Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har tomten i säcken?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 23:17

Känner mig liiiite deppig faktiskt....
Jag frågade min son och dotter vad de önskar sig i julklapp idag. Sonen bryr sig inte så mycket men dottern har förväntningar och inte vilka som helst!

Ny mobiltelefon
En bärbar dator....pc ska det va!
En digitalkamera
Guld!!
:eek:

Vem fan har råd med sånt? Hennes kompisar som har två arbetande föräldrar kanske? Jo..
Det känns inte riktigt rättvist och jag lider med henne. Vad ska jag göra?
Helst skulle jag vilja strunta i alltihop och hoppa över den här hysteriska helgen. Det är inte roligt längre.
Jag tillhör nog den lilla skaran av människor som tycker att julen bara är en jobbig högtid.

Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-06 23:27

Picasso, alla(?) barn önskar sig sånt. Då du var barn önskade du dig också saker som dina föräldrar inte hade råd med, men det blev folk av dig ändå.

En väg kan ju vara att ge henne ett startbidrag till något hon verkligen vill ha, och uppmuntra henne till att spara själv. Kanske kan mor- och farföräldar bidra till en startplåt?

Hursomhelst, låt inte tunga tankar om ekonomi lägga sordin på julstämningen. Barn kan märka sånt väldigt lätt, och då finns risken att det smittar. Ha roligt med ungarna under deras lediga dagar och försök hitta på något ni inte gjort förut.

Dyra saker (t ex en laptop) uppskattar man på ett helt annat sätt om man tjänar ihop och köper själv.

Ordna fram ett jobb till henne vetja, det hade iaf jag gillat!

(för övrigt så letar jag efter en ficklampa eller ett multiverktyg att önska mig. kombinationen scout, festival & lan-funktionär och datornörd gör att man kan få nästan vad som helst i present och fortfarande få användning för det)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-07 12:35

En sån hysteri det är kring jul.
Alla vill ge sina barn den "perfekta" julen, och den perfekta julen verkar nu (såsom alltid) mätas i presenternas värde. En billigare mobiltelefon kanske man skulle ha råd med, men en laptop eller en digitalkamera är ju alldeles för mycket för ett barn. Ok om pengarna inte är ett problem, men inte ens för en familj med två arbetande föräldrar med medelinkomst kan väl inte en laptop vara ett alternativ. Nä, satsa på en fin jul och lägg tid på att skapa stämning och glädje. Barn förstår kanske inte detta i sin ungdom, men de kommer förr eller senare att förstå och förhoppningsvis vara tacksamma över minnena snarare än presenterna.

Oj! Sådana dyra saker som en laptop har jag aldrig önskat mig. :eek:
Det är ju hemskt.

Där emot så brukar jag få pengar om jag vill ha något dyrt så att jag kan spara ihop resten som fattas till produkten. Jag är mycket glad över att jag har fått det jag fått, det har nog fått mig att bli mindre mallig och mer självständig.

En mobiltelefon är där emot en bra present om hon behöver en och billiga digitalkameror som säkert täcker hennes krav finns på NetOnNet (bilderna är blir de bästa, men satsar man på rätt kamera får man hyffsade bilder).

Guld gör ingen glad på lång sikt, se bara på vad som hände Gold Member i Austin Powers.

Annars har ju jag en gammal Toshiba som ser allmänt äcklig ut samt saknar hårddisk, dock har den diskettstation som krånglar. 75MHz processor och FÄRGSKÄRM!!
Om du vill ha GRATIS!!

Kanske ge lite presenter och sen åka till nåt trevlig ställe efter julkaoset, som en förlängd julklapps utdelning?

1
Bevaka tråden