Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder i iPhoto försvann!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-27 00:06

Hejsan!

Jag hittade något liknande (bif fil)
Filerna går inte att öppna. Vad kan man göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 10:48

Har du kunnat öppna dem tidigare? Kommer bilderna från scanner eller kamera? Har du petat på filerna i iPhotos mappar? Har du gjort något annat handgrepp efter du kunde titta på bilderna senast? Vad får du se om du väljer "visa info" för en bild du inte ser? Om du söker efter titeln på en "osynlig bild" i Spotlight, vad händer då?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-27 21:12

Jag har inte gjort något alls. Kikade en dag igenom alla bilderna. Sen blev det såhär på flera ställen. Bilderna kommer från kamera. Filerna går att hitta, de har ingen icon utan den vanliga standard för jpg. Jag får felmeddelande att filen inte går att öppna. Mycket konstigt. Kan man ha fått virus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 00:28

Du hittar alltså filen i Finder (utan att öppna iPhoto)? Var ligger den?

Att Finder bara visar en jpg-ikon kan bero på att du inte ställt in att den skall förhandsvisa bilden. (Menyn Innehåll->Visa Visningsalternativ. Klicka i "Förhandsvisa symboler".)

Då du dubbelklickar på filen får du ett felmeddelande. Exakt vad säger meddelandet? Om du markerar filen och väljer Arkiv->Visa Info, så får du upp en informationsruta.

Hur stor är filen? Har du behörighet att läsa/skriva filen? Vilken typ av fil är det? Är filen ändrad nyligen (efter du kunde se bilden senast)?

Förlåt att jag ställer så mycket frågor, men det är lite svårt att gissa vad som hänt annars Och jag är säker på att problemet inte beror på något virus.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-28 01:43

Tack för svaren.

De ligger precis där dem skall ligga, i iphoto mappen. Filerna är precis likadana som vanliga filer som fungerar (behörighet osv) Bilderna är även lika stora och allt är som vanligt förrutom att de inte går att öppna eller visa i iPhoto. Jag får felmeddelande: att filen är trasig eller inte kan öppnas med förhqandvisning. Fil ändelsen är också som på de andra*.JGP.

Håll nere Äpple + Alt när du startar iPhoto och klicka i de tre första alternativen. Det kanske löser ditt problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 00:04

Jag har varit med om samma. Ett helt gäng bilder har försvunnit utan att jag gjort någonting. De har även raderats från Iphoto-katalogen och finns inte att finna på datorn längre.

Worthless.

1
Bevaka tråden