• Medlem
  • Neverland
  • 2006-11-01 08:17

Mobiltelefonen skrek på mig i morse. Eftersom den tjänstgör som väckarklocka så är det helt normalt. Tänk vad praktiskt att ha väckningen i telefonen, eftersom man inte bara alltid har den med sig - den funkar ju även vid strömavbrott. Imorse var det strömavbrott.

Nåja, vad hade jag väntat mig? Då jag lade mig sent igår så hade det ju börjat blåsa ordentligt, och eftersom jag bor på landet så är jag ganska luttrad. Vattenfall är inte de som lägger onödigt med arbete på att göra elnätet stryktåligt. Nej, de verkar tycka det är bättre att göra tillfälliga reparationer av trädskadade linor. Men nu var det inte Vattenfalls kablar jag ville skriva om, så var var vi nu? Just det, det väntade avbrottet. Jag lät kontaktlinserna sitta i då jag lade mig (ingen fara, mina linser är gjorda för detta), och jag log imorse åt min egen klokhet. Det är ju så mörkt framför badrumsspegeln om lampan är svart.

Mobiltelefonen fick tjänstgöra som ficklampa tills jag hitat rätt kläder att få på mig. Väl påklädd var det dags att släppa ut en kissnödig katt. Hon hade bråttom till ytterdörren och han krafsa lite på tröskeln innan jag öppnade. Då hon fick se verkligheten utomhus - en verklighet som var vit och kall - så vände hon sig och gick in i duschen och kissade istället. Sedan vet jag inte vart hon tog vägen, troligen gick hon in och lade sig i min säng som fortfarande var varm.

Nåja, något glädjeämne kan man väl hitta ändå, tänkte jag och fick syn på bilnyckeln. Min nästan nya bil. Sedan i påskas har vi i familjen nämligen fyrhjulsdrivet, och denna funktion var dittills otestad. Jag gav mig ut i snöyran, in i bilen och vred om nyckeln. Detta ska bli intressant, tänkte jag och lade i backen. Första snövallen forcerades utan problem. Den andra också. Vår branta uppförsbacke med kurva - inga problem. Som väntat, med andra ord.

Nu sitter jag på jobbet, med både värme och ljus. Och en kopp kaffe. Om jag fortfarande haft min morgonväckning på det gamla sättet skulle jag legat kvar i den varma sängen, lyckligt ovetandes om snö, stormbyar och semihöga vallar. Hurra för mobiltelefonen.

Senast redigerat 2006-11-01 11:10