Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte kopiera i Finder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att flytta över information från två externa USB-hårddiskar till min iMac. Den ena av diskarna går det alldeles utmärkt från, men den andra disken vill inte låta mig kopiera i Finder utan bara i terminalen. När jag försöker kopiera i Finder får jag bara ett "stopp-märke", även om jag håller nere alt-tangenten. I terminalen funkar det däremot utmärkt att kopiera. Är det någon som har sett något liknande förut eller vet vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-05 01:04

Testa att köra info på disken och klicka i "Bortse från ägarskap på den här enheten".

Har jag också testat, glömde skriva det.

Det funkar som sagt i terminalen, och det är inte något problem för mig att göra skivavbildningar av mapparna som ligger där. Verkar alltså vara något med just Findern.

Ursprungligen av mrubenson:

Verkar alltså vara något med just Findern.

Error 36?

Trots att alla mina tidigare omstarter inte hjälpt hjälpte den senaste. Eller om det var det att jag kopplade ur den MS-DOS-formaterad FireWiredisk som ocså var inkopplad. Jag vet inte vilket.

Den säger inte uttryckligen Error 36...

jag har själv upplevt ett problem i finder där jag kopierar en fil .. fast inget ser ut att hända .... det ser alltså ut som det inte kopieras .. fast det gör det ....

för att lösa problemet måste jag "tvångsomstarta" finder .... och göra om kopieringen .. då fungerar det ...

problemet uppstår helt slumpartat ... dock verkar det uppstå mer i foldrar där det finns många filer ...

.DS_Store är dolda filer som lagrar information om hur mapparna ska visas i Finder (om jag fattat rätt). Prova att leta upp dessa gömda filer med EasyFInd och ta bort dem. Någon .DS_Store kan ha blivit korrupt..

EDIT: Du är iallafall inte ensam om ditt problem. Jag känner så väl igen mig i dessa "spökfel". Kopierar filer, lalala.. allt frid å fröjd. Sen helt plötsligt: inget ser ut att hända, Finder hänger sig. Tvångsavslutning fungerar inte, det enda som hjälper är att rycka sladden till den externa disken - först då reagerar Finder normalt. Lider med dig, hoppas du får en ordning på det här.. :/

1
Bevaka tråden