Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat att styra processorspänning och processorhastighet med CoolBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade ett intressant program som till och med är utvecklat av en svensk, nämligen CoolBook. Har ännu inte hunnit testa om det gör några underverk då jag inte köpt det än men 10 dollar är det helt klart värt om det fungerar som utlovat.

Någon som testat det?

http://www.coolbook.se/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-12 12:05

Jag hade ju nog varit lite försiktig med att ändra spänningen till processorna. Fläkten är en grej, men skulle det dyka upp en bugg i programmet som gör att den pumpar in 2V istället för 0.95V är CPUn garanterat död. Tvivlar på att Apple hade ställt upp på en reparation efter det så skulle nåt gå fel är det bara att inverstera i en ny dator. För mig är min MacBook värd för mycket för att riskera det.
Frågan är också hur pass stabil datorn blir om den kör på en lägre spänning än rekommenderat, CPUn kräver ju en viss spänning för att orka köra på i den farten den gör. Ännu fler random shutdowns?
För övrigt tycker jag inte att fläkten låter tillräckligt mycket för att orka lägga ner tid på alla de programmen som har dykt upp.

Du tar upp några releventa saker med ditt inlägg. Har pysslat en del med hårdvara och det sitter både hårdvaruspärrar och spärrar i BIOS (eller vad apple kallar sin motsvarighet) så att även om programmet skulle flippa ur så skulle inte processorn dö direkt. Visst att det går at höja spänningen lite över default och om man körde på det lite för länge kanske processorn skulle överhetta men det finns spärrar som förhindrar även det. Så ur den bemärkelsen tror jag inte risken är så stor.

Visst att man kan få datorn instabil om man sänker processorspänningen för mycket men det får man testa sig fram till. Precis som man gör när man överklockar eller felsöker. Men hur som helst så har folk på pc-sidan bevisat att det går att köra ganska långt under standardspänningen men ändå ha en 100% stabil maskin.

Sen är det inte bara processorfläkthastigheten som blir lägre utan man tjänar in rätt mycket andra saker också. Bara en sak som att datorn generellt blir mindre varm gör att man förlänger batteriet livstid för även om man kör på elström hela tiden så tappar batteriet kapacitet på grund av värme.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Har pysslat en del med hårdvara och det sitter både hårdvaruspärrar och spärrar i BIOS (eller vad apple kallar sin motsvarighet)

Intels nyaste firmware heter EFI (extensible firmware interface). BIOS hade man på 90-talet, eller om man kör windows (ej 7).

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2010-08-07 21:20

kör det på min macbook pro 13", funkar skitbra, sänkte tempen med 15-20% och fick bättre batteri!

1
Bevaka tråden