Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Phonera!

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

@rhesus

Jo, "inskrivarna" sitter och kollar upp listorna mot NIX väldigt noggrant innan vi får dom, men eftersom jag själv har varit med om att folk som ar haft nix i flera år blir uppringda av oss, så verkar det ju inte fungera så tillfredställande.
Man kan ju förstå om någon som precis har skrivit in sig på Nix får ett samtal från försäljare, men folk som har haft nix i flera år som ändå kommer med i listorna, det är ju inte acceptabelt!

Ursprungligen av rosen888:

@rhesus

Jo, "inskrivarna" sitter och kollar upp listorna mot NIX väldigt noggrant innan vi får dom, men eftersom jag själv har varit med om att folk som ar haft nix i flera år blir uppringda av oss, så verkar det ju inte fungera så tillfredställande.
Man kan ju förstå om någon som precis har skrivit in sig på Nix får ett samtal från försäljare, men folk som har haft nix i flera år som ändå kommer med i listorna, det är ju inte acceptabelt!

Jag tycker det är telefonnaseri till privatpersoner som inte är acceptabelt.
All slags "branchen sanerar sig själv" funkar ju väldigt dåligt.
Förbud och dryga böter är nog det enda som hjälper.

Tänk om det ringde på ens PRIVATA mobil ett par ggr i veckan och ngn ville kränga uppslagsverk, resor eller tiggde till lomhörda höns förening. Skulle DET accepteras?
Nä, låt folk ha sin telefon till att ringa på, inte till att bli sålda saker med.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-04 21:41
Ursprungligen av Goflorp:

Tänk om det ringde på ens PRIVATA mobil ett par ggr i veckan och ngn ville kränga uppslagsverk, resor eller tiggde till lomhörda höns förening. Skulle DET accepteras?

Det är precis vad dom gör, ringer min privata mobiltelefon flera ggr i veckan. NIX gäller ju bara för fasttelefon, så nu siktar dom in sig på mobiltelefoner istället.

grabbar å girls.... varför göra så stor deal av det, gör nått ballt av det hela ist..
För ca 1 år sedan, blev jag uppringd av en telenor-försäljare som ville sälja mobilabonnemang, (Tänk på att tid är pengar, speciellt i telefonförsäljares värld.
Gör så att du låter över intresserad, säg ja men va intressant berätta mer, och lägg sedan luren åt sidan i ,,,tja.. 10min. Ta upp den sedan och snacka vidare, efter ca 15min säger du bara äh jag måste gå tja.
Du har förbrukat en helvetes massa av deras tid nu, och de blir oftast förbaskade.)
Men som sagt, jag lät intresserad till den här försäljaren, snackade i över 20minuter, han trodde att han hade mig tills han frågade vilken mobil jag ville ha. Jag svarade lätt,

-jo men en sån där iPhone skulle ja bra' gärna vilja ha",

han svarade: Öh jag måste tyvärr meddela att de inte säljs i Sverige än.

-VA! men då får det vara.. jag vill inte ha något.

Men herregud, vill du inte ha vårt hyper abonnemang endast för att du inte kan få en telefon som inte finns i Sverige äns?

-Just så ligger det till

Men är du seriös? Vi har mängder med andra telefoner som skulle passa dig.

-Tyvärr.

"klick", nej jag klickade inte han gjorde.

Ett trick som min goda vän Bengt kör med jämt är att börja sälja tillbaka istället Då brukar de bli rätt ställda.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 23:54

sälja vad?

Ursprungligen av DaPhox:

sälja vad?

Tja, beror väl lite på vad du jobbar med, men är man företagare har man förhoppningsvis någon produkt För min egen del skulle det väl bli webbdesign, utbildning, utbildningsverktyg eller bilder.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 00:21

ok. då får det bli jinglar då.

Telefonförsäljare är i 99 fall av 100 unga, fattiga människor som varit mer eller mindre tvungna att ta skitjobbet i brist på annat. De gör vad de blir tillsagda av sina arbetsledare. Det är dessa direktivs beskaffenhet man blir arg och irriterad på när man blir uppringd, inte alla dessa unga, naiva försäljare personligen. Så varför i helvete göra sig lustig på DERAS bekostnad, skrämma dem, lura dem? Är det så jävla kul att sparka nedåt?
Ring upp deras chefer i stället och pröva era pranks på dem.

Ursprungligen av Stinky:

Telefonförsäljare är i 99 fall av 100 unga, fattiga människor som varit mer eller mindre tvungna att ta skitjobbet i brist på annat. De gör vad de blir tillsagda av sina arbetsledare. Det är dessa direktivs beskaffenhet man blir arg och irriterad på när man blir uppringd, inte alla dessa unga, naiva försäljare personligen. Så varför i helvete göra sig lustig på DERAS bekostnad, skrämma dem, lura dem? Är det så jävla kul att sparka nedåt?
Ring upp deras chefer i stället och pröva era pranks på dem.

Ja det där unkna argumentet, med vilket det skulle gå att komma undan med lite vad som helst, brukar ju dyka upp så fort man diskuterar telefonförsäljning. Jag blir uppringd och störd i mitt arbete och vardag av någon dryg ****, och då är det fult att besvara? Sure! O:-) Den promille som är trevliga och ärliga brukar faktiskt få ett trevligt bemötande, hör och häpna!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 01:30

Det finns ju lixom andra jobb. Varför ska man ringa cheferna när det inte är de som sitter & ringer? Folk får väl själva ta ansvar för vad de gör.

"Jag gör bara mitt jobb" är det dummaste än människa kan häva ur sig, det finns hur många idiotjobb som helst. Kan man inte står för det man jobbar med kan man se sig om efter nåt annat.

prometheus, jag tror det oftare är du som är dryg och inte försäljarna. Att irritationen nästan alltid ligger hos den uppringde ligger ju i sakens natur. Man projicerar sin ilska på försäljaren, som i själva verket ytterst sällan är "dryg".
Sen råkar jag veta att det INTE "lixom finns andra jobb". De flesta som jobbar med telefonförsäljning är 18-22 år och har gjort sin McDonalds-sväng. Det handlar om telefonförsäljning eller usla städjobb. Och det ÄR företagen som ska kritiseras, inte ungdomarna som ringer. Själv säger jag vänligt "nej tack" och lägger på luren. Det tar tre sekunder och besparar både mig och försäljaren tidsspill och irritiation. Finns inget skäl att ge efter för unkna behov av att utöva sadism.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-05 21:48

Håller med dig fullständigt DaPhox, alla har ett ansvar. Och det är ju knappast så att de enda alternativen är "usla städjobb" eller McDonalds... och även om så vore fallet så är det ingen ursäkt för att vara dryg eller aggressiv när man försöker sälja en produkt.
Man får inget förtroende för ett företag med såna säljare.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 12:58

Vi (vårt företag) gör aldrig upp affärer via telefon, eller beställer något. Allt ska ske skriftligen. Kan de inte skicka en offert eller en skriftlig specifikation så blir det ingen affär.

/MvH Mikael

Ursprungligen av Stinky:

prometheus, jag tror det oftare är du som är dryg och inte försäljarna. Att irritationen nästan alltid ligger hos den uppringde ligger ju i sakens natur. Man projicerar sin ilska på försäljaren, som i själva verket ytterst sällan är "dryg".

Nej. Jag är nog snarare för snäll oftast. Dessutom har det hänt att jag nappat på erbjudanden där försäljare varit ärliga och trevliga, och de gångerna har jag faktiskt varit nöjd. Jag tycker "drygheten" ofta säger något om produktens kvalitet. Brinner man för sin produkt så bryr man sig om hur den säljs och framställs. Min bild av Phonera är inte speciellt positiv efter upprepade säljsamtal hit och andra som är förbannade.

Det är förresetn lite intressant att du tycker att du känner mig så väl efter ett inlägg i ett forum, och dessutom inte verkar tro att vi andra varit 18-22 år och sökt jobb

Slippa säljare som företagare

Har alla helt missat Telespärr.se - Startsida ???

När jag för några år sedan hade en 3 veckors karriärr som TM anställd så fick jag det förklarat för mig av en hel del av dom som man (läs: datorn) ringde till.

Att sitta på TM är ångest och pina för nästan alla som gör det och det finns inte en själ som gör det 2 minuter mer än dom verkligen behöver.

Alla sticker så fort dom får ett annat jobb, vilket kan ta olika lång tid beroende på bakgrund och ort..

Det finns många bra människor som börjar sitt yrkesliv inom TM eftersom i princip alla kan få ett jobb där. Tyvärr så är de flesta (i början) lite för naiva och lite för glada för att dom fått ett jobb så dom ser inte / säger inte ifrån när saker inte går rätt till..

Där jag jobbade så var pitchen att tala om vad kunden (småföretagare) betalade idag hos telia (ink. moms) för sitt fasta ab. sen presenterade man tele2s priser (ex moms).

Jag tror inte ens 10 % av dom som satt och ringde förstod vad det var dom gjorde..
(och att det egentligen var samma pris..)

Jag ifrågasatte någon gång och då menade dom på att kunderna fick ju dra av momsen så det var därför dom presentera priset ex moms..

Jo, tack jag är inte dum i huvudet,
men borde inte Telias moms vara precis lika avdragsgill då eller?

*suck*

Edit: Fixade länken. /Mod

Senast redigerat 2008-06-13 10:58
Ursprungligen av fusione:

Har alla helt missat Telespärr.se - Startsida ???

Ursprungligen av Prometheus:

Men de sista tre har varit lite komiska, de frågar om det ringer mycket telefonförsäljare och vill sätta upp oss på någon nej-lista som kostar

Jag tror det är de (men jag är inte hundra, minns inte namnet, så förlåt om jag har fel) som ringer oss om och om igen också, och tjatar frågan "om det ringer många telesäljare till oss?" Nästa gång ska jag svara att "ja det gör det, från er!"

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-03 11:43

PHONERA ÄR BÄST!

Phonera är de bästa operatören jag haft måste jag säga.
Phonera säljare har ett manus som de måste följa under inspelningen där du måste bekräfta vilket du får höra om du vill godkänna eller inte. Så hur kan man luras då?
Jag pratade med en jätte trevlig säljare från Phonera som förklarade att de inte hade någon samband med Telia Sonera däremot går det på samma nät och samma ledning som ägs av SCANOVA OCH INTE TELIA SONERA.
Man hör ju att säljaren inte säger TELIA SONERA utan PHONERA vaxa öronen!!
Jag har ju bytt från Sonera till Phonera. Aldrig vart så nöjd. Billigare priser juh.

NI MÅSTE INSE ATT PHONERA hette PHONERA år 2000. Och då tog Sonera namnet år 2002. Vem tar vems namn då?

Ha en underbar dag!!!

Ursprungligen av Jenn:

NI MÅSTE INSE ATT PHONERA hette PHONERA år 2000. Och då tog Sonera namnet år 2002. Vem tar vems namn då?

Jobbar du på Phonera, eller?

Namnet Sonera kom 1997 när Telecom Finland delvis privatiserades.

Så ditt påstående att Phonera var först med namnet år 2000 stämmer väl inte riktigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jobbar du på Phonera, eller?

Högst troligt. vi ser ju det här ofta.
Bolag i rufflaresvängen som låter ngn anställd spela "nöjd kund" och som öser beröm över företaget i fråga. För min del är detta det tredje jag hittar här på kort tid.

En kanadensare skriver på svenska om att ett företags väskor är det bästa sedan skivat bröd... i fem forumdelar.
En tjej skriver om att det dåliga företaget fixat henne en mobil..så billigt och bra.
Och så det här. Det luktar lite mellanchef om det.

Om telenätet

Det gamla Televerket (statligt) satte upp och skötte det fasta telefonnätet och hade i princip monopol på all trafik på nätet. När Telia bildades och övertog nätet såg staten till att fri konkurens skulle råda mellan olika operatörer även om Telia formelt äger ledningarna. LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation) reglerar in i minsta detalj vad operatörer får göra och inte göra (med nätet), bla ur konkurenssynpunkt. Den som håller koll på att allt går rätt till är PTS (Post- och Telestyrelsen) och deras ord är lag. Telia har vid några tillfällen försökt spärra ut andra operatörer från det fasta telenätet och fått med PTS att göra. Kort och gott - alla operatörer har samma rätt till nätet och på lika villkor. Sedan kan Telia Sonera deligera ut ansvaret för nätet till vilken underavdelning de vill.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-09 09:57
Ursprungligen av Goflorp:

Högst troligt. vi ser ju det här ofta.
Bolag i rufflaresvängen som låter ngn anställd spela "nöjd kund" och som öser beröm över företaget i fråga. För min del är detta det tredje jag hittar här på kort tid.

En kanadensare skriver på svenska om att ett företags väskor är det bästa sedan skivat bröd... i fem forumdelar.
En tjej skriver om att det dåliga företaget fixat henne en mobil..så billigt och bra.
Och så det här. Det luktar lite mellanchef om det.

Lyssna nu jag e ingen chef eller anställd hos Phonera är bara jätte nöjd kund.
Skulle inte vara dålig o vara chef på Phonera hmmm

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-09 09:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jobbar du på Phonera, eller?

Namnet Sonera kom 1997 när Telecom Finland delvis privatiserades.

Så ditt påstående att Phonera var först med namnet år 2000 stämmer väl inte riktigt.

TILL JESPER!

Om jag jobbar på Phonera?
- Nej men de spelar ingen roll. :p:p
Lyssna jag vet att det var från Finland. Men vi bor i SVERIGE inte Finland!
Så Phonera är fortfarande först i Sverige med namnet.

Ursprungligen av Jenn:

TILL JESPER!
Om jag jobbar på Phonera?
- Nej men de spelar ingen roll. :p:p
Lyssna jag vet att det var från Finland. Men vi bor i SVERIGE inte Finland!
Så Phonera är fortfarande först i Sverige med namnet.

Det är ju jättetrevligt att du är en nöjd Phonera-kund.

Men i mina ögon så framstår ändå de här något överdrivna hyllningarna, bortförklaringarna och ursäkterna å företagets vägnar som om de kommer från någon som är "insyltad" i företaget.

Ursprungligen av Jenn:

PHONERA ÄR BÄST!

Phonera är de bästa operatören jag haft måste jag säga.
Phonera säljare har ett manus som de måste följa under inspelningen där du måste bekräfta vilket du får höra om du vill godkänna eller inte. Så hur kan man luras då?
Jag pratade med en jätte trevlig säljare från Phonera som förklarade att de inte hade någon samband med Telia Sonera däremot går det på samma nät och samma ledning som ägs av SCANOVA OCH INTE TELIA SONERA.
Man hör ju att säljaren inte säger TELIA SONERA utan PHONERA vaxa öronen!!
Jag har ju bytt från Sonera till Phonera. Aldrig vart så nöjd. Billigare priser juh.

NI MÅSTE INSE ATT PHONERA hette PHONERA år 2000. Och då tog Sonera namnet år 2002. Vem tar vems namn då?

Ha en underbar dag!!!

Mycket intressant första inlägg på forumet måste jag säga...

Ursprungligen av Jenn:

Jag pratade med en jätte trevlig säljare från Phonera som förklarade att de inte hade någon samband med Telia Sonera däremot går det på samma nät och samma ledning som ägs av SCANOVA OCH INTE TELIA SONERA.

Skanova är TeliaSonera.

Kika i Näringslivsregistret, så ser du att "Skanova Networks" bara är en bifirma (ett extra namn) till "TeliaSonera Aktiebolag".

https://snr3.bolagsverket.se/snrgate/default.jsp

Ursprungligen av Kristofer:

Skanova är TeliaSonera.

Kika i Näringslivsregistret, så ser du att "Skanova Networks" bara är en bifirma (ett extra namn) till "TeliaSonera Aktiebolag".

https://snr3.bolagsverket.se/snrgate/default.jsp

Utan att ens ha läst fler inlägg om detta säger jag såhär:
Rätt!
Skanova är network utbrutet ur Telia..dvs dem som tar hand om ledningsnätet ja.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-09 09:59
Ursprungligen av synthetic:

Utan att ens ha läst fler inlägg om detta säger jag såhär:
Rätt!
Skanova är network utbrutet ur Telia..dvs dem som tar hand om ledningsnätet ja.

MEN VArför heter det inte Telia Sonera och heter Scanova?

SCANOVA är inte Telia

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-09 10:15
Ursprungligen av Jenn:

MEN VArför heter det inte Telia Sonera och heter Scanova?

SCANOVA är inte Telia

Det heter TeliaSonera Skanova Access Aktiebolag ägaren heter TeliaSonera Aktiebolag.

Tryck där -> http://www.ratsit.se/5564463734

  • Oregistrerad
  • 2009-03-09 16:33
Ursprungligen av Mija:

Det heter TeliaSonera Skanova Access Aktiebolag ägaren heter TeliaSonera Aktiebolag.

Tryck där -> http://www.ratsit.se/5564463734

Precis. TeliaSonera har försökt flirta med PTS som vill tvinga TeliaSonera att skapa ett helt fristående bolag utan kopplingar till Telia i överhuvudtaget.

Resultatet blev detta:
TeliaSonera Skanova Access Aktiebolag
Org.nummer: 556446-3734 Bolagsform: Aktiebolag

Vars ägare är:
TeliaSonera Aktiebolag
Org.nummer: 556103-4249 Bolagsform: Aktiebolag

Dvs. ingen skillnad alls, vilket PTS har förklarat också.

Men varför diskutera detta i överhuvudtaget? Sen jag började jobba i telekom för 10 år sen så har det hänt absolut ingenting i ämnet, så länge staten är majoritetsägare i TeliaSonera så kommer heller ingenting hända, förutom att PTS lägger ner en massa miljoner på utredningar, länsstyrelsen på at svara på alla anmälningar som PTS och konkurrenter lämnar in.

Sen snor en annan tråd för detta. Ja vad säga

Bevaka tråden