Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huvudinstrument? vilken/ vilka gitarrer & basar spelar du på oftast?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 11:09

Jag använder oftast:

En Spector NS2 4 strängad med EMG
En Musicman Stingray-71 4 strängad med Bartolini
En Humanbase (tysk handbyggd) 5 str. Bartolini

Har "H" i botten på alla 4 strängade... Tungt

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 13:09

Tanglewood TW1000 - stålsträngad akustisk. Helt underbart ljud och känsla.

Nu ska jag bara försöka hitta en elgitarr också. Tips någon?

//Patrick

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 13:39

När jag lirar folkmusik är en akustisk gura med DAGDAD-stämning som gäller, annars håller jag mig till en gammal trogen Fernandez som harvar på...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 17:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrick Lindgren:
Nu ska jag bara försöka hitta en elgitarr också. Tips någon?

//Patrick

Tja? Vad lirar du för "bag"?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 14:23
Citat:

quote:Tja? Vad lirar du för "bag"?

Hmm.. Jag har egentligen ingen favoritstil så en kompromissmodell vore ju att föredra.

//Patrick

  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 15:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrick Lindgren:

Hmm.. Jag har egentligen ingen favoritstil så en kompromissmodell vore ju att föredra.

//Patrick[/QB]

Jag skulle nog satsa på en "strata" med humbucker i stall & singlecoils... Då får du ju med de flesta "ljudtyper"
Sedan är det ju smaksak & stålar som spelar in en del oxå
Höga eller breda bandstavar? Fast stall eller svaj (:-P) Aktiva eller passiva mikrofoner... listan & prislappen kan ju bli hur lång som helst...

Generellt kan sägas. Lägger du 3000-5000:- på en ny gitarr idag får du en bra gitarr för pengarna...
Visst kan du lägga det dubbla utan problem, fråga dig då om det inte är roligare med en gitarr att byta med... (typ en bolt on & en med limmad hals?)

Mvh/ Jonaz

Jag spelar på en Washburn RB2500... skitbra ljud till det priset, jag är extremt nöjd med den. Sen så spelar jag på EBS Drome när jag är hemma också... Fast jag har bara spelat i ca 8 månader så jag har inte lärt mig vad man bör ha och inte.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-08-28 21:07

Jag har en Lag rockline bas från frankrike, den är underbar!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 06:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: enapa:
Jag har en Lag rockline bas från frankrike, den är underbar!

Inga bilder??

  • Medlem
  • 2002-09-03 20:05

Ha ru en LAG enapa
det var som faan
hade en LAG elgura för en 8 månader sedan

Jackson PS4, rockar stenhårt!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 22:02

En svart 1977-års Rickenbacker 4001. Snyggast och skönast. Vad har ni för förstärkare/lådor, eller blir det en annan tråd? En HiWatt 100W Custom + en gammal Marshall 4x12" (8x10" storlek) brummar min RIC igenom.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 00:42

Har krängt av mitt berg trace elliot... Kör numera på en EBS Gorm 2*10" 300W... Använder den endast för egen medhörning... Linar ut signalen via en BassPod.

Själv sitter jag och rockar med en Fender Strata -62 (reissue) som jag tyckte var kanonskön redan när jag tog första tonen på den.

Som förstärkare har jag kört på en Line 6 Flextone II XL, som låter fint. Tyvärr står den i ett hörn eftersom jag inte spelar i något band för tillfället, så om någon vill köpa så kan ni ju skicka ett mail.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-05 13:06

Hagström Jimmy + Vox ac30.

Bättre blir det inte.

  • Medlem
  • 2002-10-07 22:50

Själv så gillar jag min Valley art Custom Pro
Den e så jäkla vacker

Kör på en Ibanez RG 550, har funderat på att byta någon gång då och då, har haft den i 12 år.
Varje gång jag sitter med en annan gitarr och testar så kommer jag fram till att jag inte vill ha någon annan gura. har inte hittat någon som e like bra för mig. Den är perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 17:01

Bas: Fender American Deluxe Jazz Bass och en Ken Smith BSR-GN 6-strängad.
Förstärk: EBS-Gorm 2x10 300w, men har en liten GK MB-S 150 hemma pga utrymmesskäl.
Gitarr: Furch D-24

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 19:26

Elgura: Epi Les Paul med Lundgren-humbuckers. Lätt och behaglig. För att bli mer flexibel har jag en coiltap i en av pottarna. Kör med några BOSS-pedaler, Marshall Bluesbreaker RI och/eller POD.

Akustisk: Seagull S6+ med LR Baggs. Bra framför allt för fingerpicking.

Elbas: Rickenbacker 4003. Spelar inte bas i något band så den kör jag mest i en BassPOD.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av BjörnR:

Akustisk: Seagull S6+ med LR Baggs. Bra framför allt för fingerpicking.

[/QB]

Låter den lika bra som Seagull M6 Gloss?

Är inne på att handla en Seagull själv och har testat en M6 Gloss. Är det bra botten mid i ljudet? Diskant är det ju alltid iregel så det räcker.

Seagull M6 Gloss har bra botten och är ett kvalitetsbygge! kan jämföras med betydligt dyrare ack. guror.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 01:01

har de senaste månaderna lirat mest på min gibson explorer, innan det så var det mest på les paulen. men det blir la ändring på det nu när man gått å skaffat sig en es 335´a.
måste säga att 335´an e kanon go att ha hängandes på axeln å den låter grymt bra även med mördardist.

Det är du Ted Nugent och Dregen som plågar 335:or med dist

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 01:17
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Dúnadan:
Det är du Ted Nugent och Dregen som plågar 335:or med dist

vänta bara tills jag får hem gretschen
tänk dig den med vråldist!
blir säkert najs det där

Nästan så jag kommer ner till götet å testar

  • Medlem
  • 2003-04-01 07:28

I rock-bandet blir det Fender Am. Strat Deluxe. I Un-Loaded-bandet blir det Taylor 815E och Guild Jf-55-12. Klinkandes i soffan blir det Taylor 612 CE och snart en Martin 000-16 SRGT

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 16:24

Gamla godingen är en svart Gibson Les Paul standard från sent ´92, härligt, härligt, men så innihelv.... tung så man inte kan röra sig.

Den äldre godingen är en Fender Musicmaster från 1957. Omlackad och utan elektronik köpte jag den för 2500kr, den har kort mensur, men en så´n TON så man vet inte vart man ska ta vägen. Sitter en Fender vintage noiseless (i halsläge) på. Har en alldeles egen ton. Jag upptäckte sent omsider att mitt ljudideal faktiskt har med singlecoils att göra. Men nu har jag övergått till stärkare av äldre snitt, som gärna vill ha mer effekt att tugga på.

Nuvarande stärkaren är en hemmabyggd 3w stark liten doning vid namn myggbett. Ett 12ax7, ett el95, och en rörlikriktare (ez90) för syns skull. Jag har också en Boss sd-1 att skrämma slag på ingångssteget med, mao står den på max volym med bara ett uns gryn. Låter helt okej, men lite mer puts behövs i frekvensresponsen.

Den äldsta godingen är min favvo akustiska, en Levin orkestergitarr från 1951. Träigt ljud, på nå´t sätt. Skön är den och vibe har den också.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 16:30
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Dúnadan:
Låter den lika bra som Seagull M6 Gloss?

Har inte testat M6. Jag tycker det är rätt bra botten i ljudet på min, det var framför allt det jag fastnade för. Många guror låter lite tunt när man kör med fingerplock. Denna är snarare lite mörk när man kör med plektrum med standardsträngar på.

Någon gloss är det dock inte, ytterst tunn (och lättrepad) lack på cederlocket.

/BR

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 11:15

Hej, jag använder för det mesta:

Ibanez SA160QMAM
V-Amp2, Samson C-vale, Samson C-com 16.
Magix Music Studio 7, Quartz Audio Tracker,
Jezzskola Buzz (www.buzzmachines.com)

/Danne

En sån där Yngwie-Strata som inte har nån hals... Eh... jag menar som har luft på greppbrädan där det egentligen skulle varit trä. Som Blackmore lirade solot på "Smoke On The Water" på.

Det tar ett par timmar att ställa om sig till en vanlig gitarr igen. Kan tänka mig att det är som att lira tennis på gräs eller grus. Eller golf :-).

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 14:58

Yngwies strata har en urgröpt hals !
Ja det är inte det lättaste att spela på, risk för att bryta fingrarna av sig

"Grattis till Yngwie i förskott !"

/Danne

Bevaka tråden