Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrota Dashboard!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-03 10:03

Nu har jag tröttnat på Dashboard. Jag har stängt av skiten och kör med Yahoos Konfabulator istället.
Dashboard slöar ner datorn och Widgetarna visas bara om jag drar pekaren åt ett visst håll och väntar och väntar på att de ska uppdateras.
Med Yahoos Konfabulator kan jag ha de Widgetar på skrivbordet hela tiden som jag vill se.
Just nu har jag haft Flight Tracker ( en riktig skitwidget-när planet från Göteborg landade i Bryssel var det grafisk strax över Kungsbacka) och EuroLightning för att kolla åskan i närheten, just nu utanför Løkken.
Dashboard verkar slöa ner datorn bara programmet är i gång medan Yahoo bara slöar ner om jag har hela skärmen fylld av Widgetar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-03 10:15

LOL!
Trodde jag var den enda sura gubbstrutten här! Kull att det finns fler.
Jo, jag stängde av Dashboard efter en dag och använder Konfabulator (version före Yahoo) för vädret och en klocka med 6 olika tidzoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-03 15:33
Ursprungligen av Danne V:

LOL!
Trodde jag var den enda sura gubbstrutten här! Kull att det finns fler.
Jo, jag stängde av Dashboard efter en dag och använder Konfabulator (version före Yahoo) för vädret och en klocka med 6 olika tidzoner.

Konfabulator löser inte problemet som Dashboard gör. Grejen med konfabulator är att dina widgets är i vägen för dig hela tiden. Med Dashboard slipper du se widgetarna när du inte behöver dem men de är ändå inte mer än en sekund borta. Det är genialiskt i sin enkelhet. Om du stängde av det efter en dag så tror jag inte att du gett det en riktig chans

Jag har en massa fina widgets som jag inte vill vara utan, Tv-tablåer, flygväder, valutakonverterare, kalender, elitserietabell, postit-lappar, gmail-notifier, kalkylator, att göra-listor mm. Jag törs knappt tänka på hur fullt det skulle vara på min stackars 20"-skärm om inte dashboard fanns. Nä för fan, Dashboard är genialiskt och är tillsammans med exposé en funktion som har förändrat sättet jag arbetar på och som jag genuint saknar när jag sitter vid en maskin där den inte finns.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-03 21:43
Ursprungligen av rhesus:

Konfabulator löser inte problemet som Dashboard gör. Grejen med konfabulator är att dina widgets är i vägen för dig hela tiden. Med Dashboard slipper du se widgetarna när du inte behöver dem men de är ändå inte mer än en sekund borta.

Mmmm.... kanske DINA widgets var ivägen för DIG hela tiden eftersom du verkar använda ganska många. Inte alls för MIG. Jag använder bara två, och dom ska ALLTID vara framme.

Ursprungligen av rhesus:

Om du stängde av det efter en dag så tror jag inte att du gett det en riktig chans

Om man omedelbart inser att ett program helt enkelt inte passar ens behov utan bara är onödigt, varför ska man över huvud taget ge det "en chans". Det finns säkert tusentals små program som jag inte ens tänker testa eftersom jag inte har något behov av dom, och det är nog på samma sätt med dig. Men jodå, jag lät det ju vara kvar en hel dag fastän jag begrep att jag inte ville använda programmet efter ungefär 12 sekunders test. Det var väl ganska generöst, eller hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 18:15
Ursprungligen av Danne V:

Mmmm.... kanske DINA widgets var ivägen för DIG hela tiden eftersom du verkar använda ganska många. Inte alls för MIG. Jag använder bara två, och dom ska ALLTID vara framme.

Slutsatsen kanske är att man INTE skall skrota Dashboard trots allt, efrersom den verkar passa många, men inte dig. Du kan glatt fortsätta anända konfabulator, eftersom Dashboard ändå inte startar förrän du klickar på det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-04 18:55
Ursprungligen av desh:

Slutsatsen kanske är att man INTE skall skrota Dashboard trots allt, efrersom den verkar passa många, men inte dig. Du kan glatt fortsätta anända konfabulator, eftersom Dashboard ändå inte startar förrän du klickar på det.

Nä inte ska du skrota Dashboard bara för att jag inte gillar det! ("Förr" startade väl Dashboard vare sig man ville eller inte om jag inte minns fel, och man fick ta till specialgrejer för att stänga av det. Det var ju kul att dom gjort det valbart).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 10:15

Instämmer till fullo...!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-03 10:36

Gubbstruttar i alla åldrar...

...är man gnälliig gubbstrutt för att man kräver att saker och ting ska fungera så dår är jag nog det.:)
Det märks att både Mac OS och Windows är amerikanskt. -Inte alltid riktigt färdigt innan det lämnar bandet. Jämför med bilvärlden. Henry Ford skulle känna igen sig i väl i 2006 års amerikanska Ford men skulle han känna igen sig i 2006 års Mercedes.
Skulle önska ett europeiskt Apple med lite sofistikerade grejor som funkar!:cool:
-Håller fortfarnde på att försöka få mp3-spelaren att funka efter de senaste systemuppdateringarna morr:mad:

Gnäll

Själv är jag väldigt förtjust och använder det till allt möjligt. Min favorit just nu är att ladda upp filer via widgeten för Transmit.

Apropå Mercedes så är ju de inte direkt ett under av kvalitet längre. Det var ju inte så länge sen som de återkallade 1,3 miljoner bilar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-03 11:02

-Dubbelprocessor och 1GB minne?

..i så fall funkar det nog.
Att återkalla bilar för att rätta till ett fel som smugit sig in, det är kvalitét det!
Skulle datorbranschen tillämpa samma system som bilbranschen skulle haven fyllas av lastbåtar med krånglande datorer.;)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-03 11:09

Hur stänger man av Dashboard??

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 11:20
Ursprungligen av zMac:

Hur stänger man av Dashboard??

Öppna terminalen, skriv:

defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES

tryck Enter, sen skriver du

killall Dock

tryck enter för att starta om Dock...en/an... sen är det klart

Ursprungligen av zMac:

Hur stänger man av Dashboard??

Genom att inte öppna det.

Har du inte öppnat dashboard tar det inget minne eller andra systemresurser i anspråk.

Är det för övrigt bara jag som tycker att trådskaparens inlägg är ironiskt?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-03 11:28

Ett enklare sätt är att gå in i "startobjekt" och kryssa av rutan för Dashboard så den inte startas vid inloggning. Så nästa gång du loggar in startar den inte. Antagligen gör man samma sak som Scumpi beskriver här ovan men med snyggare grafik.

Ursprungligen av nabben:

Ett enklare sätt är att gå in i "startobjekt" och kryssa av rutan för Dashboard

Dashboard finns inte med bland mina startobjekt...?

Ursprungligen av nabben:

Ett enklare sätt är att gå in i "startobjekt" och kryssa av rutan för Dashboard så den inte startas vid inloggning. Så nästa gång du loggar in startar den inte. Antagligen gör man samma sak som Scumpi beskriver här ovan men med snyggare grafik.

Var menar du då? De enda startobjekt jag känner till är under "konton", och där kryssar man inte i eller ur, och Dashboard finns inte med, bara iTunesHelper (vad det nu är för nåt).

Jag märkte av att dashboard tog mycket minne när jag bara hade 512. Nu när jag har 1,5 GB är det som en fis i rymden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 13:20

Dashboard fungerar perfekt på alla mina mac:ar. Det måste vara sbt som knasar på era maskiner...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 13:34

Jag har stängt av det på min iBook med 128Mb ram men på en MacBook med 1Gb ram märks Dashboard inte alls och fungerar bra. Widgetarna fungerar fint hos mig av någon anledning. Kanske för att jag bor i Göteborg.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-03 15:54

Inte ens rätt ikon

Här byter man efter alla konstens regler ikon på Dashboard. Jodå i Finder är det rätt ikon men i Dockan? Nä Nä samma fula djävel.:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 18:40
Ursprungligen av nabben:

Här byter man efter alla konstens regler ikon på Dashboard. Jodå i Finder är det rätt ikon men i Dockan? Nä Nä samma fula djävel.:rolleyes:

Måste kännas jobbigt. Men men.. Mac OS är lite drygt när man minst anar det.

Ursprungligen av nabben:

Här byter man efter alla konstens regler ikon på Dashboard. Jodå i Finder är det rätt ikon men i Dockan? Nä Nä samma fula djävel.:rolleyes:

För att en ikon ska bytas på ett öppet program eller ett program som ligger i dockan så måste du logga ut och in igen eller starta om Finder.

Jävar! Otroligt, vilken gnälltråd detta blivit! :rolleyes:

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-04 08:09

Vitsen med Widgetar tycker jag just är att man har de framme som man "just nu" behöver.
Frugan flög till Bryssel härom dagen och det är klart att ja tyckte det var lite mysigt att se på en widget hur resan framskred och att hon landade hel och hållen. Men det kommer ju att dröja ganska länge innan jag behöver den widgeten igen. Nu visade det sig naturligtvis att den widgeten var helkass! När planet lyfte från Landvetter ryckte det till lite i grafiken och det lilla planet hoppade till Kungsbacka, 15 kilometer sydväst, där stod det sen kvar när planet landat i Bryssel 8o mil bort.
Räknaren var också ganska dålig jämfört med Kalkylator. Där gjorde jag en knapp till bla Appleworks som öppnar räknaren inifrån programmet. Mycket mer praktiskt paletter och småfönster får man mer än väl nog av i tex Photoshop, Pagemaker mfl.
Men så är det ju, en del fyller ju hela instrumenbrädan på bilen med mätare medan andra som jag föredrar "hud-display". Om oljetrycket och vattentempen är bra tillför det inte mig nåt att veta att oljetrycket är 6 kg och vattentempen är 82 grader däremot vill jag gärna se hastighetsmätaren och gärna varvräknaren.

  • Medlem
  • 2006-10-04 09:06

Nej, Dashboard finns inte i startobjekt, och klickar man ur ett startobjekt, så startas det ändå.

Tricket är istället att aldrig trycka på F12.

Ursprungligen av stfm:

Nej, Dashboard finns inte i startobjekt, och klickar man ur ett startobjekt, så startas det ändå.

Tricket är istället att aldrig trycka på F12.

Och då skall man också koppla bort den från F12 förstås.

Ta en titt i "Aktivitetskontroll". När ingen widget körs så används faktiskt inget av procesorns kraft... kort och gott, detta är ett icke existerande problem. Sällar mig däremot till skaran som inte är så överst förtjust i Dashboard.

Jag har aldrig sett poängen med att ha ett speciallager för småprogram som till på köpet är interpreterade (långsamma!) Det är förstås lite nostalgiskt, precis som System 6 (bortsett från prestanda), och det kan man ju tycka är lite gulligt, men jag tycker det känns bättre att ha en sorts tillämpningar och inte flera.

Plockat bort inlägg med munhugg som inte hör hemma i diskussionen.

Mod.

1
Bevaka tråden