Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vardagslyx - ge tips på en icke-grå vardag!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-29 19:32

Det behöver inte vara en viss veckodag för att man ska få lyxa till det. Inte enligt mig iaf, som är stolt hedonist (livsnjutare). Tänkte att det vore kul om vi tillsammans kunde lägga fram våra bästa tips för att ge den gråa vardagen en rejäl spark i skrevet. Jag börjar med ett enkelt tips.

Ett glas rött vin eller två till maten höjer måltiden från "något nödvändigt" till "något väldigt trevligt". Och det behöver inte vara svindyrt vin heller. Sedan kanske man inte ska göra som fransoserna, dvs dricka vin varje dag. Men ett glas eller två är mer nyttigt än skadligt. Och det sätter lite extra piff, som sagt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-29 19:36

Jag kan rekommendera en flaska rött artikelnr: 12804
Mycket gott och inte dyrt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-29 19:37

En annan liten sak, som ändå skapar skön stämning, är att ha lite skön musik i bakgrunden hela/större delen av kvällen. Bara så där knappt hörbart. Själv är jag svag för soft jazz och lounge, dvs inget stenhårt i still med death metal (som alla verkar älska idag). Jag har en playlist i iTunes som bara innehåller bra "bakgrundsmusik" som jag låter vara på via AirTunes, från att jag kommer hem tills det är dags att se på film, tv eller lägga sig. Passar kanon att ha lite skön bakgrundsmusik till maten också!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-29 19:59
Ursprungligen av Snooze:

Ett glas rött vin eller två till maten höjer måltiden från "något nödvändigt" till "något väldigt trevligt". Och det behöver inte vara svindyrt vin heller. Sedan kanske man inte ska göra som fransoserna, dvs dricka vin varje dag. Men ett glas eller två är mer nyttigt än skadligt. Och det sätter lite extra piff, som sagt.

Det trevliga med ett glas rött eller två på en sketen grå vardag är också att själva matlagningen får sig en extra piff, även om det är s.k billg mat så blir det att man lyxar till det lite extra. Trevligt att laga mat ihop med någon också, ta ett glas vin medans man lagar, snacka lite och varva ned.
Lite lyxigt är det att ta sig tid med ett hett skumbad innan maten, levande ljus och kanske lite skumpa eller vitt vin på badkarskanten! Extra bonus om man är två i karet...;)

Ta fram finporslinet att lägga blodpuddingen på. Konstigt nog blir det godare då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-02 00:05
Ursprungligen av Pegges:

Ta fram finporslinet att lägga blodpuddingen på. Konstigt nog blir det godare då.

Tveksam till just blodpuddingen men konceptet är jag helt med på...
Extra god marmelad till rostfranskan & grekisk honing på yoghurten, lätt som en plätt.

Torka vinglas med linne innan servering så det blir extra crisp & blankt.
En ruta högoktanig choklad till espresson, enkelt... Levande ljus istället för lysrör etc...

Ett av de bästa tipsen ( som jag är kass på själv... ) se till att det är nystädat hemma. Süperlyx.

( fortsätter själv med min malbec, godafton )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 02:42

Jag brukar börja min arbetsdag med att undvika kaffeautomaten på jobbet och istället köpa mig en mugg riktigt kaffe på kaféet tvärs över gatan. Trevligt bemötande och gott kaffe gör morgonen bättre. Värt varenda krona.

En tunn skiva mozzarella och lite olivolja på tomaten till middagen förvandlar en trist grönsak till ett smaskigt tillbehör.

Jag lyxar till det i vardagen med min espressomaskin. det finns inget bättre än att ta en schysst espresso eller en latte när man kommer hem från jobbet.

Jag har en Saeco Primea Exclusive som jag är mycket nöjd med. Den ger mig lyx varje dag, gärna med en bit Godivachoklad till...

/Stefan

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-03 23:21

Levande ljus istället för lysrör som sagt. Men även många små (och svaga) lampor, är betydligt trevligare än en ensam stark taklampa som enda ljuskälla. Man kan även byta glödlampor i favoritarmaturen, till något som går i varmare ton. Inte porr-rött nu då men svagt beige t.ex. Det mjukar upp rummet rejält, faktiskt, och är väldigt mycket behagligare än kallt och stelt vitt ljus.

1
Bevaka tråden