Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara livesändning direkt på server med QTSS?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit med om att sätta upp en lösning för strömmande video med hjälp av QuickTime Streaming Server och QuickTime Broadcaster. Kunden skulle vilja att livesändningen sparas automatiskt på servern för att kunna sändas i efterhand, on demand.

I nuläget sparar filmen till disk och skicka upp till servern när sändningen är över, och det enda sättet jag själv kommit på att ställa in Broadcastern att spara på en afp-monterad volym på servern, i stället för på sändningsdatorns hårddisk. Det skulle antagligen fungera eftersom de sitter med fiberuppkoppling, men då tappar man säkerheten med att ha en lokal kopia, i fall nätet skulle gå ner av någon anledning. Alltså ingen optimal lösning.

Frågan är alltså om QTS-server kan spara det man strömmar till den, samtidigt som den kör en live-sändning?

Men... nu blev jag förvirrad. Varför inte spara den på disken som vanligt med sen bara kopiera över filen till den andra servern?

EDIT: Alltså en kopiering som görs automatiskt, med hjälp av t.ex. Applescript.

Varför? Tja, kunden vill ha det så. Tydligen fungerade det så när de hade en streaming server baserad på Windows. Och det minskar ju risken att man glömmer lägga upp filmen för on demand-sändningarna. Kan tillägga att de troligen kommer att vara mellan åtta och tio timmar.

Applescript kan ju vara en lösning, om man kan få den att göra kopieringen automatiskt så snart Broadcastern stoppas.

Hur stoppas broadcastern idag? Tänkte... gör ett applescript som du lär kunden att stoppa sändningen med... och i det applescriptet så lägger du in kopieringen. Gör en paus på2-3 sekunder efter stoppet av servern... och sen börja överkopiering.

Lösningen har inte tagits i produktion än, det är ungefär en månad kvar. Men än så länge använder de start- och stoppknappen i Broadcastern. Skulle förstås kunna tänka mig att man gör ett AS som sköter allt, startar program, väljer presets och startar sändning, sedan stoppar den när man trycker på lämplig knapp, döper om filen med dagens datum och sedan skickar upp med ftp.

Men för att knyta i hop säcken, det finns alltså ingen möjlighet att få QTSS att spara det som den strömmar ut?

Det här är det närmaste svar jag kan ge dig.

http://lists.apple.com/archives/Streaming-server-users/2005/Aug/msg00157.html

Kanske någon annan kan hjälpa Ohennig?

Ok, då vet jag att det inte går att fixa på servernivå.

Experimenterade lite med ett AppleScript i går och fick ihop grundstommen. Broadcaster startas och stoppas, därefter döps den sparade filmen om med dagens datum.

Måste bara lägga till en koll på var Broadcastern sparar filmerna, ifall kunden skulle välja att ändra plats. Likaså att man inledningsvis får välja presets om de skulle skapa nya med ett annat namn.

Jag är dock inte helt övertygad om att jag vill låta dem få använda scriptet, även om det blir klart och funkar som tänkt. Det blir ju en extra felkälla att ta hänsyn till.

1
Bevaka tråden