Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-tangentbord kärvar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-30 11:59

Jag har 2 st Apple-tangentbord och på båda börjar dom stora tangenterna, typ ENTER och TAB börjat tjärva, går trögt och fastnar. Jag behöver väl knappast tillägga att jag inte slått på tangentborden, utan bara vanlig användning.

Någon som vet vad man kan göra? Går det att plocka isär det på något sätt och fixa det, eller skall man skicka in det? TYvärr är ju garantuitiden på ett år slut.

Troligen är det skräp som får tangenterna att kärva. Du kan ju försöka med en burk komprimerad luft först - finns att köpa hos dator- och fotohandlare. Funkar inte det så kanske du kan testa att plocka isär tangentbordet men om du gör det är det viktigt att notera vart allt sitter. Mitt tgb kärvar också. Blåste ur det med komprimerad luft o det blev lite bättre men jag söker med ljus o lykta efter en bättre lösning e-som det fortfarande ligger massor med skräp kvar i "karet".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-31 23:43

Jag funderar på om det inte är en nötning, eller dylikt, eftersom enter-tangenten har en "fjäder" som skall balansera trycket när det kommer från sidan av tangenten. Kan det vara så att denna "fjäder" har blivit kass eller dylikt? Någon som undersökt saken?

Testa att banka på det ALLT vad du orkar. Det kan göra susen, eller så blir det värre. Men testa.

Jag satte dammsugarmunstycket till tangentbordet härom dagen och sög ur det mesta skräpet men Enter-tangenten är forttfarande lite trög. Risken med den lösningen är förstås att om någon tangent är lös så får man dyka in i dammsugarpåsen för att hitta den och jag kan tänka mig bättre saker att syssla med under en eftermiddag...tror jag...

1
Bevaka tråden