Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jordfelsbrytaren löser ut

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 23:45
Ursprungligen av Olle@mac:

Mnja... tråden handlade från början endast om vad en lös platta skulle kunna tänkas kosta efter att jordfelsbrytaren löst ut. Jag är självfallet tacksam över tipset om Clas Ohlson men har inget emot att plattor finns att köpa på många andra ställen - letade på självklara ELFA men se där fanns märkligt nog inget sådant.

Jag hade bett en elektriker titta på jordfelsbrytaren... dom där tingestarna kan utveckla en ganska stor personlighet och lösa ut ganska subjektivt om dom inte är friska...

Inga problem att byta en kokplatta.
Om inte ClasOhlson-plattan passar - kontakta närmsta vitvaruhandlare så bör de kunna fixa fram reservdelar!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 18:55

Byt ut plattan, det lönar sig alltid. Farsan håller fortfarande sin 60-tals-Husqvarna i liv.

Och en sak angående elvärme/spisplattor; 100% verkningsgrad är det som gäller oavsett ålder. All elenergi som förbrukas går ut i plattan. När den blir rödglödande (för att du har glömt den på) minskar verkningsgraden eftersom en viss del blir synligt ljus. Försumbart dock. Är spisplattan gammal och dålig kan den ge mindre värme och drar alltså mindre ström.

En helt annan diskussion är huruvida man tar tillvara energimängden. En viss del värmer ju rummet istället för kastrullen. Där är induktionsvärme mycket effektivare. All energi hamnar i kastrullbotten.
-----------------------------
När det gäller el-frågor och annat i huset rekommenderas www.byggahus.se varmt.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Byt ut plattan, det lönar sig alltid. Farsan håller fortfarande sin 60-tals-Husqvarna i liv.

Och en sak angående elvärme/spisplattor; 100% verkningsgrad är det som gäller oavsett ålder. All elenergi som förbrukas går ut i plattan. När den blir rödglödande (för att du har glömt den på) minskar verkningsgraden eftersom en viss del blir synligt ljus. Försumbart dock. Är spisplattan gammal och dålig kan den ge mindre värme och drar alltså mindre ström.

En helt annan diskussion är huruvida man tar tillvara energimängden. En viss del värmer ju rummet istället för kastrullen. Där är induktionsvärme mycket effektivare. All energi hamnar i kastrullbotten.
-----------------------------
När det gäller el-frågor och annat i huset rekommenderas www.byggahus.se varmt.

Det som kan hända är att plattan blir skev, inte så ovanligt om man råkat överhetta den någon gång. Det ger sämre verkningsgrad eftersom kontaktytan minskar. Sen så kan gamla plattor ha mycket gods i sig vilket gör att det tar längre tid att få upp värmen och att effekt går till spillo när man är klar.
Jag är själv inne på att byta mammas plattor i hennes sommarhus, så Olles tråd kändes intressant. Classes kokplattor har standardstorlekar så det är dit jag kommer att styra min kos när det blir dags. 600 spänn i stället för en ny spis!:$

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 20:43
Ursprungligen av Svante S:

Det som kan hända är att plattan blir skev, inte så ovanligt om man råkat överhetta den någon gång. Det ger sämre verkningsgrad eftersom kontaktytan minskar. Sen så kan gamla plattor ha mycket gods i sig vilket gör att det tar längre tid att få upp värmen och att effekt går till spillo när man är klar....

Det stämmer, men verkningsgraden är fortfarande 100%.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det stämmer, men verkningsgraden är fortfarande 100%.

Jo...nja, i plattan givetvis men inte mot kokkärlet.

  • Medlem
  • 2006-12-17 20:32
Ursprungligen av Johan Gunverth:

När det gäller el-frågor och annat i huset rekommenderas www.byggahus.se varmt.

Tack för tipset!

Vi köpte för övrigt ny spis i oktober som ska kopplas in när vi rivit ut det gamla köket nästa år. Vi köpte en svensktillverkad Electrolux eftersom de var barnsäkrare än många andra märken, inkl E-lux egna utlandstillverkade(!). Det blev en med glashäll då det skulle vara mer energisnålt än med plattor. Den råkade också ha varmluftsugn med stor volym, var hyfsat billig (sju papp) samt en helt okej disajn, särskilt jämfört med många andra spisar. Om och hur den sen funkar får vi se...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 19:26

jag kopplade in en ett nytt badrumsskåp häromdagen. Det ska jag ha fan för.

Ska fråga Clas-i-sjön om dom vet ifall deras plattor passar till den Husqvarna spis som jag har... bättre än att ta hem dom och sedan komma underfund med att dom kanske inte passar.

Bevaka tråden