Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbetalning av lön till människor under 18 år

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 07:13

Hej, gäller något speciellt när man ska betala ut lön eller ersättning till folk under 18 år? Det handlar inte om någon anställning, utan om en utbetalning från en webbsida.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-11-24 08:39

Förklara lite mer vad du menar med utbetalning från websida. För en tjänst en person gjort, en bonus eller vad?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-25 10:43

Om det är skillnad på olika typer av utbetalningar blir jag självklart nyfiken på olika alternativ. Men det handlar främst om en webbtjänst där man tjänar ihop pengar och där man tar ut pengarna när man kommit upp i vissa belopp.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-26 16:11

Nu kan jag missminna mig, så liten reservation för mina påståenden...

Jag har för mig att lägsta ålder för heltidsarbete är 16 år (samma ålder som skolplikten upphör), och att man kan anställa 13-åringar på deltid under skolåret (max två timmar per dag?). Yngre barn än så krävs speciella skäl för att få anställa (teater, filminspelning osv).

Är man anställd gäller vanliga regler för anställning med allt vad det innebär. Försäkringar, preliminärskatt osv. Men just för minderåriga gäller att man inte får arbeta när som helst på dygnet, och man får inte ha vilket ansvar som helst.

Men, som sagt, jag är inte hundra. Ring skattemyndigheten och fråga efter exakta regler.

1
Bevaka tråden