Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Phonera!

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jenn:

MEN VArför heter det inte Telia Sonera och heter Scanova?

SCANOVA är inte Telia

Du kanske borde plugga lite företagsekonomi.

Man kan starta ett "underföretag", t ex bryta ut en del/avdelning ur ett företag och göra detta till ett eget företag, men man väljer behålla ägandet och kontrollen.

Scanova är Telia, det har vi ju redan kommit fram till enl ovan.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-09 13:19
Ursprungligen av synthetic:

Utan att ens ha läst fler inlägg om detta säger jag såhär:
Rätt!
Skanova är network utbrutet ur Telia..dvs dem som tar hand om ledningsnätet ja.

Tack!

Ursprungligen av Jenn:

Tack!

Varför tackar du för det inlägget? Han tycker ju precis tvärtom vad du har påstått tidigare! Han säger ju att det är rätt att Skanova är Telia.

Och du har ju redan svarat på det inlägget tidigare idag, och då skrev du något helt annat.

Förstår inte alls vad ditt "tack" ska betyda...

Ursprungligen av Jenn:

PHONERA ÄR BÄST!

Phonera är de bästa operatören jag haft måste jag säga.
Phonera säljare har ett manus som de måste följa under inspelningen där du måste bekräfta vilket du får höra om du vill godkänna eller inte. Så hur kan man luras då?

Helt klart en phony Phonera-säljare. Om det där "manuset" finns så är det designat för att lura kunden. Om det finns ett strikt manus så är hela Phonera korrupt så det stänker om det. Om det däremot inte finns så förekommer kriminella säljare. Vilket av det det är vet jag inte men säljarna har inte rent mjöl i påsen i alla fall.

Det vore kul att se det där "manuset". Faktum är att jag tror att det där manuset finns. Det är för skickligt skrivet för att vara improviserat. Man får hem ett avtal man kan titta på "i lugn och ro" säger de, vänder snyggt på orden när inspelningen startat, skickligt och förbaskat fult.

Senast redigerat 2009-03-06 09:04
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-09 10:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Helt klart en phony Phonera-säljare. Om det där "manuset" finns så är det designat för att lura kunden. Om det finns ett strikt manus så är hela Phonera korrupt så det stänker om det. Om det däremot inte finns så förekommer kriminella säljare. Vilket av det det är vet jag inte men säljarna har inte rent mjöl i påsen i alla fall.

Det vore kul att se det där "manuset". Faktum är att jag tror att det där manuset finns. Det är för skickligt skrivet för att vara improviserat. Man får hem ett avtal man kan titta på "i lugn och ro" säger de, vänder snyggt på orden när inspelningen startat, skickligt och förbaskat fult.

vill inte ens kommentra din dumma inlägg. den lurade kunden e dum!

Ursprungligen av Jenn:

vill inte ens kommentra din dumma inlägg. den lurade kunden e dum!

Skön inställning.
Den som blir lurad får skylla sig själv ?
Desutom så kommenterar du inlägget fast du minsann inte tänker göra det...Öh?

Sök hjälp.

Ursprungligen av Goflorp:

Skön inställning.
Den som blir lurad får skylla sig själv ?
Desutom så kommenterar du inlägget fast du minsann inte tänker göra det...Öh?

Sök hjälp.

Jenn är ett ovanligt uppenbart marknadsföringstroll, reggat sig här enbart för att försvara/glorifiera Phonera för att försöka få dem att stå i bättre dager. Kolla hur många inlägg Jenn skrivit som handlar om annat. 6 inlägg, samtliga i denna tråd! Nyanser? Inga.

Det vore intressant att höra Jenn argumentera sin inställning ("den lurade kunden e dum!") för marknadsdomstolen eller KO. Inte ofta man ser folk öppet hävda att offret är att skylla i oseriös marknadsföring. Men det är ju inte så att vi kan lura ut vem det är. Det är Internets förbannelse, troll som reggar sig på ett opersonligt namn så de slipper stå för vad de säger.

Ursprungligen av streko:

Blir så förbannad på sådana rena lurendrejerier. De försöker få det till att man redan är kund hos dem och att de sedan ger en ett bra pris. Sedan fastnar man i något avtal med dem som säkerligen inte är speciellt fördelaktigt. för hade det varit det hade de inte behövt använda luredrejerimetoder.

Precis. Man binder på tre år, eller det var det i alla fall i det de försökte lura på mig. Att priset skulle vara speciellt lågt kan de ju påstå hur mycket som helst, det är en av telefonförsäljningens jokrar, svårt att kolla sådär med en gång.

Sedan dess litar jag inte på muntliga påståenden om att ett abonnemang är "till påseende" (vare sig det är el, telefon eller nåt annat). Ångerrätten skall vara skriftlig.

Vi är fortfarande helt nöjd med Phonera! Mycket nöjd till och med!!
Mitt första inlägg i denna tråd är från 2007. Vi är fortfarande mycket nöjda efter det att Phonera ringde oss och vi anslöt oss som kund. Vi har spara många tiotusentals kronor sedan dess.

Tycker för övrigt att det är alltför lätt att en missnöjd kund kastar sig ut i olika forum och slänger skräp omkring sig. Jag vet inte hur många tusentals kunder som Phonera har, men bland alla dessa måste det rent statistiskt finnas ett antal som på något sätt inte är helt nöjda. Den som inledde denna tråd blev ju såvitt jag förstår aldrig ens kund, var kommer då hans erfarenhet av Phonera in i bilden?? Ändå föranleder hans inlägg en flock av hyenor att följa efter i hans spår. Om någon vågar knysta något positivt så ifrågasätter man genast om det är skribentens första inlägg.... eller möts av insinuationer om att man jobbar på Phonera.

Får man be om lite skärpning?

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Tycker för övrigt att det är alltför lätt att en missnöjd kund kastar sig ut i olika forum och slänger skräp omkring sig. Jag vet inte hur många tusentals kunder som Phonera har, men bland alla dessa måste det rent statistiskt finnas ett antal som på något sätt inte är helt nöjda. Den som inledde denna tråd blev ju såvitt jag förstår aldrig ens kund, var kommer då hans erfarenhet av Phonera in i bilden?? Ändå föranleder hans inlägg en flock av hyenor att följa efter i hans spår. Om någon vågar knysta något positivt så ifrågasätter man genast om det är skribentens första inlägg.... eller möts av insinuationer om att man jobbar på Phonera.

Får man be om lite skärpning?

Det finns många sätt att vara missnöjd kund. Man får trasiga prylar, man råkar ut för folk i butiken som inte precis är i toppform eller inte vet nåt om grejen man frågar om. Men det är inte olagligt att vara okunnig, och prylar går sönder.

Phonerasäljaren försökte lura mig på ett effektivt och mycket fult sätt. Först efter hot om polisanmälan slapp jag bli kund hos ett företag som jag inte ansåg mig ha beställt något av. Säljaren (som troligen instruerats av Phonera, men det kan jag inte bevisa) gjorde en direkt kriminell handling, Phonera själva slingrade sig och betedde sig oseriöst, lyssnade inte på mig.

Phoneras priser och service vet jag ingenting om. Jag vet hur det är att ha lurats till att bli deras kund och försöker komma ur ett bluffavtal - det var jobbigt. Så mycket kund var jag. Det som jag berättar om är fula försäljningsmetoder, och varnar för att just Phoneras använder riktigt fula knep så att man behöver akta sig om de ringer.

Du tycker tydligen inte att jag skall berätta om sånt här? Varför?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-07 08:11

Det absolut värsta med telemarketing är när de använder systemet med att ringa upp tio nummer och sedan kopplar ned alla övriga när den första svarar.

Det må vara irriterande när någon ringer och vill sälja på en tjänst (jag har nix men företag man redan är kund hos kan ju ringa) men när man svarar och ingen är där är ett helt horribelt fenomen.

Comhem använde telemark-företag med detta system. Jag kontaktade företaget och bad dem stryka mig ur deras register, och det gjorde dom.

Sedan kan jag säga att jag hellre tar ett städjobb än ett telemarketing-jobb, trots stigmatiseringen. Att göra rent kan aldrig vara något dåligt.

Ursprungligen av planB:

Det absolut värsta med telemarketing är när de använder systemet med att ringa upp tio nummer och sedan kopplar ned alla övriga när den första svarar.

Det är riktigt, men nu är du lite utanför tråden tycker jag.

Citat:

Sedan kan jag säga att jag hellre tar ett städjobb än ett telemarketing-jobb, trots stigmatiseringen. Att göra rent kan aldrig vara något dåligt.

Det är inget fel på städare! Jag är alltid vänlig mot städarna på jobbet, de är där för att göra min tillvaro trivsammare, det skall uppmuntras. De gör något positivt och viktigt. De får inget vidare betalt, men jag kan i alla fall uppskatta dem i ord och hållning.

Hej

jag tycker att alla telefonbolag lurar folk telia eller tree eller vad dom kan tänkas kalla sig

jag tycker att man ska vara försiktigt o avsätt vad dom kallar sig

gillar inte du telia byt bara gillar du inte tree så byt och få ut det mesta du kan av dom

lura dom och låt inte dom lura dig

mvh

Välkommen till den nya råa kapitalismen - den kom för över 10 år sedan. Där är ingenting fel föränn man åker dit. Provisionsäljare skrattar och skrävlar över en öl efter jobbet om hur dom blåst idiotsvenssons.
Som mycket annat kommer även denna kultur från USA där den varit en del av samhället sedan 50-talet. Svensken är så oskuld och blåögd :-D.

Detta är inte kapitalism. Fenomenet heter marknadsekonomi. Kapitalism är när man arbetar produktivt med pengar, dvs försöker tjäna pengar på pengar, t ex via valutahandel och bankverksamhet. Det kan också vara när man placerar pengar i ett företag med syfte att tjäna pengar på förändringar i företagets värde snarare än med syfte att tjäna pengar på företagets produktivitet.

Varför denna föreläsning? Jo, jag har på senare tid märkt att väldigt få människor egentligen förstår att kapitalism och marknadsekonomi är väldigt olika system.

:):$

Ursprungligen av Zimmerman:

Välkommen till den nya råa kapitalismen - den kom för över 10 år sedan. Där är ingenting fel föränn man åker dit. Provisionsäljare skrattar och skrävlar över en öl efter jobbet om hur dom blåst idiotsvenssons.
Som mycket annat kommer även denna kultur från USA där den varit en del av samhället sedan 50-talet. Svensken är så oskuld och blåögd :-D.

Gammal tråd som ploppar upp. Dags dra den tillbaka lite till det tråden handlade om från början.

Fick idag ett samtal från Phonera som gjorde mig ilsken. Fick telefonluren idag från en kollega som sa att det var vad jag uppfattade som "fonera". Tjejen som ringde ville prata med den som hade hand om telefonin och ville veta mitt namn fast jag svarade med det. Verkade som hon följde något sorts manus så någonstans där började varningssignalerna. Sedan pratade hon vidare om den fasta telefonin och eftersom vi hade abonemang redan (hos dem ville hon påskina) så skulle vi få ett reducerat pris. Där började jag protestera och sa att vi inte alls hade abonemang hos dem. Men hon hävdade bara att det inte alls var det hon sagt och istället ville hon veta vilken operatör vi hade idag.När jag sa att jag tyckte det liknade bedrägeri och vägrade uppge operatör tjatade hon bara vidare. Snacka om att följa manuset slaviskt. Slutade med att jag sa att vi inte var intresserade.

Blir så förbannad på sådana rena lurendrejerier. De försöker få det till att man redan är kund hos dem och att de sedan ger en ett bra pris. Sedan fastnar man i något avtal med dem som säkerligen inte är speciellt fördelaktigt. för hade det varit det hade de inte behövt använda luredrejerimetoder.

  • Oregistrerad
  • 2009-04-09 00:06
Ursprungligen av streko:

Gammal tråd som ploppar upp. Dags dra den tillbaka lite till det tråden handlade om från början.

Fick idag ett samtal från Phonera som gjorde mig ilsken. Fick telefonluren idag från en kollega som sa att det var vad jag uppfattade som "fonera".

Blir så förbannad på sådana rena lurendrejerier. De försöker få det till att man redan är kund hos dem och att de sedan ger en ett bra pris. Sedan fastnar man i något avtal med dem som säkerligen inte är speciellt fördelaktigt. för hade det varit det hade de inte behövt använda luredrejerimetoder.

Nu tror jag faktiskt inte du fick ett samtal från Phonera, utan ett Telemarketingföretag som jobbar FÖR Phonera. Tills motsatsen är bevisad tycker jag det är lämpligare att bli förbannad på telefonförsäljare generellt.

tom. Röda korset och amnesty använder ju krängare, och på stan dessutom som stoppar en på trottoarer och försöker få en att ge bort pengar. Det vore mer lämpligt om man då tar kontakt med företaget i fråga som dom säger sig representera och påpeka att det kanske inte är så lämpligt, så företaget i fråga för möjlighet att säga upp sitt kontrakt med dom mindre seriösa telemarketingföretagen som sitter i en möglig källare där dom anställer 16 åringar utan någon som helst lön.

Ursprungligen av studiox:

Nu tror jag faktiskt inte du fick ett samtal från Phonera, utan ett Telemarketingföretag som jobbar FÖR Phonera. Tills motsatsen är bevisad tycker jag det är lämpligare att bli förbannad på telefonförsäljare generellt.

Det är helt riktigt att det är ett telemarketingföretag som ringer. Frågan är dock, vem bestämmer manuset som de ringer efter?

  • Oregistrerad
  • 2009-04-09 17:58
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är helt riktigt att det är ett telemarketingföretag som ringer. Frågan är dock, vem bestämmer manuset som de ringer efter?

Ja det lär vi nog inte få reda på i den här tråden. Jag har själv jobbat i operatörsbranschen i sådär 10 år. Manus tas oftast fram operatören såklart, men telemarketingföretaget vill ju få så många avslut som möjligt, inkl. dom som ringer - så att det uppkommer "variationer" av ett manus är tyvärr lika sant som att en säljare på OnOff knappast läster innantill vad som står i Panasonics produktblad.

Eh.. inser just att jag kommenterat något som postades för 2-3 år sen..

Efter många försök har jag numera sluppit tjafs med exakt alla telefonsäljare med frasen "vi tar inte emot säljsamtal" som jag levererar direkt. Har hittils inte varit med om att någon försöker sälja alls då.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Till på köpet heter de "Phonera" för att lura Sonerakunder. Solklart

Jag fick ett telefonsamtal från någon, "Robin" tror jag han sade, som hävdade att Phonera är äldre än Sonera. Det är möjligt, så jag får nyansera mitt första inlägg lite (som jag skrev när jag var riktigt arg). Jag vet inte vilken som är äldst. Däremot hävdas det av andra i tråden att Sonera är äldre (han kanske menade att TeliaSonera kom senare). Jag vet själv inget om namnordningen. Hur som helst utnyttjar säljarna likheten.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag fick ett telefonsamtal från någon, "Robin" tror jag han sade, som hävdade att Phonera är äldre än Sonera.

Han har fel.

Detta har redan diskuterats tidigare i tråden (se inlägg #78).

Sonera bildades 1997.
Phonera startades 2000.
TeliaSonera bildades 2002.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han har fel.

Detta har redan diskuterats tidigare i tråden (se inlägg #78).

Sonera bildades 1997.
Phonera startades 2000.
TeliaSonera bildades 2002.

Jajamen. Men för sakens skull så tänkte jag poängtera vilka fakta jag har. Jag har ingen koll på någondera tidpunkten (jag vet inte var man kollar sånt), så jag hävdar inte att det ena namnet har någon relation till det andra. Det är hur som helst sekundärt.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-13 15:50
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag fick ett telefonsamtal från någon, "Robin" tror jag han sade, som hävdade att Phonera är äldre än Sonera. Det är möjligt, så jag får nyansera mitt första inlägg lite (som jag skrev när jag var riktigt arg). Jag vet inte vilken som är äldst. Däremot hävdas det av andra i tråden att Sonera är äldre (han kanske menade att TeliaSonera kom senare). Jag vet själv inget om namnordningen. Hur som helst utnyttjar säljarna likheten.

Om man väljer att köpa tjänster utefter hur gammalt företaget i fråga är så är man ju lite dum. Man kan ju i så fall också säga att Sonera faktiskt inte finns kvar i Sverige, utan heter TeliaSonera, och TeliaSonera har funnits i sådär 100 år, och det kan ju Phonera försöka slå..

  • Medlem
  • 2009-05-13 23:18

Tråkigt att ni har dålig uppfattning om phonera, själv har jag ingen erfarenhet av dem. Generellt håller jag dock med att de flesta teleföretagens säljare som jag stött på känns skumma, framförallt när det är via tm.

Däremot ser jag inte poängen att vara taskig mot säljaren oavsett dennes ålder eller om denne inte hittar andra jobb. Jag håller med det som skrivits tidigare att vara kort och koncist och säga att säljsamtal inte är intressant eller säga direkt att man inte är intresserad snarare bör vara tillvägagångssättet.
Och jag håller med, det är VD:n på företaget som skall ringas upp och få ta klagomålet inte säljaren, för jag tror det finns ett flertal säljchefer över denne som sätter ribban på hur det skall gå tillväga.

Det är tacksamt att sparka nedåt....men riktigt onödigt och verkligen något som det inte behövs mer av i vårt samhälle

värme

Ursprungligen av gazt:

Tråkigt att ni har dålig uppfattning om phonera, själv har jag ingen erfarenhet av dem. Generellt håller jag dock med att de flesta teleföretagens säljare som jag stött på känns skumma, framförallt när det är via tm.

Däremot ser jag inte poängen att vara taskig mot säljaren oavsett dennes ålder eller om denne inte hittar andra jobb. Jag håller med det som skrivits tidigare att vara kort och koncist och säga att säljsamtal inte är intressant eller säga direkt att man inte är intresserad snarare bör vara tillvägagångssättet.

Alla telefonförsäljare utnyttjar situationen mer eller mindre, kunden kan inte kolla att priset är så lågt som de säger, och de stör ens privatliv. Så långt gäller det alla, och det irriterar, men det är inte konstigare än mycket annan marknadsföring och försäljning, och till dessa vanliga säljare duger "nej tack" bra.

Men Phonera-fallet är på en helt annan nivå. Det handlade om att genom luriga formuleringar svindla på en kund en försäljning utan att kunden förstår att han gör en bindande beställning. En säljare som nedlåter sig till sådant förtjänar ingen trevlig behandling, det är en brottsling.

Det finns för övrigt en annan tråd om den här sortens fula knep, speciellt mot småföretagare:

http://www.99.se/foeretagande/212704-hur-smafoeretagare-blir-lurade.html

Den tråden tycker jag är poängen här: att lära sig att genomskåda bluffar. Det bluffas allt mer och att lära sig bluffarna av andra i stället för att alla skall bli svindlade en gång var, det är värdefullt!

Senast redigerat 2009-05-15 09:10
Bevaka tråden