Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marginaler och andra skrivarinställningar (eller snarare brist på ovanstående)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 16:22

Lekte nyss lite med utskrifter och kom fram till följande:

- det finns inget sätt att ställa in marginaler i mac os x's utskriftsdialog eller "page setup". Man är alltså hänvisad till programmets egna inställningar om sådana finns, vilket ingen webbläsare verkar ha på mac.
- varken safari eller firefox verkar ha möjligheten att stänga av sidhuvud/sidfot (ni vet, adressen och sånt som kommer på alla utskrifter från webben), eller en inställning för att göra så bakgrundsbilderna hamnar med på utskriften.

Har jag rätt, eller är jag helt på fel ställe och letar?

Jag gick in och rotade i firefoxens about:config och slog igång funktionen där (print.print_bgimages) men då blev t.ex googles logo på deras "förstasida" ungefär dubbelt så stor. Annars är utskrifterna okej. Jag vet dock att windowsversionen av firefox har en riktig inställning för att aktivera bakgrundsbilder och -färger vid utskrift, samt marginalinställningar. Att mac-firefox kan sakna sånt är väl delvis förståeligt men att även Camino, och ännu värre, Safari saknar såna grundläggande inställningar är sjukt.

Jag har dessutom länge tänkt på att köpa en billig laserskrivare och valet står mellan Samsung ML-2010 eller Brother HL-2030. Båda tillverkarna säger sig stöda mac, men när jag la in drivrutinerna och lekte runt lite märkte jag att det inte fanns någon form av inställningsmöjligheter över huvud taget, t.ex upplösning eller sånt.

Finns det nån billig laser som har ordentliga drivrutiner för mac (intel)? Jag har idag en Laserjet 1100 som förutom att den saknar USB även är tröttsam då man inte kan påverka hur utskrifterna ser ut.

Jag sitter också här och försöker precisera mina utskrifter och häpnar över hur få möjligheter man har i världens mest sofistikerade OS.
Eller är det alltför uppenbart för att man ska begripa?

Någon som vet?

  • Medlem
  • 2007-12-19 18:56

Åtminstone marginaler kan jag ställa in under "Utskriftsformat".

I dialogrutan för Skriv ut finns en dropp-meny "Exemplar och sidor"
Där kan man välja webbläsaren t ex "safari" och sedan ställa in om man vill ha bilder, bakgrundsbilder, sidhuvud, sidfot etc och vilka uppgifter som ska komma var

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 19:58
Ursprungligen av Perc:

Jag har dessutom länge tänkt på att köpa en billig laserskrivare och valet står mellan Samsung ML-2010 eller Brother HL-2030. Båda tillverkarna säger sig stöda mac, men när jag la in drivrutinerna och lekte runt lite märkte jag att det inte fanns någon form av inställningsmöjligheter över huvud taget, t.ex upplösning eller sånt.

Enkla skrivare så det finns inte så mycket att ställa in, men visst funkar drivrutinerna för det som finns! Se exempel nedan för Brother HL-2030. Man måste bara klicka på den blå triangeln bredvid skrivarnamnet för att få fram menyn för inställningar för tex skrivar- eller program-specifika funktioner. För övrigt en billig skrivare som är billig i drift.

1
Bevaka tråden