Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopplad utskrift från Word(datakopplingshanteraren)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med datakopplingshanteraren vill jag överföra adresser från Excel till Word för att sedan skriva ut adressetetiketter(3 kolumner och 8 rader) att klistra på vykort men det är inte helt lätt... Börjar jag i Word och importerar från Excel-fil? Vill någon vänlig själ ge mig vägledning?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-02 10:52

Jag utgår ifrån att du har dina adresser färdiga i Excel och att Namn (ev. Förnamn och Efternamn), Gata, Postnr. och Ort ligger i separata celler och att första raden innehåller rubriknamn.

Börja med ett nytt tomt dokument. I datakopplingshanterarens verktygspalett under huvuddokument finns en knapp Skapa. Där finns ett alternativ Etiketter vilket i sin tur leder till en dialogrutan där det finns en massa olika färdiga etikettark att välja på.

Sedan går du tillbaka till paletten och under Datakälla så väljer du Hämta data och pekar på din Excelfil.

Nu är det bara att gå in under Kopplingsfält och börja hämta dina uppgifter. Kom bara ihåg att att stoppa in mellanslag mellan Förnamn och Efternamn och Postnr. och Ort. På alla etiketter utom den första så skall det först stå ett styrfält <<Next Record>> så att Word vet att den ska hämta från nästa rad i Excelfilen.

1
Bevaka tråden