS 9 (dvs kräver Classic i Mac OS X) kan man inte installera det på sin Intel-mac rakt av. Classic stöds inte på en Intel-mac.

Apple Store säljer fortfarande AppleWorks 6.2.9 för 950 kronor. Steget upp till Microsoft Office är inte särskilt stort prismässigt. Dessutom är AppleWorks inte fått någon uppdatering sedan 2004 och det kommer troligen inte att komma fler.

1
Bevaka tråden