Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvillingparadoxparadox?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 11:17

Förlåt en fåkunnig svensklärare, men jag har en undran jag burit med mig sedan högstadiet, och inte fått svaret på (kan bero på att jag inte förstått svaret).

Enligt tvillingparadoxen är den tvilling, vars rymdskepp accelereras till hög hastighet, yngre än den tvilling som stannar kvar, när han kommer tillbaka.

Men enligt vad jag minns är hastighet en vektor, och som sådan måste den ha ett referenssystem. Vari består detta system? Etern (torde väl vara avskaffad)? Universums masscentrum i origo?

Om en referenspunkt är godtycklig, kan vi ju välja att att placera den i farkosten tillsammans med den förstnämnde tvillingen, varpå jorden och hela universum far iväg med hög hastighet!?

Kan någon reda ut detta för mig?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-13 11:29

Tjaba Ylan.

Kan tyvärr inte hjälpa. Men fick en idé.
Om man har en besvärlig hustru så kan man ju föreslå en garanterat fungerande föryngringsbehandling, tusenfalt bättre än alla krämer. Så skickar man iväg henne ett tag, kanske 2-3 månader eller nåt i den stilen. När hon kommer tillbaka så är hon inte bara yngre. Man har fått vara i fred ett tag också.

Vänliga hälsningar från chauvinistavdelningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 11:34
Ursprungligen av Danne V:

Tjaba Ylan.

Kan tyvärr inte hjälpa. Men fick en idé.
Om man har en besvärlig hustru så kan man ju föreslå en garanterat fungerande föryngringsbehandling, tusenfalt bättre än alla krämer. Så skickar man iväg henne ett tag, kanske 2-3 månader eller nåt i den stilen. När hon kommer tillbaka så är hon inte bara yngre. Man har fått vara i fred ett tag också.

Vänliga hälsningar från chauvinistavdelningen.

Dessvärre måste jag göra herrar chauvinister besvikna i det att hon inte blir yngre, hon åldras bara mindre än sin hemmaman. Dock har ju hemmamannen fått vara ifred ett tag!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-13 11:49

Ah, härligt med lite hjärngympa såhär på fredagen...

Jag är inte heller fysiker, men min tanke är som följer.
Man utgår från att den som åker iväg färdas en längre sträcka på samma (jord-)tid än den som stannar kvar, i nära ljushastighet. Tvillingen som åker iväg har ju en högre relativ hastighet än den jordbundne.
Referensen är alltså den vektor de båda har när äventyret startar, alltså jordens.

Om båda istället satt i rymdskeppet, och den ena drar iväg i ljushastighet i reservskeppets version av släpbåt (såna har väl alla? ) och tar en bana som är längre än rymdskeppets så borde den som stannat kvar åldras mer än den andre.

Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 11:56

Men om båda tvillingarna är i farkosten, och den ena går ut och åker iväg med jorden och hela universum?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-13 12:02
Ursprungligen av Ylan:

Men om båda tvillingarna är i farkosten, och den ena går ut och åker iväg med jorden och hela universum?

Vänligen, Ylan

Om universum med tvilling och allt accelererar iväg och tar en längre bana än rymdskeppet, och sedan saktar ner och ändrar kurs så att de möts igen så borde väl rymdtvillingen ha åldrats mer. Kanske... Tror jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 12:05
Ursprungligen av Niklas:

Om universum med tvilling och allt accelererar iväg och tar en längre bana än rymdskeppet, och sedan saktar ner och ändrar kurs så att de möts igen så borde väl rymdtvillingen ha åldrats mer. Kanske... Tror jag...

Precis, vem är äldst när de möts?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-13 12:07
Ursprungligen av Ylan:

Precis, vem är äldst när de möts?

Vänligen, Ylan

I det fallet han/hon som suttit kvar och häckat i rymdskeppet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 12:11
Ursprungligen av Niklas:

I det fallet han/hon som suttit kvar och häckat i rymdskeppet.

Just!

Nu vet vi ju empiriskt att det inte är så! (Klockor med god exakthet i snabba plan). Men kan någon förklara det jag ej förstår av liknelsen, så att jag förstår?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Förlåt en fåkunnig svensklärare, men jag har en undran jag burit med mig sedan högstadiet, och inte fått svaret på (kan bero på att jag inte förstått svaret).

Enligt tvillingparadoxen är den tvilling, vars rymdskepp accelereras till hög hastighet, yngre än den tvilling som stannar kvar, när han kommer tillbaka.

Men enligt vad jag minns är hastighet en vektor, och som sådan måste den ha ett referenssystem. Vari består detta system? Etern (torde väl vara avskaffad)? Universums masscentrum i origo?

Om en referenspunkt är godtycklig, kan vi ju välja att att placera den i farkosten tillsammans med den förstnämnde tvillingen, varpå jorden och hela universum far iväg med hög hastighet!?

Kan någon reda ut detta för mig?

Vänligen, Ylan

Ett referenssystem kan i sig inte vara ett objekt (och därför inte placeras i något som går snabbare än snabbast). En referens däremot kan vara ett objekt.
Vilket borde innebära att det i sig inte ens är en teoretisk möjlighet.

Eller hur menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 12:02

Varken jord- eller farkosttvillingen är stationär. I förhållande till vad mäter vi hastigheten? Om vi mäter hastigheten i förhållande till farkosten är ju jordtvillingens hastighet hög, medan farkosttvillingens hastighet är låg!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-13 14:06
  • Medlem
  • 2006-10-15 01:22

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingparadoxen (kolla på "lösningen")

På tal om paradoxer gillar jag mer Schrödingers katt (http://susning.nu/Schr%F6dingers_katt), den känns mer genomförbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 02:37
Ursprungligen av 3OPAH:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingparadoxen (kolla på "lösningen")

På tal om paradoxer gillar jag mer Schrödingers katt (http://susning.nu/Schr%F6dingers_katt), den känns mer genomförbart.

Dessvärre kom jag inte närmare lösningen då jag inte kan se:

Citat:

Accelerationen kan inte "transformeras bort" genom att byta inertialsystem

som ett tillfredställande svar. Jag kan inte se att jag förstår någonting mer än jag gjorde förut. Min fråga är: Varför kan jag inte byta inertialsystem?

Märk väl att jag inte kräver att förstå teorin in grunden, men att det verkar som att skaparen av liknelsen förväntar sig att jag skall kunna förstå själva liknelsen. Vilket jag inte gör!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 09:39

Inertialsystem är enbart betraktarens referensramar - dvs hur han/hon/det uppfattar verkligheten där objektet är.
/Tangen

?

Varför heter det tvillingparadox? Paradoxen utgår från två personer med samma ålder. Att de är tvillingar har inte med saken att göra.

Googlade fram den engelska wikin och där nämns även "clock paradox".

http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox

Jag gillade förklaringen på susning om klockan med ljuspartikeln som studsar mellan två speglar. Rör jag mig bort från klockan så rör sig ljuspartikeln inte rakt upp och ner i förhållande till mig, utan i ett sick-sack-mönster bort från mig. Eftersom ljusets hastighet är konstant och ljuspartikeln nu får en något längre sträcka att färdas (diagonalt mellan speglarna istället för rakt upp och ner) så går klockan alltså långsammare ur min synvinkel, men i normal hastighet för en person som står still vid klockan. Alltså går även personen vid klockan långsammare ur min synvinkel och detta är INTE en optisk illusion, utan detta sker verkligen. Eftersom ljuset faktiskt får en längre sträcka att färdas ur min synvinkel så går tiden också långsammare, på riktigt, ur min synvinkel, vid klockan.
Det gjorde att jag kom ett steg närmare att förstå iallafall.
Förstår fortfarande inte det där med att bryta sitt vilotillstånd dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 18:00

Läste, efter Täpps tips, English Wikipedia, där de mycket elegant formulerade det jag inte förstod.

Citat:

This appears to be a paradox if one expects that, according to relativity, either twin may validly claim to be "at rest", and thus each expects that the other twin will age slowly

Tydligen kan man inte anta att båda tvillingarna kan göra giltiga anspråk på att vara i vila!

Återkommer!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden