Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor i Aperture 1.5

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att sätta mig in i Aperture 1.5 och frågor på funktioner jag inte hittar/sakar dyker upp. Hoppas att 99mac kan hjälpa mig!

• Hur stänger jag en dialogruta utan att använda musen?
Ex. Klickar på ”C” får fram ”Crop-rutan”, men hur får jag bort den utan att använda musen.

• Hur ändrar jag fördelningen mellan ”Adjustments” och ”Metadata View”?
Jag vill ha mer yta i höjdled för ”Adjustments” än för ”Metadata View”, går det?

• Hur får jag verktyg att stanna kvar i ”Adjustments”-paletten?
Ex. Edge sharpen vill jag ha statisk på plats, Går det?

• Skall det inte gå att zooma in på flera bilder än två i multi view-läget?
Aperture tar automatiskt bort de markerade bilderna som ligger mellan första och sista, om jag har markerat ex. 4 bilder, och zoomar endast in på dessa?

• Under inställningspanelen ”Color”, går det att på något sätt ändra alla färgers mättnad samtidigt ”alá Photoshop”? Jag får det bara att fungera färg för färg?

I övrigt tycker jag att det är ett väldigt trevligt program. Fler frågor dyker säkert upp under vägen.

Tacksam på förhand / Jerker

Ursprungligen av jolander:

Håller på att sätta mig in i Aperture 1.5 och frågor på funktioner jag inte hittar/sakar dyker upp. Hoppas att 99mac kan hjälpa mig!

1. Hur stänger jag en dialogruta utan att använda musen?
Ex. Klickar på ”C” får fram ”Crop-rutan”, men hur får jag bort den utan att använda musen.

3. Hur får jag verktyg att stanna kvar i ”Adjustments”-paletten?
Ex. Edge sharpen vill jag ha statisk på plats, Går det?

4. Skall det inte gå att zooma in på flera bilder än två i multi view-läget?
Aperture tar automatiskt bort de markerade bilderna som ligger mellan första och sista, om jag har markerat ex. 4 bilder, och zoomar endast in på dessa?

Tacksam på förhand / Jerker

Då har jag hittat två av punkterna.
De tre som återstår är punkt 1, 3 och 4.

Tillägg till punkt 4
Det fungerar på mitt äldre bildkartotek som ligger i .tif-format.
Men med RAW-filer från Canons 10D och 1DmII fungerar det inte. Är det en bug eller funktion?

1
Bevaka tråden