Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens bästa gitarrist?

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 11:21

Han/ Hon som spelar så skinnet knottrar sig...?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 12:03

1. Joe Satriani
2. Kirk Hammet
3. Steve Vai

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 12:40

1. Frank Zappa
- - -
-. Coste Apetrea
-. Kenny Håkansson
-. Brian May (när han vill så...)

[ 21 Juli 2002, 12:41: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Ursprungligen av Micke Seid:

1. Frank Zappa
- - -
-. Coste Apetrea
-. Kenny Håkansson
-. Brian May (när han vill så...)

[ 21 Juli 2002, 12:41: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Oj, bra lista, de tre första skriver jag under på.
Kenny Håkansson är grym.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 13:13

Mark Knopfler

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 13:45

John McLaughlin
Larry Carlton
Ritche Blackmore
Tommy Bolin
Ralph Towner

Världens bästa är lite knepig. Blir ju snabbt "Din favoritgitarrist?" på något sätt. Nåja...

1. Slash
2. Steve Stevens
3. Kirk Hammet
4. Hendrix
5. ummm... van Halen!

På tal om Stevens, såg Billy Idol i går på Mandalay Bays strand, whoa!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 10:40

Man kan ju inte säga att någon är "Världens Bästa" så mina personliga favoriter just nu! :rolleyes:

1# Nick Drake
2# Neil Young
3# Daniel Lanois

Yngwie Malmsten är utan tvekan den bästa gitarristen någonsin.

[ 21 Augusti 2002, 14:42: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 15:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Yngve Malmsten är utan tvekan den bästa gitarristen någonsin.

Aha, du menar alltså Ritchie Blackmore j:r

[/qb][/QUOTE]Aha, du menar alltså Ritchie Blackmore j:r
[/QB][/QUOTE]

he he

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 19:32

Omöjlig fråga, favoritgitarrister är bättre.

Michael Weikath
Yngwie!
IA

osv osv

Jason Becker
Steve Vai mm

  • Medlem
  • 2002-08-21 09:44

Stevie Ray Vaughan
Steve Lukather
Steve Stevens

Faan själv heter ju ja stefan

Bäst på vad? Spela fort eller..? Det finns så många spelstilar så man kan egentligen inte ställa denna fråga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 12:32

Farsan är faktiskt gitarrlärare så jag har fått mig en dos gitarrism. Men den snyggaste låten jag vet, förutom klassiker såsom Cavatina etc, är Mike Oldfield´s Taurus III som ligger på Crises-plattan från 1983. Spelar han själv detta stycke? Tror han är rätt snajdig på gura faktiskt. Att alla nämner Yngwie Malmsteen fattar jag inte. Var det bara för att han berättade i tidningen Okej på 80-talet att hans mål var att bli världens snabbaste gitarrist eller nå´t i den stilen? Yngwie och hans bag känns helt meningslös för mig, nå´n slags uppvisningsmusik. Att vara duktig på att spela är att kunna spela snällt, lågmält. Tycker jag. Pudelrockarnas tid är över.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 21:27

Hendrix
Winter
Vaughan
Edge
Clapton
Fripp
Belew

många bra blir det

Anders

Pudelrock är lite charmigt, tycker jag. Den där Crises-plattan är jäkligt bra, det är faktiskt en av mina senaste köpta plattor. För övrigt är det väl allmänt känt att mr Malmsten använder sig av en så kallad "speed box" som gör att man kan spela dubbelt så fort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-22 14:02

Crises är oerhört bra, verkligen. Vad tycker du om det långa spåret? Mycket Oberheim-pads där. Fint som snus! Se´n har vi ju Foreign Affair och Moonlight Shadow. Riktiga hits!

Hm... det var ett tag sedan jag lyssnade på den. Skall nog lägga den i bilen och ha den där ett tag. Vill minnas att det är några jäkligt snygga spår. Det finns väl ett spår som heter "Chrystal gazer" eller något i den stilen. Jag skulle vilja ha mer Micke Gammelfält. Jag har konserten "Tubular Bells 2" inspelad på video, den sändes på TV för ett antal år sedan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-22 18:22

Jadu, det måste varit typ 1992! Jag har den oxå på video, den är rätt kul (om jag minns rätt). Tubular Bells II gillade jag skarpt då, men han har övertrasserat återutgivnings- och ny versions-kontot sedan dess vad beträffar detta verk. Undrar vad han snickrar på just nu? Stellar Cows 1 - 49 ?

Gitarrister som påverkat alla mer eller mindre

Jimi Hendrix, Dave Evans (The Edge), East Bay Ray (Dead Kennedys), John Lee Hooker, Ray Davis (The Kinks), Tony Iommi (Black Sabbath). Dessa herrar har påverkat mig och antagligen alla andra gitarrister också. Kanske inte för att de är de bästa rent tekniskt, men de har alla det gemensamma att de har en personlig stil och de har alla bidragit med riff som många inspireras av.
Nils M

Hej

Hej
Ny här.
Hoppas det blir trevligt och lärorikt
Nils M

Han släppte väl en skiva för lite sedan? Hörde den hos en kompis. Det lät väl som allt annat han gjort i modern tid - bra men inget överraskande. Jag råkar ha "Tubular Bell´s 3" i min skivsamling och den är en höjdare. Speciellt på ett ställe, det är ett litet barn som pratar och sedan smäller klockorna till så inåttahelvete. Det låter hur mäktigt som helst. En annan låt jag faktiskt gillar är "The man in the rain". Det är en total oblyg kopia av "Moonlight shadow". Nästan patetiskt lik dem. Men snygg så att det förslår.

Sedan är det ett ljud jag gillar. Tror att det kommer i mitten av skivan. Ett filtersvep (tror att det är bandpass) som börjar med öppet filter. Tamigfan det snyggaste ljud jag hört på år och dagar. Det hörs ett par gånger, sedan sätter trummorna igång och sedan "gejtas" ljudet rytmiskt (padgejting, you know). Störtläckert.

Det sägs att Micke Gammelfält kan traktera vilket instrument som helst efter att ha bekantat sig med det i 10 minuter. En annan har ju lirat synt i 14 år och är fortfarande helt kass.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-02 01:35

Malmsteen är absolut inte den bästa gitarristen.
Däremot så kanske han var den bäste ett tag !

Men nu kommer så många gitarrister som är minst lika bra om inte bättre...............

/Danne

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-08-02 17:21

Jag håller med om Mark Knopfler. Tyvärr så spelar han nästa bara eget material och det är ju nästan fusk.
Men jag diggar Knopflers och Chet Atkins version
av imagine.

Nåra favoriter kan man väl klämma till med.
Jeff Beck.
Django Reinhart.
John Frusciante.
Zappa.
John Lee Hooker.
Hendrix har jag tyvärr spelat sönder jag orkar inte lyssna på det längre.Ingen rangordning alla är innovatörer som har tagit tag i sina egenheter.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-03 00:31

Ett namn åt listan: Jim Hall

  • Oregistrerad
  • 2003-08-03 15:23

Steve Morse
Paul Gilbert
Gary Moore
Robert Johnsson
Steve Howe
IA Eklundh
Steve Vai
Eric Johnson
osv......

Ursprungligen av Danne:

Gary Moore

Min nuvarande favorit inte förrän på 26e posten...
Jag lägger till Slash o Angus Young till högen av dom grymma, om ingen gjort det tidigare.

Bevaka tråden